• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
2
یک استاد دانشگاه تأکید کرد؛

داشتن شهری هوشمند، نیازمند مدیریتی‌ جامع و پویا/ سرنوشت انسان ها با وظایف شهرداری ها گره خورده است

  • کد خبر : 10653
  • 26 مهر 1401 - 22:32
داشتن شهری هوشمند، نیازمند مدیریتی‌ جامع و پویا/ سرنوشت انسان ها با وظایف شهرداری ها گره خورده است
عضو هیئت علمی تمام وقت دانشکده فنی و مهندسی واحد کرج با بیان اینکه در راستای مدیریت شهری هوشمند، نیازمند مدیریتی‌ جامع و پویا هستیم، گفت: سرنوشت انسان ها با وظایف شهرداری ها گره خورده است بنابراین برای طراحی و اجرای پروژه ها، باید به عوامل انسانی توجه کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، رضا جمالپور، عضو هیئت علمی تمام وقت دانشکده فنی و مهندسی واحد کرج و استاد دانشگاه امروز در اولین نشست مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی دوره ششم شوراهای شهرهای استان البرز که در سالن فارابی تالار شهیدان ‌نژاد فلاح برگزار شد، گفت: امروز اینجا ایستاده ایم اما لازم است کمی جلوتر برویم و ۳۰ سال بعد را ببینیم. احساس می کنم‌ جای برخی مسئولین در این‌ جلسه خالی است زیرا تصمیمات اتخاذ شده باید به منصه ظهور برسند.

وی با اشاره به اینکه امروز مسئولیتی بر عهده ما نهاده شده و باید تصمیمات صحیحی برای آیندگان گرفته شود، بر توجه به موضوعاتی تحت عنوان شهر و دانشگاه در گذر زمان با تکیه بر شهر سنتی تا نوین و هوشمند و همچنین دانشگاه از نسل اول تا پنجم تاکید کرد و ادامه داد: افتخار ما این است که در کشوری زندگی می کنیم که علاوه بر مسائل معنوی که حاکمیت ویژه ای پیدا کرده بر بیانیه گام دوم نیز تاکید شده و تحقق یافته است.

عضو هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی واحد کرج بیان‌کرد: استان البرز، نوپا اما غنی بوده و افتخار ما این است که در کشوری با ویژگی های خاصی از نظر موقعیت جعرافیایی، منابع، تنوع جمعیتی و اقلیمی زندگی می کنیم. استان البرز نیز همین ویژگی ها را داراست و وجود انواع و اقسام فرهنگ ها و ظرفیت ها و دیگر ویژگی های صنعتی، علمی و پژوهشی، عوامل توسعه و رشد هستند. نقش عملکردی شهر نیز موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود.

جمالپور خطاب به روسای کمیسیون های حاضر در این‌ جلسه گفت: شما به عنوان‌ مسئولین حوزه معماری و شهرسازی می توانید مسیر را برای آیندگان ‌هموار کنید اما توجه داشته باشید که باید مسیر را بشناسید یا اگر برای شما قابل قبول نیست، آن را ایجاد کنید. با توجه به صنعتی بودن این استان و حوزه فعالیت ها و ظرفیت های موجود، البرز، استانی بازرگانی نزدیک به خدماتی است و شما به عنوان‌ معاونین شهرسازی می توانید تصمیم بگیرید و انتخاب کنید که این استان، بازرگانی باشد یا خدماتی که این یک‌ موضوع بسیار مهم است.

شهر، موجودی زنده و انسان المان اصلی آن است

وی تاکید کرد: استان البرز با توجه به ظرفیت های موجود در آن و تکیه بر توان مسئولین شهرسازی در شهرداری می تواند هر شکلی به خود بگیرد، این استان همچنین می تواند به قطب های پزشکی، گردشگری، گمرکات، کشاورزی، علمی، دانشگاهی، صنعتی و حتی سیاسی تبدیل شود زیرا پتانسیل های فراوانی دارد که می توانند مورد استفاده قرار گیرند. شهر، موجودی زنده و انسان، المان اصلی آن و منفعت طلب اما تعیین کننده سرنوشت شهر است که اگر از این مهم عافل شویم، می بازیم.

