• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7

خبرنگاران نوک پیکان حمله و در خط مقدم جنگ روانی دشمن هستند

  • کد خبر : 6220
  • 16 مرداد 1400 - 18:11
خبرنگاران نوک پیکان حمله و در خط مقدم جنگ روانی دشمن هستند
فرمانده سپاه استان البرز، خبر و اطلاع‌رسانی را عرصه‌ای حساس و سرنوشت‌ساز دانست و با بیان اینکه خبرنگاران نوک پیکان حمله و در خط مقدم جنگ روانی دشمن هستند گفت: خبررسانی و اطلاع‌رسانی صحیح، به‌موقع و واقع‌بینانه از جمله وظایف و مسئولیت‌های سنگین اصحاب رسانه است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، سردار علیرضا حیدرنیا فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای رسانه اظهار کرد: اصحاب رسانه قشر ی فرهیخته‌ با دشواری‌ها، مخاطرات و حساسیت کاری بالا هستند که فعالیت آن‌ها به‌شدت پربازده و در معرض دید است و همین ویژگی‌ها و شاخصه‌ها موجب شده سختی‌های این کار چند برابر مشاغل دیگر جامعه باشد.

وی خبر و اطلاع‌رسانی را عرصه‌ای حساس و سرنوشت‌ساز دانست و گفت: با توجه به اینکه در عصر اطلاعات و ارتباطات قرار داریم، خبررسانی و اطلاع‌رسانی صحیح، به‌موقع و واقع‌بینانه از جمله وظایف و مسئولیت‌های سنگین این قشر زحمتکش است. اصحاب رسانه نوک پیکان حمله و در خط مقدم جنگ روانی دشمن هستند و امروز جبهه استکبار جنگی ادراکی، هوشمندانه و شناختی را علیه مردم آغاز کرده است.

فرمانده سپاه استان البرز ابراز کرد: خبرنگاران به‌عنوان پیشتازان عرصه حفظ ارکان نظام، وظیفه سنگینی در صیانت از مرزهای فرهنگی نظام و انقلاب دارند. امروزه بنگاه‌های عظیم خبری در دنیا که به‌راحتی می‌توانند جایگاه عشق و نفرت را در ذهن مردم جابجا و هر ثوابی را به ناثواب تبدیل کنند و بالعکس، اقدام به تهاجم همه‌جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند.

وی گفت: انقلاب اسلامی پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از عمر بابرکتش به جایگاهی رسیده که یک‌تنه در مقابل جبهه کفر و استکبار قرار گرفته است. امروز این انقلاب به‌قدری عظیم شده که همه جبهه استکبار در مقابل آن صف‌آرایی کرده‌اند و دشمنان که چیزی جز دشمنی در ذاتشان نیست، از هیچ آسیب و ضربه‌ای به نظام و انقلاب فروگذار نمی‌کنند. حجم کینه و عداوت دشمنان نشان‌دهنده بزرگی انقلاب اسلامی است.

خبرنگاران می‌توانند برای نظام و انقلاب قدرت آفرین باشند

سردار حیدرنیا اضافه کرد: تداوم هر انقلابی در راستای شعارها و اهداف اولیه آن به‌مراتب دشوارتر از حدوث آن است. بسیاری از انقلاب‌ها به وقوع پیوستند اما در مسیر، از آرمان‌ها و اهداف اولیه خود منحرف شدند اما انقلاب ما به برکت خون شهدا و رهبری امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای، هر روز باقدرت‌تر و باصلابت‌تر در راستای پیشبرد اهداف اولیه خود حرکت می‌کند و خداوند روز به روز بر عزت آن می‌افزاید.

وی عنوان کرد: زمانی که انقلابی به این منزلت و جایگاه رفیع می‌رسد، قطعاً دشمنی‌ها علیه آن در همه عرصه‌ها شدت می‌یابد و اینجاست که وظیفه خطیر و اصلی اصحاب رسانه در خنثی‌سازی جنگ و عملیات روانی ناجوانمردانه دشمن صدچندان می‌شود. با توجه به اینکه اطلاعات قدرت آفرین است و هر کس در هر جای دنیا که اطلاعات کسب کند می‌تواند قدرت آفرین باشد، خبرنگاران نیز با کسب اطلاعات و داده‌های صحیح می‌توانند برای نظام و انقلاب قدرت آفرین باشند.

