• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
6
دبیر دوازدهمین جشنواره جایزه ادبی یوسف:

داستان کوتاه باید با کمترین واژه ها بیشترین مفهوم را برساند

  • کد خبر : 13968
  • 04 اسفند 1401 - 0:00
داستان کوتاه باید با کمترین واژه ها بیشترین مفهوم را برساند
دبیر دوازدهمین جشنواره جایزه ادبی یوسف با اشاره به اینکه هر متن کوتاهی داستان نیست، گفت: داستان کوتاه، باید با کمترین واژه ها بیشترین مفهوم را برساند و بر مطلبی دلالت داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، کارگاه نویسندگی داستان کوتاه به همت معاونت ادبیات و تاریخ اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس البرز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، با حضور استاد احسان عباسلو و جمعی از نویسندگان در سالن گفت و گوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز، برگزار شد.

احسان عباسلو، نویسنده و پژوهشگر و دبیر دوازدهمین جشنواره جایزه ادبی یوسف، هدف از برگزاری این کارگاه را پرورش نویسندگان دانست و گفت: البرز، استان داستان خیز و دارای ظرفیت های بسیار در حوزه نویسندگی است. داستان نویسی علم است و همانند دیگر هنرها آداب خاص خود را دارد و باید اصولی و ساختاری در این حرفه فعالیت کرد و پیش رفت.

وی عنوان کرد: شرکت در این کارگاه ها برای نویسندگان به خصوص افراد نوقلم بسیار مفید است و می تواند ذهن آن ها را باز و زاویه دید آنان را نسبت به داستان نویسی تغییر دهد. هر متن کوتاهی داستان نیست، یک داستان خوب باید معیارهای خاص خود را داشته باشد و بهترین سخنان و پیام های آن در کوتاه ترین جملات و متن ها مطرح و در واقع تلاش شود کمترین واژه ها بیشترین مفهوم را برسانند و بر مطلبی دلالت داشته باشند.

دبیر دوازدهمین جشنواره جایزه ادبی یوسف تاکید کرد: بنابراین هر متن کوتاهی را نمی توان داستان کوتاه نامید؛ این نوع داستان علاوه بر اینکه باید فنون اصلی را در خود جای داده و تکنیک آرایه نیز در آن رعایت شده باشد، باید مفهومی را نیز به مخاطب برساند و ملالت و خستگی را برای خواننده به ارمغان نیاورد بلکه ادامه مطالعه آن، برای او لذت بخش، جذاب و زیبا باشد.

عباسلو داستان کوتاه، نیمه بلند و بلند را انواع داستان عنوان کرد و افزود: ایده به تنهایی در داستان نویسی کافی نیست، اصول نوشتاری و ویراستاری در همه نوشته ها به خصوص داستان کوتاه بسیار مهم و تاثیرگذار است. اگر شرکت کنندگان در جشنواره جایزه ادبی یوسف به این موارد دقت داشته باشند، داستان آن ها می تواند در کتاب داستان های منتخب جشنواره به چاپ برسد.

این نویسنده و پژوهشگر، شخصیت، موقعیت و کنش را سه عنصر مهم و انکارناپذیر در داستان برشمرد و بیان کرد: در داستان شخصیتی در موقعیتی قرار گرفته و کنشی را انجام می دهد. تمرکز بر سوژه و شخصیت اصلی در داستان های کوتاه، هنری است که می تواند مخاطب را تا انتها همراه خود نگه دارد.

عباسلو با بیان اینکه شخصیت های داستان ها غالبا یافتنی یا بافتنی هستند، اذعان کرد: گاهی قدرت تخیل نویسنده به قدری بالاست که می تواند شخصیتی را خلق کند اما برخی اوقات نیز این توانایی را ندارد و باید از شخصیت های اطراف خود، رفتارها، تکیه کلام ها و خصوصیات آن ها ایده بگیرد و الگوبرداری کند، گاهی هم سوژه اصلی داستان تلفیقی از این دو نوع است.

وی اضافه کرد: نویسنده در مرحله اول باید برای شخصیت داستان، شناسنامه رفتاری و اخلاقی با تمام خصوصیات و ویژگی های وی صادر و بر اساس آن، نوشتن داستان را آغاز و در جای لازم از این خصوصیات استفاده و آن ها را با جزئیات در داستان خود مطرح کند تا مخاطب بتواند با سوژه زندگی کند.

دبیر دوازدهمین جشنواره جایزه ادبی یوسف با بیان اینکه داستان نویسی نوعی فرآیند است و پروژه نیست، خاطرنشان کرد: نویسندگان حتما باید کتاب هایی در رابطه با روانشناسی رنگ ها و زبان بدن را مطالعه کنند تا در موارد لازم مطالب آن ها را بکار گیرند و به خوبی به نگارش داستان های کوتاه و بلند بپردازند.

عباسلو در پایان اظهار کرد: در داستان نویسی هیچ فرمول و قاعده ای وجود ندارد و هر نویسنده ای با توجه به ذهنیت خود می تواند داستان بنویسد اما باید آموزش های لازم در این زمینه را نیز فراگیرد و آن گونه که دوست دارد بنویسد اما نباید از چارچوب ها خارج شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=13968

ثبت دیدگاه

  1. Very interesting subject, thanks for posting.

    http://www.vorbelutrioperbir.com

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.