• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
0
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر کرج تاکید کرد؛

جمع آوری سگ های بلاصاحب، اسیر مصلحت و احساسات

  • کد خبر : 27702
  • 09 اردیبهشت 1403 - 17:50
جمع آوری سگ های بلاصاحب، اسیر مصلحت و احساسات
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج گفت: تا زمانی که قانون جمع آوری سگ های بلاصاحب و اجرای آن در کشور اسیر مصلحت، احساسات و سیاست باشد، نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

جواد چپردار، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج در پی حمله سگ ولگرد به یک نوجوان ۱۲ ساله در محدوده کرج نو و مجروحیت و انتقال وی به بیمارستان شهید مدنی کرج در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز گفت: قبل از هرگونه تحلیل، اظهار نظر یا بهره مندی از همفکری در اصلاح اقدامات جاری در این خصوص نیاز به طرح چند نکته علمی، مدیریتی و مغایرت‌های قانونی لازم است.

وی تصریح کرد: بی شک مدیریت جاری سگ‌های بلاصاحب در کشور و به تبع آن کلانشهر کرج، واجد اشکالات فاحش بوده که رفع بخشی از آن بر عهده ما و کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر است و باید به سهم خود پاسخگو باشم. افزایش بی رویه تعداد سگ‌های بلاصاحب در البرز و شهرهای اقماری قابلیت مدیریت، اختصاص بودجه و بخشنامه‌های جاری را بلا اثر کرده است.

میزان جمع آوری یا رهاسازی سگ‌های بلاصاحب با پتانسیل مراکز کرج و فردیس تناسبی ندارد

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج عنوان کرد: میزان جمع آوری، نگهداری، درمان، عقیم سازی یا رهاسازی سگ‌های بلاصاحب در آمار واقعی و جاری با پتانسیل دو مرکز در کرج و یک مرکز در فردیس به هیچ وجه تناسبی ندارد. شهرهای اقماری استان البرز که با وجود تعدد سگ‌های بلاصاحب حتی این حداقل‌ها را نیز ندارد.

وی با اشاره به اینکه جابه جایی سگ‌ها در جغرافیای استان البرز تابع حریم استحفاظی، بخشنامه وزارت کشور یا مدیریت‌ها نیست، بیان کرد: در حوزه درمان و انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام (زئونوزیس) رسیدن به آمار حداقلی از میزان سگ‌ها لازم است. نحوه و میزان درمان یا معدوم سازی سگ‌های بیمار یا حامل عفونت‌ها باید بر مبنای پروتکل‌های علمی باشد.

 رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج، با بیان اینکه در پیشگیری یا ریشه کنی بیماری‌ها مصلحت، سیاست یا افراط حل کننده موضوع نبوده و نیست مطرح کرد: دست درازی انسان به زیست، تغذیه و اکوسیستم حیات وحش مخاطرات جدی در محیط زیست داشته است. در اپیدمی و پاندمی کرونا شاهد بودیم که تا آمار واکسیناسیون، درمان و ریشه کنی به درصد معتبر علمی نرسیده بود، مرگ و میر ریشه کن نشد.

ما به تکالیف خود واقفیم و باید پاسخگوی اشکالات نظارتی و مدیریتی باشیم

چپردار ادامه داد: در پیشگیری از بیماری‌های زئونوز نیز این مبانی علمی و بهداشتی حائز اهمیت است. در بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ، اگر مردم، حامیان سگ‌های بلاصاحب و … به جز بیماری هاری، گاز گرفتگی و … خطر تعدد و گستردگی شیوع بیماری‌هایی مانند کیست هیداتیک، لپتوز پیروزیس، بیماری‌های جلدی، انگلی و قارچ و… با عوارض کلینیکی و آثار مرگ و میر ناشی از آن را بدانند، شاید در این رویه‌های معمول تجدید نظر کنند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه البته قبل از آن مسئولان و متولیان قانونگذاری و اجرا نیز باید حداقل‌های لازم را بدانند، خاطرنشان کرد: تا زمانی که قانون و اجرای این حوزه در کشور اسیر مصلحت، احساسات و سیاست باشد، نتیجه ای حاصل نخواهد شد یا حداقل مسیر اصلاح بسیار نزدیک به بعید خواهد بود.

وی اظهار کرد: ما به تکالیف خود واقفیم و باید پاسخگوی اشکالات نظارت و مدیریت در این حوزه باشیم، و لیکن بنده در جلسات علنی عادی و محرمانه شورای شهر، دبیری کمیسیون‌های خدمات شهری استان و کلانشهرهای کشور به طرح موارد دقیق‌تری پرداخته‌ام. اصلاح وضعیت جاری نیازمند تحول بنیادین در قانون و اجرا بوده و همراهی رسانه، گروه‌های مردم نهاد و دوستداران محیط زیست اولویت اول این تحول است.

گفت و گو: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=27702

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.