فرمانده سپاه استان البرز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که پیشرفت تکنولوژی گریزناپذیر است و بعضاً دشمنان داده‌هایی را به خورد خانواده‌ها و نسل‌های ما می‌دهند که بر فکر و ذهن و ادراک آن‌ها تأثیر می‌گذارد، باید مراقبت بسیاری صورت گیرد تا داده‌هایی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، واقعی، منطقی و امیدآفرین باشد.

سردار حیدرنیا تأکید کرد: وظیفه اصلی اصحاب رسانه، افزایش سطح آگاهی و تحلیل مردم و پرورش آن‌ها به‌عنوان تحلیلگر است تا به صرف مشاهده یک خبر تحت تأثیر قرار نگیرند و تمام جوانب را بررسی و از حقیقت و عینیت آن اطمینان حاصل کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی سه وظیفه نقد و نظارت، اطلاع‌رسانی صادقانه و شفاف و تبادل آرا و افکار در جامعه را برای خبرنگاران تعریف کرده‌اند که اگر این سه وظیفه صادقانه انجام شود، رسالت خطیری که بر دوش آن‌هاست به نحو احسن صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: اصحاب رسانه به‌عنوان کسانی که رسالت اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق بر عهده آن‌هاست، از انتقاد منطقی، منصفانه و واقع‌بینانه از مسئولینی که در مسئولیت خود کوتاهی می‌کنند، هراس نداشته باشند؛ البته این انتقاد باید همراه با ارائه راهکارهای کاربردی و عملیاتی باشد. همچنین لازم است جانب عدالت و انصاف نیز در انتقادات مدنظر قرار گیرد. اگر به این موضوع توجه شود و خود را به‌جای شخص مسئول قرار دهیم، هیچ مسئولی از انتقاد و نقد منصفانه دلگیر نخواهد شد.

مطالبه گری واقع‌بینانه وظیفه اصحاب رسانه است

فرمانده سپاه استان البرز با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه مردم ولی‌نعمتان اصلی این انقلاب هستند، افزود: از هر مسئولی که برای خدمت صادقانه و بی‌ریا به مردمی که گاهاً کسی را به‌جز خدا ندارند، در مناطق محروم و کم برخوردار تلاش می‌کند حمایت و در صورت مشاهده کم‌کاری در این زمینه انتقاد و مطالبه گری کنید. مدیران و مسئولان نیز باید شفافیت در تصمیم‌گیری‌ها، اظهارنظرها و موضع‌گیری‌های خود را در رأس امور قرار دهند و در مقابل اقداماتشان پاسخگو باشند.

سردار حیدرنیا با تأکید بر اسلامی بودن جامعه و کشور ما عنوان کرد: هر کشوری خطوط قرمزی را برای خود تعیین کرده که به هیچ‌ کس اجازه عبور از آن‌ها را نمی‌دهد. با توجه به اینکه جبهه استکبار خطوط قرمز کشور ما را نشانه گرفته است، خبرنگاران به‌عنوان پیش‌قراولان عرصه فرهنگ و رسانه به هیچ‌کس اجازه ندهند تحت هیچ شرایطی از خطوط قرمز این نظام و انقلاب عبور کند. به‌عنوان مثال، عاشورا یکی از خطوط قرمز ماست و دشمن به‌شدت از آن هراس دارد.

وی با اشاره به آغاز به کار دولت سیزدهم بیان کرد: معمولاً تغییر و تحولات کشور برای مردم امیدآفرین است. مطالبه گری واقع‌بینانه از هر دولتی با هر شرایطی وظیفه اصحاب رسانه است و همه باید برای امیدآفرینی واقع بینانه در بین مردم تلاش کنیم. در شرایط کنونی که مردم از نظر اقتصادی دچار سختی و تنگنا در معیشت خود هستند، خبرنگاران می‌توانند با امیدآفرینی در جامعه دولت را در رفع مشکلات مردم یاری کنند.

سردار حیدرنیا متذکر شد: دشمن بعضاً خواسته یک خط خبری پرحجم را ایجاد و افرادی ناخواسته آن را دنبال می‌کنند که در آن مسائل اصلی و فرعی جابجا شده و یک موضوع کوچک و پیش‌پاافتاده، موضوع اصلی و مسائل مهم به‌عنوان موضوعات پیش‌پاافتاده جلوه داده می‌شوند تا مسئولان از موارد مهم کشور غافل شوند. خبرنگاران باید مراقب باشند که جایگاه موضوعات اصلی و فرعی جابجا نشود و ناخواسته به خواسته‌های دشمن عمل نکنند.

