• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
10
دیده بان البرز گزارش می دهد:

ساماندهی پارک نبوت کرج اسیر وعده های مسئولین/قصه پیمانکار تمام شدنی نیست

  • کد خبر : 1121
  • 20 آبان 1399 - 13:21
ساماندهی پارک نبوت کرج اسیر وعده های مسئولین/قصه پیمانکار تمام شدنی نیست
پارک نبوت یکی از بوستان های قدیمی شهر کرج چند سالی است درگیر وعده های مختلف مسئولان است و مورد بی مهری بسیاری قرار گرفته و زیبایی گلها و درختان و فضای سبز، جای خود را به کارگاه چوب بری، محل دپوی کود، نمک، زباله و محل استراحت معتادان داده است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، پارک نبوت یکی از بوستان های قدیمی شهر کرج است که زمانی علاوه بر محبوبیت بین شهروندان، یکی از جاذبه های گردشگری این شهر نیز محسوب می شد و خانواده ها می توانستند خاطرات و لحظات شیرین تفریح خود را در این بوستان ثبت کنند.

اما چند سالی است محلی که به عنوان ریه تنفسی شهر از آن نام برده می شد مورد بی مهری مسئولین قرار گرفته و زیبایی گلها و درختان و فضای سبز، جای خود را به کارگاه چوب بری، محل دپوی کود، نمک، زباله و محل استراحت معتادان داده است.

بارها تصمیمات متعددی مبنی بر احداث کتابخانه، سینما و پارک کودک در محوطه میانی پارک در صحن شورای اسلامی کرج گرفته و قرار شده مشکلات این بوستان مرتفع شود اما نه تنها خبری از حل مشکل نیست بلکه هر روز این محوطه چهره نازیباتری به خود می گیرد و گلایه شهروندان را به دنبال دارد.

فروردین ماه ۹۴ بود که حجت الاسلام فلاح، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز خبر داد: در صورت رفع مشکل با اداره‌ کل راه و شهرسازی استان و اختصاص بودجه توسط شهرداری، کتابخانه مرکزی در پارک نبوت کرج احداث می‌شود.

تیرماه ۹۸ پیمان بضاعتی پور، رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری کرج، گلایه شهروندان از وضعیت این پارک را به حق دانست و عنوان کرد: ساماندهی وضعیت پارک نبوت در برنامه های کوتاه مدت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این بوستان شبانه روز میزبان شهروندان است، اذعان کرد: امسال اعتبار مناسبی برای ساماندهی ضلع شمالی آن در نظرگرفته شده که با تخصیص آن به زودی شاهد بهبود وضعیت این محدوده از پارک نبوت خواهیم بود.

اردیبهشت ماه ۹۹ مهدی لطفی، مدیر منطقه هشت شهرداری کرج اعلام کرد: نخستین پارک اختصاصی کودکان استان البرز با اختصاص دو میلیارد تومان بودجه به عنوان اعتبار اولیه، در این منطقه جانمایی شده که با تجهیزات و امکانات ویژه ساخته می شود.  

وی بیان کرد: مطالعات لازم در این زمینه انجام و عملیات تسطیح اراضی این پارک آغاز شده و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تا ۶ ماه آینده این طرح به عنوان یکی از طرح های اولویت دار منطقه آماده سازی و بهره داری می شود.

بازسازی و بهسازی پارک نبوت اسیر وعده های مسئولین

وعده های مختلف مسئولین در زمان های گوناگون جهت بازسازی، بهسازی و ترمیم و احداث اماکن مختلف در این منطقه بارها شنیده شده اما چیزی که مشاهده نمی شود عمل به این وعده هاست که در سال های اخیر شهروندان به خصوص اهالی منطقه را کلافه و گله مند کرده است.

خانم میانسالی که هر روز باید برای رسیدن به محل کارش از محوطه میانی این پارک عبور کند به خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز می گوید: تقریبا هر روز از این محوطه گذر می کنم؛ اینجا به همه چیز شباهت دارد به جز پارک خانوادگی.

