• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
0
مسئول سازمان بسیج سازندگی البرز استان خبر داد؛

راه اندازی ۴۴۷ صندوق قرض الحسنه در البرز با هدف ایجاد اشتغال پایدار

  • کد خبر : 16821
  • 16 اردیبهشت 1402 - 14:12
راه اندازی ۴۴۷ صندوق قرض الحسنه در البرز با هدف ایجاد اشتغال پایدار
مسئول سازمان بسیج سازندگی البرز استان از راه اندازی 447 صندوق قرض الحسنه در سطح استان البرز خبر داد و گفت: 320 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت و برای یک هزار و 270 نفر شغل پایدار ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، سرهنگ مهران طیران، مسئول سازمان بسیج سازندگی استان البرز امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص اقدامات انجام شده در سال گذشته گفت: به طور کلی، این سازمان در سه عرصه اصلی اقتصاد مقاومتی، خدمات رسانی و محرومیت زدایی فعالیت می کند که در عرصه محرومیت زدایی، اولویت امور، در زمینه های آب، مدرسه، مسکن محرومین، کمک مومنانه، کارگاه اشتغال و اقدامات فرهنگی و ورزشی است.

وی از اجرای ۴۵۳ طرح محرومیت زدایی به ارزش ۷۲۲ میلیون ریال در استان البرز در سال ۱۴۰۱ خبر داد و با اشاره به بهره برداری از بخشی از آن ها مطرح کرد: فعالیت های سازمان بسیج سازندگی در حوزه آب، در دو بخش آب شرب و آب کشاورزی خلاصه می شود. در زمینه آب شرب، با ایجاد قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، ماموریت انجام هشت پروژه محرومیت زدایی در ۶ روستا که سالیان سال، در استان البرز اجرا نمی شد، به ما واگذار شد.

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان البرز دلیل عدم انجام این پروژه ها را اعتبار پایین و وجود مناطق صعب العبور دانست و ادامه داد: هیچ پیمانکاری حاضر به اجرای این پروژه ها نبود زیرا به دلیل هزینه های بالا، سود پیمانکار عدد چشمگیری نبود. سه سال زمان برای انجام این هشت پروژه در نظر گرفته شده بود که سازمان بسیج سازندگی البرز موفق شد ظرف مدت ۹ ماه، با بهره گیری از ظرفیت های جهادی، پیشرفت این پروژه ها را به ۹۸ درصد برساند.

سرهنگ طیران با اشاره به کسب رتبه اول توسط استان البرز در این حوزه و با بیان اینکه فاز دوم این پروژه در سال جاری انجام می شود که گستردگی آن در ۷۵۱ روستاست، اظهار کرد: در حوزه کشاورزی و احیای قنوات و طرح های آبخیزداری نیز، ۱۱ پروژه به ارزش ۴ هزار و ۳۰۰ میلیون ریال اجرا شد. در حوزه راه روستایی نیز، از سال ۱۴۰۱ تاکنون، ۱۳۰ هزار مترمربع جاده های بین مزارع روستایی، مناطق حاشیه شهری، پایگاه های مقاومت و مراکز نظامی و انتظامی آسفالت شده است.

احداث ۱۲ خانه محروم در البرز در سال گذشته

وی این پروژه را شامل ۲۲ طرح دانست و با اشاره به اجرای ۱۱ پروژه بهسازی و احداث معابر، پل روستایی و مناطق حاشیه نشین خاطرنشان کرد: در حوزه مسکن محرومین نیز، در سال گذشته، ۱۲ خانه محروم به ارزش ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیون ریال احداث و ۱۴ خانه محروم به ارزش ۵۷ هزار و ۲۳۰ میلیون ریال تکمیل شد. مرمت ۳۱۱ واحد مسکونی در مناطق حاشیه نشین به ارزش ۶۶ هزار و ۱۸۰ میلیون ریال نیز از دیگر اقدامات این سازمان به شمار می رود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان البرز از ساخت یا مرمت هشت مسجد، ۶ گلزار شهدا و پنج سالن ورزشی در راستای اجرای طرح های مذهبی، فرهنگی و ورزشی خبر داد و عنوان کرد: در سال گذشته، پنج کارگاه اشتغال نیز مرمت و تکمیل و به واسطه آن، شغل های پایداری ایجاد شده که اکنون افراد به ویژه بانوان سرپرست خانوار در آن ها مشغول به کار هستند. همچنین مرمت، تکمیل و زیباسازی ۲۴ مدرسه نیز صورت گرفت که این اقدام در سال جاری نیز ادامه دارد.

سرهنگ طیران اجرای ۲۲ رزمایش کمک مومنانه در سطح استان البرز با همکاری و مشارکت همه دستگاه ها، نهادها و مردم را از دیگر اقدامات این سازمان در سال گذشته برشمرد و ادامه داد: ابتدا رویکرد رزمایش مواسات و همدلی فقط تهیه و توزیع بسته های معیشتی بود اما اکنون به سبد حمایتی تبدیل شده و در قالب آن، تهیه و توزیع بسته های معیشتی و لوازم التحریر، کمک به آزادسازی زندانیان، تامین جهیزیه و مسکن استیجاری و ارائه خدمات آموزشی نیز صورت می گیرد.

