• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

رسیدگی به دعاوی رسانه ای در البرز در محیطی خارج از دادگاه و دادسرا+فیلم

  • کد خبر : 9154
  • 27 مرداد 1401 - 18:34
رسیدگی به دعاوی رسانه ای در البرز در محیطی خارج از دادگاه و دادسرا+فیلم
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان البرز رسیدگی به دعاوی رسانه له یا علیه خبرنگاران، اصحاب رسانه علیه اشخاص و بالعکس در محیطی خارج از دادسرا و دادگاه را از جمله فعالیت های شورای حل اختلاف ویژه رسانه برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، شعبه ۴۰ صلحی ویژه رسانه شهرستان کرج امروز با حضور رئیس کل دادگستری استان البرز و معاونین وی، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل خانه مطبوعات استان البرز، رئیس سازمان بسیج رسانه البرز و اصحاب رسانه در سالن سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز افتتاح شد.

احمد نوروزی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان البرز و رئیس شوراهای حل اختلاف کرج در این آیین با بیان اینکه حضرت امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) میراث دار فلسفه عاشورا و پرچمدار کربلا بودند، گفت: پیام زیبایی که تقارن روز خبرنگار با عاشورای حسینی برای اصحاب رسانه داشت این بود که خبرنگاران باید میراث دار این فلسفه باشند و قیام عاشورا و پیام آن را به نسل های دیگر منتقل کنند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اصحاب رسانه که فرمودند: «اگر زحمات شما (خبرنگارها) نباشد لحظه ها هرگز ماندگار نمی شود …»، مطرح کرد: ایشان اقدامات و عملکرد خبرنگاران را آنقدر مقدس دیده اند که فرموده اند اگر اقدامات شما نبود کارهای ما که شیرازه آنچه است که نظام می خواهد آن را عملیاتی کند، ثبت نشده بود. به خود ببالید که جزو فرهیختگانی هستید که مورد تفقد رهبر قرار گرفته اید.

رئیس شوراهای حل اختلاف کرج بیان کرد: قوه قضائیه در زمینه ابلاغ سند تحول رویکردی تحول معابانه به موضوع قضا توجه کرده که یکی از محورهای آن، صلح و سازش است؛ این موارد جز با اقدام جهادی، مدبرانه و عالمانه و استفاده تمام عیار از ظرفیت های عمومی و مردمی و این موارد نیز جز با به کارگیری سامانه ها و تاسیسات جدید جایگزین قضایی مانند میانجی گری، صلح یاران و … عملی نمی شود که مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه باید آن ها را عملیاتی کند.

نوروزی با بیان اینکه رسانه مورد توجه نافذ مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضائیه قرار گرفته است، اذعان کرد: مقام معظم رهبری، خبرنگاران را سربازان خط مقدم جهاد تبیین و جبهه مبارزات می دانند و معتقدند این افراد مستحق تفقد هستند که این موضوع مورد توجه موکد رئیس دستگاه قضا نیز قرار گرفته است. تاکید و تذکرات داهیانه رئیس کل دادگستری استان البرز خطاب به مرکز توسعه حل اختلاف استان مبنی بر تشکیل شعبه ویژه صلحی اصحاب رسانه به این افتتاح ختم شد.

وی با اشاره به تاکید رهبری بر توجه خاص به خبرنگاران افزود: در بدو ورود، این امر به منظور رعایت شان اصحاب رسانه که پرچمداران و سربازان خط مقدم جنگ نرم هستند در دستور کار قرار گرفت. پس از برگزاری چهار جلسه هم اندیشی با اصحاب رسانه و پیگیری های سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل خانه مطبوعات استان که ملموس و ستودنی بود، شعبه ۴۰ شورای حل اختلاف را شعبه ویژه صلحی رسانه قرار دادیم؛ دیدگاه ما حفظ شانیت و رسیدگی به همه دعاوی رسانه است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری دادگستری استان البرز، رسیدگی به دعاوی رسانه له یا علیه اصحاب رسانه، خبرنگاران علیه اشخاص و اشخاص علیه اصحاب رسانه در محیطی خارج از دادسرا و دادگاه را از جمله فعالیت های این شورا برشمرد و عنوان کرد: با توجه به تاکید رئیس قوه قضائیه و بنا به دستور رئیس کل دادگستری البرز و دادستان مرکز استان، در بدو ورود، پرونده ها و شکایات، به منظور ایجاد صلح و سازش، خارج از هرگونه سمت و سوی جناحی و سلیقه ای مورد بررسی قرار می گیرند.

