• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9

دادرسی الکترونیکی ۹۶ درصد از پرونده های زندانی دار البرز

  • کد خبر : 1429
  • 28 آبان 1399 - 11:18
دادرسی الکترونیکی ۹۶ درصد از پرونده های زندانی دار البرز
رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: با تمهیدات در نظر گرفته شده در استان البرز از تعداد 428 جلسه رسیدگی در آبان ماه تنها 16 مورد به صورت سنتی و حضوری و بیش از 96 درصد به صورت الکترونیکی برگزار شده است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز صبح امروز در نشست شورای راهبری دادرسی الکترونیکی که به ریاست رئیس قوه قضائیه و به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، گفت: دادگستری البرز از نخستین استان هایی است که با هدف کاستن مشکلات موجود اقدام به راه‌اندازی دادرسی الکترونیکی و تحقیق از زندانیان به صورت ویدئوکنفرانس در کشور کرد.

وی افزود: بخشی از این مشکلات در کنار هزینه بالای اعزام زندانی از ندامتگاه‌ها، شامل کمبود مامور اعزام و سرباز وظیفه و افزایش تجدید اوقات رسیدگی بود که منجر به ایده راه‌اندازی دادرسی الکترونیکی در استان البرز شد. در آذر ماه ۹۸ این ایده وارد فاز مطالعاتی شد و با در نظر گرفتن جوانب قانونی و امنیتی و مواد ۱۷۵ و ۶۵۹ قانون آیین دادرسی الکترونیکی کمیته ای تخصصی تشکیل شد.

فاضلی هریکندی با اشاره به اینکه در نهایت با تجهیز ۶ نقطه قضایی و فضاهای اختصاصی در زندان‌های استان این طرح در اوایل بهمن ماه وارد فاز اجرایی شد، مطرح کرد: با توجه به بسترهای ایجاد شده و اجرای این طرح در استان البرز، به سرعت آمادگی لازم برای توسعه دادرسی الکترونیکی به منظور کاهش ترددها و جلوگیری از شیوع کرونا و حفظ شرایط قرنطینه زندان‌ها در ندامتگاه‌های استان فراهم شد.

عالی‌ترین نماینده قوه قضائیه در استان البرز با اشاره به تجهیز تمام حوزه‌های قضایی به امکانات و بسترهای لازم برای اجرای دادرسی الکترونیکی تصریح کرد: با این بسترسازی‌های انجام شده با کمک معاونت آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان در ۸ ماه ابتدایی امسال از تعداد ۴ هزار و ۲۰۰ جلسه رسیدگی زندانیان تعداد ۳ هزار و ۳۵۴ جلسه که معادل ۸۰ درصد کل جلسات است به صورت الکترونیکی برگزار شده است.

وی اضافه کرد: در آبان ماه با تمهیدات در نظر گرفته شده از تعداد ۴۲۸ جلسه رسیدگی تنها ۱۶ مورد به صورت سنتی و حضوری برگزار شده که آن هم به صلاحدید شعب بوده و ۹۶ درصد نیز به صورت الکترونیکی برگزار شده است. بهره مندی طرح از بسترهای داخلی قوه قضائیه، صرفه جویی در هزینه‌های اعزام و مراقبت از زندانیان اعزامی، تسریع در رسیدگی و کاهش اطاله دادرسی و کاهش تجدید اوقات از مزایای این طرح است. در روند دادرسی الکترونیکی تمام اقدامات با رعایت قوانین موضوعه انجام می شود تا حقی از متهم تضییع نشود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=1429

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.