این استاد دانشگاه یادآور شد: شهر را موجودی زنده در نطر بگیرید؛ وظیفه شهرداری ها، کار در حوزه های مختلف و به نوعی از شیرخوارگاه ها تا گورستان هاست و در واقع انسان ها یک عمر درگیر وظایف شهرداری ها هستند و به زبان دیگر، سرنوشت انسان ها با وظایف شهرداری ها گره خورده است بنابراین اگر قرار است طرحی ارائه و پروژه ای اجرا شود، ابتدا باید توجه به عوامل انسانی صورت گیرد. شهرها از مدیریت سنتی به مدیریت هماهنگ، جامع، یکپارچه و در نهایت امروز به مدیریت نوین رسیده اند.

جمالپور افزود: مدیریت نوین باید در مجمع عالی استان ها مطرح شود و شرایط به سمت و سویی برود که باور کنیم شهردار، کلیددار شهر است و باید مدیریتی جامع، پویا و نوین داشته باشد. اما باید بدانیم که مدیریت فردای شهر در همه زمینه ها هوشمند خواهد بود. برای ورود به مدیریت هوشمند به منابع مالی و انسانی، اطلاعات پژوهشی، ابزار و تجهیزات و … نیاز است. با نگاهی به گذشته متوجه می شویم که چالش هایی همچون عدم ‌وجود مسئله، عدم توقع شهروندان و روش های سنتی اداره وجود داشتند اما امروز مسائل قبلی به زیست ‌محیطی، ترافیک و حمل و نقل، آلودگی قابل کنترل، درآمد متوازن و رشد جمعیت، تغییر پیدا کرده اند.

وی گلایه احتمالی شهروندان از مشکلات شهری را به حق دانست و عنوان کرد: ما باید خود را برای توقعات به حق شهروندان آماده کنیم و در راستای مدیریت شهری هوشمند، نیازمند مدیریتی جامع و پویا خواهیم بود. در کمیسیون‌ ماده صد، هزاران ‌پرونده در رابطه با ساخت و سازهای غیرمجاز در کرج، بلاتکلیف مانده که تصمیم‌گیری برای آن ها دشوار است زیرا هر تصمیمی که در مورد آن ها گرفته شود بازتاب شهری دارد و همه موارد را تحت الشعاع قرار می دهد که با مدیریت هوشمند، این موارد کاهش می یابند.

ضرورت همکاری با مراکز علمی و تحقیقاتی

عضو هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی واحد کرج با بیان اینکه امروز دانشگاه ها پوست اندازی کرده اند، همکاری با مراکز علمی و تحقیقاتی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: این مراکز می توانند روش های اجرایی را در قالب دستورالعمل به مسئولین ارائه دهند. این روزها دانشگاه ها از فضای مجازی عبور کرده و به سمت واقعیت های افزوده در حال حرکت هستند. امروز اگر از این سیستم، فایلی برای شما نمایش داده شود شما که در فضای دیگری حضور دارید می توانید به صورت واقعیت افزوده به آن ‌فایل دسترسی پیدا و آن را تماشا کنید.

جمالپور در پایان مطرح کرد: در حوزه شهرسازی نیز شرایط به همین‌گونه است، در واقع دنیا به این سمت و سو در حال حرکت بوده و لازم است در این زمینه کارگاه های آموزشی برگزار شوند تا ذهن همکاران مجموعه های مرتبط در حوزه های مختلف باز شود. ما در دانشگاه یک ‌مرکز تحقیقات کاهش ریسک سوانح طبیعی تشکیل داده ایم که از این طریق می توانیم در همه حوزه ها با مسئولین مربوطه ارتباط داشته باشیم و در راستای تحقق اهداف مد نظر بکوشیم.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=10653

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.