• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

دادرسی الکترونیکی، انقلابی در رسیدگی به پرونده های قضایی ایجاد کرد

  • کد خبر : 8097
  • 01 تیر 1401 - 0:04
دادرسی الکترونیکی، انقلابی در رسیدگی به پرونده های قضایی ایجاد کرد
رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: اجرایی شدن آیین دادرسی الکترونیکی به جای مراجعه مأمور به درب منازل و استفاده از سامانه های الکترونیکی جهت ابلاغ اوراق قضایی تحت عنوان سامانه ثنا، انقلابی در رسیدگی به پرونده های قضایی ایجاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته قوه قضائیه در محل دادگستری این استان برگزار شد، اصحاب رسانه را گوش شنوا، چشم بینا و زبان‌گویای جامعه دانست و بیان کرد: ما نیز در دستگاه قضایی همین دیدگاه را داریم و موضوعات مطرح شده از سوی خبرنگاران را به دیده منت پذیرفته و پیگیر هستیم.

وی با اشاره به حادثه تلخ هفتم تیر و شهادت دکتر بهشتی، او را عالم انقلابی، متشرع و پرهیزکار دانست و خاطرنشان کرد: رهبر معظم ‌انقلاب اسلاکی در دیدار با مسئولین، مقامات قضایی و جمعی از خانواده های شهدای هفتم تیر که سال گذشته انجام شد، فرمودند که شهید بهشتی حق بزرگی بر گردن کشور دارد و آن حق، پایه گذاری دادگستری اسلامی است.

رئیس شورای قضایی استان البرز با اشاره به اجرای سند تحول و تعالی قوه قضائیه و راهبردهایی که دستگاه قضا باید در کل کشور پیگیری کند، عنوان کرد: یکی از خصوصیات رئیس قوه قضائیه، ورود مسئله محور به مسائل و چالش های دستگاه قضا در انجام ‌ماموریت های خاص است که از جمله آن ها می توان به ورود به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و فروش اموال توقیف شده اشاره کرد.

فاضلی هریکندی، آزادسازی بستر رودخانه ها و دریاها که از آزادسازی حریم رودخانه کرج آغاز شد، را از دیگر اقدامات دستگاه قضایی دانست و اذعان کرد: تاکید رئیس قوه قضائیه بر رعایت حقوق اشخاص به ویژه متهمان در نحوه احضار، جلب و بازداشت، کارشناسی پرونده های موجود و استفاده حداقلی از بازداشت های موقت، توجه به امور زندانیان و نیز شناخت مشکل یا اطلاع از وجود آن و هم افزایی برای حل مشکل بوده و هست.

وی با اشاره به حوزه عملکردی دادگستری کل استان البرز و شاخص های آماری و رسیدگی به پرونده های قضایی که جزو ماموریت های اصلی این نهاد است، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۴۷ هزار و ۶۹۴ فقره پرونده به واحدهای قضایی اعم از دادسراها، محاکم بدوی و تجدیدنظر و ۱۶۳ هزار و ۶۵۱ فقره پرونده نیز به شوراهای حل اختلاف وارد شد.

رئیس کل دادگستری استان البرز ادامه داد: اما ورودی یکتا و سراسری در استان ۳۳۴ هزار ۶۵۳ فقره پرونده بدون احتساب تکرار است که اگر حداقل دو نفر را در هر پرونده واجد شرایط بدانیم، ۶۶۹ هزار و ۳۰۶ نفر از جمعیت استان البرز در سال گذشته طرفین پرونده ها در دستگاه قضا بوده اند که این آمار را می توان تقریبا ۲۲ درصد از جمعیت استان دانست.

فاضلی هریکندی مطرح کرد: در حال حاضر۵۷۰ هزار نفر به عنوان طرفین پرونده در سیستم قضایی استان البرز ثبت شده است و افزایش ۱۵ درصدی ورودی پرونده ها در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ و همچنین افزایش ۱۱ درصدی ورودی پرونده ها در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۸ را شاهد بوده ایم. یکی از راهبردهای ۱۵ گانه قوه قضائیه در سال جاری، توسعه روش های حل اختلاف است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۹، ۳۵ درصد از پرونده های مطروحه در شوراهای حل اختلاف منتهی به سازش شد و با ادامه پیگیری های همکاران، در سال ۱۳۹۹، به ۷۹۱ هزار و ۴۶۵ پرونده رسیدگی شد که این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۸۰۹ هزار و ۸۱۰ رسید و در شوراهای حل اختلاف نیز رسیدگی به ۱۱۴ هزار و ۶۸۸ پرونده در سال ۱۳۹۹ صورت گرفت و در سال ۱۴۰۰ این رقم با ۲۵ درصد افزایش، به ۱۴۳ هزار و ۵۱۲ رسید.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به مهاجرپذیری استان البرز و اینکه سالانه تقریبا به اندازه جمعیت یک شهرستان به این استان اضافه می شود، در خصوص ابلاغ الکترونیکی یادآور شد: در سال ۱۳۹۵ با اجرایی شدن آیین دادرسی الکترونیکی به جای مراجعه مامور به درب منازل، سامانه های الکترونیکی جهت ابلاغ اوراق قضایی تحت عنوان سامانه ثنا، انقلابی در رسیدگی به پرونده های قضایی ایجاد کرد.

وی ساخت وسازهای ناایمن را یکی از خطوط قرمز قوه قضائیه دانست و سرقت را جرم ‌اول کشور و استان البرز عنوان و خاطرنشان کرد: اولویت اول ما پیشگیری است که این‌ مهم وظیفه همه دستگاه هاست بنابراین جهت انجام ‌اقدامات ‌متمرکز و موثر، قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرائم خاص به منظور رسیدگی متمرکز به پرونده های کثیرالشاکی کیفری و دارای طرفین ‌متعدد در موضوعات‌ حقوقی مانند سرقت های مسلحانه و خشن، قتل، تجاوز جنسی، شرارت و مزاحمت برای نوامیس تشکیل شد.

فاضلی هریکندی با اشاره به سخت‌گیری های صورت گرفته در حوزه پیشگیری از سرقت و اقدامات مقابله ای و احکام صادره و اعطای نهادهای ارفاقی بیان کرد: یکی دیگر از خطوط قرمز ما مقابله با سارقین پرتکرار و سابقه دار است که امیدواریم با اقدامات صورت گرفته در حوزه پیشگیری و مقابله با سرقت، شاهد کاهش آمار سرقت باشیم. در حوزه جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و باغات استان البرز که مشکلی جدی است نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: با توجه به تاکید رئیس قوه قضائیه بر آزادسازی حریم رودخانه ها و تصرفات دستگاه های حاکمیتی البرز و در راس آن ها ساختمان قوه قضائیه، آزادسازی بستر رودخانه ها از استان البرز آغاز شد و رفع تصرف رودخانه کرج صورت گرفت. پلمب ۷۳۱ حلقه چاه غیرمجاز در سال ۱۴۰۰، رصد و پایش مشاورین ‌املاک، بازدید از شرکت های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت های آن ها و باز اجتماعی کردن زندانیان نیز از دیگر اقدامات دادگستری کل استان البرز به شمار می رود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=8097

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.