فرمانده سپاه استان البرز با اشاره به مزایای فضای مجازی به‌عنوان یک تکنولوژی و ابزار پیشرفته و در عین حال غیرقابل کنترل بودن محتوای بارگذاری شده در آن اذعان کرد: چنانچه قرار است از یک خط خبری پیروی شود، باید خطی دنبال شود که به صلاح نظام و انقلاب باشد. امروز رسیدگی به وضعیت معیشتی و نیازمندی‌های مردم و مدیریت بحران کرونا مسائل مهم کشور هستند که نباید مورد غفلت واقع شوند.

وی گفت: قبول داریم که مشکلاتی در کشور وجود دارد اما نباید با سیاه نمایی از این وضعیت موجب ایجاد یاس و کاهش اعتماد به نفس مردم شد. اولین بار است که در طول تاریخ یک پاندمی در کل دنیا گسترش یافته که مدیریت بحران همه دولت‌ها و کشور با یک ترازو و میزان واحد سنجیده می‌شود. همه کشورهای دنیا با ویروس کرونا درگیر هستند اما بسیاری از آن‌ها اجازه نمی‌دهند که موضوعات مدیریتی کرونا به بیرون درز پیدا کند.

سردار حیدرنیا اضافه کرد: ابتدای شیوع کرونا با مشکلات بسیاری در زمینه کمبود ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و… مواجه بودیم اما با پای کار آمدن بسیج و مردم و ورود آن‌ها به عرصه تولید ملزومات مقابله با کرونا مشکلات به سرعت رفع شد. در زمینه غربالگری بیماران کرونایی در سامانه ۴۰۳۰ نیز با ورود مردم و بسیجیان، تمام جامعه آماری کشور طی ۱۰ روز پایش و سامانه سیب وزارت بهداشت کامل شد.

خبرنگاران وارد جناح‌بندی‌های سیاسی نشوند

فرمانده سپاه استان البرز با تأکید بر ضرورت حفظ آبروی مؤمنان عنوان کرد: در صورت کم‌کاری برخی مسئولان در جایگاه‌های شغلی مختلف، اصحاب رسانه وارد مسائل و مشکلات خانوادگی آن‌ها نشوند زیرا این اقدام در شأن و جایگاه رفیع خبرنگاران نیست. قدرت رسانه مفید و غیرقابل‌انکار است که باید در راستای حفظ و ارتقای ارکان نظام و تحقق مطالبات بر زمین مانده مردم بکار گرفته شود. در هر عرصه‌ای که رسانه وارد شود، مشکلات به‌سرعت برطرف می‌شوند.

وی با اشاره به حجم بالای اطلاعات در فضای مجازی و شبکه‌های مجازی و با تأکید بر اینکه خبرنگاران توجه داشته باشند که کیفیت را فدای سرعت نکنند، خاطرنشان کرد: خبرنگاران وارد دسته‌بندی‌های سیاسی نشوند زیرا جایگاه و شأن آن‌ها فراتر از جناح‌بندی‌های سیاسی است؛ اگر خبرنگاری وارد جناح‌بندی‌ها شود مجبور می‌شود به خوشایند سازی آن جناح تن بدهد که این موضوع از اصل و جایگاه و قداست او می‌کاهد.

سردار حیدرنیا تصریح کرد: اصحاب رسانه جایگاه خود را لطف خداوند به آن‌ها برای خدمت بیشتر به مردم و انتقال مشکلات آن‌ها به مسئولان بدانند و به‌واسطه این جایگاه قدردان خدا باشند و هیچ‌گاه آخرت خود را برای دنیای کسی در هر جایگاه و پستی نفروشند. سپاه و بسیج مجموعه‌ای انقلابی بوده و وظیفه اصلی آن، صیانت و نگهبانی از دستاوردهای انقلاب در همه زمینه‌هاست. ما خود را خادم مردم می‌دانیم و به این خادمی افتخار می‌کنیم.

وی متذکر شد: ما در این سنگر و مسئولیت حامی اصحاب رسانه هستیم و خبرنگاران نیز مشکلات موجود را به ما اطلاع دهند و در این زمینه یاری گر ما باشند. با توجه به اینکه ما متولی استان البرز هستیم، پیگیری مشکلات این استان در اولویت ما قرار دارد. امید است با هم‌فکری و مساعدت یکدیگر بتوانیم مسئولیت و وظایف خطیری که بر عهده ‌داریم را به نحو احسن انجام دهیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=6220

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.