آقای جوانی که در حال استفاده از دستگاه های ورزشی نصب شده در پارک است اظهار می کند: ظاهرا این پارک به سه قسمت تقسیم شده است؛ قسمت بالا و پایین بوستان مناسب استفاده شهروندان است اما قسمت میانی بیشتر به محل جمع آوری نخاله شبیه است و هیچ کس هم رسیدگی نمی کند.

پیمان بضاعتی پور، رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری کرج، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز می گوید: اجرای پروژه احداث پارک کودک و مدرن در ضلع شمالی این بوستان، یکی از فوریت هایی بود که شورای اسلامی شهر از شهردار منطقه هشت خواسته است اما هشت ماه از آغاز سال گذشته و خبری از پروژه نیست.

وی همت و پیگیری شهرداری این منطقه برای ساماندهی پارک نبوت و احداث پارک کودک را لازمه تسریع در روند پروژه می داند و تصریح می کند: با توجه به انجام طراحی های لازم و اختصاص اعتبار برای این پروژه، شهردار منطقه باید پاسخگوی تاخیر در انجام آن باشد.

افزایش قیمت ها و نابسامانی بازار موجب کاهش انگیزه پیمانکاران می شود

مهدی لطفی، شهردار منطقه هشت شهرداری کرج در این رابطه به خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز می گوید: این پروژه با توجه به بودجه ای که برای آن در نظر گرفته شد جزو اولویت های ما بود و یک شرکت هم برنده مناقصه شد اما آنچه که گریبانگیر تمام پیمانکاران شهرداری شده افزایش قیمت ها و نابسامانی بازار است که موجب کاهش انگیزه پیمانکاران نیز شده است.

وی ادامه می دهد: پیمانکاران در جلسه ای که با شهردار کرج داشته اند موضوع را مطرح کرده اند و شهرداری نیز به آن ها قول مساعدت داده تا آنان نیز در این زمینه متضرر نشوند. تلاش می کنیم در هفته آینده انجام پروژه آغاز شود.

لطفی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه بالاخره تا پایان سال این پروژه به بهره برداری می رسد یا خیر؟ می گوید: بعید می دانیم، برنامه ریزی و تلاش می کنیم تا احداث پارک کودک به اتمام برسد اما شرایط جوی و نابسامانی بازار و تورم را نمی توان نادیده گرفت.

البته قصه انتخاب پیمانکار و تعهدات آن ها موضوع جدیدی نیست و همواره به عنوان دلیلی برای کندی روند پروژه های شهری از آن نام برده می شود که این بار نابسامانی بازار نیز به آن اضافه و بهانه ای برای عدم آغاز پروژه ای شده که سال هاست دست به دست می چرخد.

حسین شریفی، معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز می گوید: محدوده ای در قسمت میانی پارک به مساحت ۲۰۰ در ۱۵۰ مترمربع در کمیسیون ماده پنج به منظور پوشش سرانه های موردنظر، به کاربری فرهنگی تغییر پیدا کرد و بر همان مبنا این قسمت، از سوی دولت به شخصی جهت احداث سینما واگذار شد.

وی ادامه می دهد: در این سال ها به جز گودبرداری، اقدام دیگری صورت نگرفته و دولت نیز علیه واگذار شونده طرح دعوی و اظهارنامه فسق قرارداد را ارسال کرده و در کش و قوس بازپس گیری زمین است. الباقی زمین این محدوده نیز با همان کاربری فرهنگی در مالکیت دولت باقی مانده که به صورت زمین خالی است.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز اذعان می کند: در مورد قسمت های دیگر زمین مورد بحث، شهرداری در سال های گذشته اجرای فضای سبز را در آنجا انجام نداد و این محدوده به محلی برای دپوی تجهیزات، لوازم کارگاهی و نمک برای استفاده در زمستان و در برخی موارد زباله تبدیل شد که سیما و منظر مناسبی نداشت.

