• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3

زخم کاری خشکسالی و سوء مدیریت ها بر پیکر تالاب صالحیه

  • کد خبر : 12146
  • 19 آذر 1401 - 3:46
زخم کاری خشکسالی و سوء مدیریت ها بر پیکر تالاب صالحیه
پاییز ۱۴۰۱ در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می شود که زخم کاری خشکسالی تا عمق وجود تالاب صالحیه را سوزانده و نماد آب و زندگی در البرز، نشانی از تکاپو و همهمه پرندگان مهاجر ندارد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، تالاب صالحیه یکی از گستره های آبی و زیست محیطی دو استان البرز و قزوین بوده و برای بسیاری از طبیعت گردان، طبیعت دوستان، ساکنان شهرستان نظرآباد و سایر مناطق استان البرز همواره سرشار از خاطراتی بکر و با طراوت است.

تماشای پهنه آبی و پرواز پرندگان بر فراز این تالاب، قابی از شکوه خلقت را در خاطره ها به یادگار گذاشت که به سادگی فراموش نمی شود. روزگاری چرای شتران و وجود جانوران آبزی، حکایت حیات و سرزندگی این تالاب بود و همه روزه گردشگران فراوانی بر گرداگرد آن جمع می شدند تا انعکاس تنوع گیاهی و جانوری را بر پهنه زلال آبی رنگ تالاب صالحیه به تصویر بکشند.

روزی پرندگان گوناگون از کرکس، شاهین تا مرغ های ماهی خوار و دریایی و انواع پرندگان کوچک دور این سفره آبی حلقه می زدند و با بال زدن و بالا و پایین آمدن، شادی خود را از سفره میزبان به نمایش می کشیدند؛ گسترده آب به حدی بود که دو استان البرز و قزوین از سایه سار آن کشت و کار داشتند و خروارها محصول برداشت می کردند.

پیش از این، پاییز صالحیه روح نواز بود؛ پایان شهریور، پرندگان میهمان، از راه دور خود را به این سفره آبی می رساندند و تا زمستان و گاهی بهار، از این فضای با نشاط بهره می بردند؛ گردشگران هم به این مسرور بودند که روزهای پایانی هفته، عکس های یادگاری خود را در حاشیه تالاب به قاب دوربین ها بسپارند.

اما این روزها زخم کاری خشکسالی تا عمق وجود این تالاب را سوزانده و چیزی از طراوت و سبزینگی بر جای نگذاشته است؛ کاهش بارندگی های دوساله، تابستان های خشک و سوزان و پاییز کم بارش سال ۱۴۰۱ اندوخته سال های آبی تالاب صالحیه را به آسمان برد و زمین بی حاصل و ترک خورده ای بر جای گذاشت.

این روزها خبری از پرواز پرندگان مهاجر بر فراز این تالاب نیست و شتران عشایر هم در نبود خوان گیاهی، به بوته های خشک بیابان رسیده اند. این روزها در حالی نوید بارش از سوی آسمان به گوش می رسد که این تالاب آن چنان خشک و بی روح است که پرنده های بومی هم تاب دیدن آن ندارند.

جان کلام این که کم بارشی و خشکسالی، زیستگاه فصلی صالحیه را از میزبانی زمستانی بی بهره کرد و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد شاید پرندگان مهمان برای همیشه قید آن را بزنند. ناله بی صدای تالاب را از خاک هایی که بهار، تابستان و دو ماه پاییز ۱۴۰۱ به آسمان برخاستند، می توان دید و شنید.

مجید درگی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: رئیس جمهور در سفر استانی خود به البرز دستور اکید برای رفع مشکلات تالاب صالحیه را داد که پیرو این دستور ستاد احیای تالاب صالحیه در نظرآباد تشکیل و جلساتی در دستگاه های مربوطه برگزار شد .

وی یکی از مسائل و مشکلات این تالاب را احداث زهکشی در سالیان گذشته توسط وزارت جهاد کشاورزی از قزوین به سمت البرز دانست و افزود: این زهکش اکنون به مانعی برای عبور آب از بالادست به سمت جنوب تبدیل و آبی به بخش عمده ای از این تالاب که واقع در جنوب آن، نمی رسد و باعث شده یک بیابان لم یزرع شکل گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز، چرای شترهای سرگردان را یکی دیگر از معضلات این منطقه دانست و اذعان کرد: بالغ بر دو هزار نفر شتر در این منطقه چرا می کنند که با پیگیری های صورت گرفته، مشخص شد ۲۰۰ نفر از آن ها متعلق به یکی از روستاهای شهرستان نظرآباد و دارای بدون مجوز بوده اما بقیه متعلق به این منطقه نیستند.

درگی یادآور شد: در گذشته نیز اقداماتی برای مدیریت این شترها انجام و به رغم ورود دادستانی و دستورات موکدی که در این زمینه صادر شده است، عزم و اراده جدی برای مدیریت این شترها صورت نگرفته و همچنان باعث تخریب بیشتر این منطقه می شوند.

علی محمد طهماسبی، دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست نیز پیش از این در بازدید از تالاب صالحیه، چرای شترهای سرگردان را یکی از علل اصلی غبارخیزی تالاب و بیابان های نظرآباد عنوان کرد و گفت: تالاب های صالحیه و الله آباد قزوین از مهم ترین کانون های غبارخیز کشور هستند که باید برای آن ها چاره جویی کرد.

وی ادامه داد: قرار است مدیریت محیط زیست البرز به سرعت، کارگروه استانی تشکیل دهد تا موضوع را به تدریج به سطوح ملی منتقل و دستگاه های متولی را در این موضوع دخیل و مجبور به پاسخگویی کنیم، به خصوص این موضوع به وزارت جهاد کشاورزی، امور عشایری، دام و سازمان مراتع و بیابانزایی کشور که در این زمینه وظایفی دارند که در سیاست گذاری ها تدوین شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=12146

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.