وی از تهیه و توزیع ۴۰ هزار بسته معیشتی، هر یک به ارزش یک میلیون تومان و حدود یک هزار و ۵۰۰ دست پوشاک میان نیازمندان استان البرز در ایام نوروز خبر داد و اظهار کرد: در حوزه اردوهای جهادی نیز، سال گذشته دو رزمایش بزرگ فاطمی، یکی در اردیبهشت ۱۴۰۱ و دیگری در هفته بسیج و رزمایش دیگری نیز در دهه مبارک فجر با تهیه و اهدای ۱۱۰ سری جهیزیه به زوج های کم بضاعت و کم برخوردار برگزار شد.

برگزاری ۲۸۷ اردوی جهادی بهداشت و درمان

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان البرز عنوان کرد: در مجموع، طی این دو رزمایش، ۲۸۷ اردوی جهادی بهداشت و درمان برگزاری و ۲۶۴ عنوان طرح عمرانی و ۵۷ عنوان طرح فرهنگی اجرا شد. در حوزه آموزش نیز، اقداماتی از جمله برپایی میز خدمت، واکسیناسیون دام و طیور و اجرای برنامه های کشاورزی در قالب طرح همگام با کشاورز انجام شد. در حال حاضر نیز، ۱۰۳ گروه جهادی محلات سازمان یافته و حدود ۲۶۸ گروه جهادی تخصصی در سطح این استان مشغول فعالیت هستند.

سرهنگ طیران با بیان اینکه گروه های جهادی به چهار طریق محله محور، جغرافیا محور، مسئله محور و مخاطب محور فعالیت می کنند، یادآور شد: در سال گذشته یک هزار و ۱۷۲ اردوی جهادی خدمات رسان با حضور حدود ۱۲ هزار و ۳۴۸ نیرو در سطح استان برگزار و به ۶۱۷ هزار و ۴۰۰ نفر خدمت رسانی شد. ایجاد، تجهیز و تقویت صندوق های قرض الحسنه نیز از دیگر اقدامات این سازمان است که البته ما آن ها را صندوق های قرض الحسنه مردم یار اشتغالزا می نامیم.

وی از راه اندازی ۴۴۷ صندوق قرض الحسنه در سطح استان البرز خبر داد و بیان کرد: به واسطه راه اندازی این صندوق ها، ۳۲۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت و برای یک هزار و ۲۷۰ نفر شغل پایدار ایجاد شده است. در حوزه تعاونی ها نیز، در سال گذشته، ۱۵ تعاونی اشتغالزا ایجاد، هشت کارگاه اشتغالزا راه اندازی و ۱۲۱ شغل پایدار ایجاد شد. برگزاری ۱۰ کارگاه و همایش آموزشی کارآفرینی به منظور توانمندسازی افراد نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان البرز، ایجاد نیروگاه های پنج کیلووات خانگی با درآمد ۲۰ ساله پایدار را از جمله اقدامات حوزه جهاد روشنایی دانست و با بیان اینکه تاکنون ۲۳۶ نفر متقاضی شناسایی و ۱۵ نفر از آن ها به بانک های عامل معرفی شده اند، عنوان کرد: اولین نیروگاه ایجاد شده در هفته بسیج سازندگی افتتاح می شود. برگزاری ۱۳ نمایشگاه عرضه مستقیم محصولات خرد و خانگی و صنایع دستی و غذایی اقوام کشور را نیز می توان از دیگر اقدامات این سازمان عنوان کرد.

عملکرد ۱۵۶ درصدی بسیج سازندگی البرز در سامانه ثبت اشتغال کشور 

سرهنگ طیران با بیان اینکه در حوزه تسهیلات تبصره ۱۶ تاکنون حدود ۳۲۳ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته و یک هزار و ۸۵۱ نفر متقاضی به بانک های عامل معرفی و ۶۸۳ نفر از تسهیلات بهره مند شده اند، خاطرنشان کرد: سازمان بسیج سازندگی استان البرز در زمینه سامانه ثبت اشتغال کشور، در سال گذشته، عملکرد ۱۵۶ درصدی از خود بر جای گذاشت؛ این سازمان ۲۲۹ تعهد داشت اما ۵۲۹ شغل ثابت ایجاد و در سامانه ثبت کرد.

وی، اولویت های برنامه های این سازمان در سال جاری را در حوزه های راه روستایی، آبرسانی، آبخیزداری، مسکن محرومین، کاشت نهال، توسعه مراتع، شهر مولد، حاشیه نشینی و علم و فناوری دانست و بیان کرد: سازمان بسیج سازندگی متولی این امور نیست و کمک کننده به دولت است که در این راستا با مجموعه ها، نهادها و سازمان های مختلف ارتباط برقرار می کند و با مشارکت و همکاری دستگاه های متولی امور را به پیش می برد.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=16821

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.