شریفی بیان می کند: مکاتباتی با شهرداری منطقه انجام و اعلام شد که چنانچه این عرصه جهت احداث فضای سبز، موردنیاز شهرداری نیست یا اعتبار و نیتی جهت احداث مکانی در آن وجود ندارد نسبت به بازپس گیری زمین اقدام شود که به محض انجام مکاتبات، ضایعات و نخاله های مذکور از منطقه جمع آوری شد.

وی تاکید می کند: با در نظر گرفتن کاربری زمین های این قسمت، شهرداری منطقه باید اعلام کند که نسبت به فضای سبز این محوطه و استفاده بهینه از این عرصه، اقدامی صورت گرفته است و طرح و برنامه ای دارد یا خیر؟

احداث سوله بحران در پارک نبوت یکی از طرح های شهرداری

شهردار منطقه هشت شهرداری کرج می گوید: احداث سوله بحران در این قسمت یکی از طرح هایی است که برای آن در نظر گرفته ایم اما اداره کل راه و شهرسازی به عنوان مالک این اراضی با این موضوع موافقت نمی کند و این زمین همچنان به صورت مخروبه و بلااستفاده باقی مانده است.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز یادآور می شود: کاربری قسمت مذکور، فرهنگی است و اگر شهرداری قصد دارد سوله بحران احداث کند می تواند در اراضی که در مالکیت شهرداری و متناسب با کاربری موردنظر است اقدام کند.

شریفی با اشاره به کمبود فضای فرهنگی در شهر کرج و ظلمی که تاکنون در این زمینه به شهروندان شده است، خاطرنشان می کند: احداث سوله بحران در این منطقه باید با در نظر گرفتن پدافندهای غیرعامل و راه های دسترسی صورت گیرد.

وی تصریح می کند: اینکه شهرداری منطقه تصور می کند اگر زمینی بلااستفاده مانده و بهره برداری از آن صورت نمی گیرد می تواند به سوله مدیریت بحران تبدیل شود استدلال درستی نیست؛ احداث سوله مستلزم رایزنی ها، اخذ مجوزها و طی پروسه های مربوط به خود است.

شریفی توضیح می دهد: قسمت دیگری از این زمین ها با کاربری فرهنگی باقی مانده که فسق قرارداد احداث سینما و رسیدگی به آن از طریق محاکم قضایی در حال انجام است تا واگذار شونده متعهد شود با قید فوریت و تعیین مهلت مشخص، نسبت به ساخت سینما اقدام کند و یا زمین از وی پس گرفته و برای موضوع دیگری در نظر گرفته شود.

وی اعلام می کند: چهار هزار متر زمین باقیمانده با کاربری فرهنگی نیز در دست واگذاری است و نهایتا ظرف یک الی دو ماه آینده شاهد آغاز عملیات اجرایی در آن قسمت خواهیم بود. راه و شهرسازی به عنوان مالک عرصه موردنظر دغدغه این را دارد که به بهترین شکل ممکن از این محدوده بهره برداری شود.

منتظر تحقق وعده مسئولین هستیم

با توجه به این موضوع که تاثیرگذاری مستقیم پارک ها بر سلامت روحی مردم را نمی توان نادیده گرفت، بهره گیری از آن ها به عنوان مراکز ورزشی و فرهنگی می تواند تاثیر بسزایی بر بهداشت جسمی و روانی مردم داشته باشد.

شهروندانی که این همه سال اوضاع نابسامان این محوطه را مشاهده و تحمل کرده ند، چند ماه دیگر هم صبوری می کنند تا ببینند این بار وعده مسئولین مربوطه تحقق می یابد یا خیر؟ البته اگر این بار تأخیر یا عدم انجام پروژه علاوه بر پیمانکار و نابسامانی بازار بر گردن بیماری منحوس کرونا نیفتد.

———————————————————

تهیه گزارش: صدیقه صباغیان

———————————————————

انتهای پیام/

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=1121

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.