به گفته نوروزی، از مسئولین بالادستی اصحاب رسانه استدعا شده تا افراد مورد اعتماد و پیشکسوت جامعه رسانه ای استان را به عنوان صلح یار و سفیر صلح معرفی کنند تا در کنار همکاران دادگستری از نظرات آن ها در جهت صلح و سازش استفاده شود. امروز دو نفر از مسئولین رسانه ای استان به صورت نمادین به عنوان صلح یار معرفی می شوند تا نسبت به معرفی افراد مورد اعتماد دیگر نیز اقدام شود و در کنار هم و با همکاری یکدیگر بتوانیم در جهت ایجاد صلح و سازش گام های خوبی برداریم.

حفظ شان و جایگاه خبرنگاران، دلیل افتتاح شعبه صلحی است

سعید جابری انصاری، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز نیز در این آئین گفت: سال هاست که دشمن، نظام جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار داده و تاکنون اقدامات گوناگونی علیه این نظام انجام داده اما زمانی که ناکام ماند، کینه خود را با به شهادت رساندن سردار سلیمانی نشان داد. آمریکایی ها امروز در مذاکرات، برجام و … تلاش می کنند جمهوری اسلامی ایران را مورد عداوت و دشمنی قرار دهند.

وی با بیان اینکه خداوند را شاکریم که اگر امروز سردار دل ها حاج قاسم در میان ما نیست، سرداران دل هایی هستند که سلیمانی وار از کیان جمهوری اسلامی دفاع و از خون شهدای میهن پاسداری می کنند، افزود: قدردان زحمات خبرنگارانی هستیم که شبانه روز تلاش می کنند بیانگر مشکلات، موانع و موضوعاتی باشند که گریبان گیر مردم استان است، مسئولین نیز با شنیدن صدای رسانه ها در صدد رفع معضلات بر می آیند.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با بیان اینکه افرادی در حوزه قضایی با عقلانیت موضوعات را پیگیری و با عدالت، احکام را صادر می کنند، اذعان کرد: اختلاف در هر صنف و قشری وجود دارد اما با تدبیر ویژه رئیس قوه قضائیه امروز شاهد افتتاح شعبه صلحی رسانه هستیم که در راستای حفظ شأن و جایگاه اصحاب رسانه ایجاد شده است تا در کنار افراد مختلف با جرائم گوناگون، در دادگاه ها حاضر نشوند.

جابری انصاری با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر ورود اصحاب رسانه به عرصه جهاد تبیین اظهار کرد: دولت تمام قد در مقابل مشکلات ایستاده تا با روحیه جهادی و بهره گیری از مدیران تلاشگر و خدمتگزار، آن ها را رفع کند. رسانه ها می توانند با نگاه دقیق مشکلات را ببینند و با سرعت عمل در انتشار اخبار و نیز با رعایت عدل و انصاف در رفع آن ها موثر باشند. رسانه به خوبی می تواند جریان سازی کند و چه خوب است که این اتفاق در مسیر مثبت بیفتد.

رضا عباس زاده، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات استان البرز نیز در این مراسم گفت: ایجاد شورای حل اختلاف ویژه رسانه در البرز اواخر سال ۱۳۹۹ کلید خورد و از زمان آغاز فعالیت آقای نوروزی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان البرز، ۶ جلسه پیاپی با این مجموعه و کارشناسان دادگستری برگزار و موضوعات و شکایات قابل طرح و بررسی در این شورای حل اختلاف مشخص شد.

وی بیان کرد: یکی از اهداف ایجاد این شورای حل اختلاف این است که رسانه ها بتوانند شکایت های خود را در آن مطرح کنند. یعنی اگر در زمینه رسانه، شکایتی له یا علیه خبرنگاران صورت گیرد، در این شورا مطرح و به آن رسیدگی می شود اما موضوعاتی که مربوط به مسائل شخصی خبرنگاران و خارج از چارچوب کاری باشد، در این شورا بررسی نمی شود.

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات استان البرز از فعالیت ۴۷۱ نشریه و رسانه در این استان بر اساس آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و اعلام کرد: ۱۷۲ نشریه چاپی، ۸۵ پایگاه خبری، ۵۲ رسانه غیر برخط و ۱۰۷ دفتر سرپرستی روزنامه در این استان مشغول فعالیت هستند. با توجه به تعداد رسانه های فعال، نیاز به وجود شورای حل اختلاف تخصصی احساس می شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=9154

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.