• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز:

سواد اطلاعاتی و آینده اقتصاد استان البرز به اجرای پروژه اقتصاد دیجیتال گره خورده است

  • کد خبر : 17619
  • 31 اردیبهشت 1402 - 23:33
سواد اطلاعاتی و آینده اقتصاد استان البرز به اجرای پروژه اقتصاد دیجیتال گره خورده است
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز با بیان اینکه سواد اطلاعاتی و آینده اقتصاد استان البرز به اجرای پروژه اقتصاد دیجیتال گره خورده است، گفت: در 10 سال آینده، موضوع اقتصاد دیجیتال یک بحث جدی خواهد بود، به همین دلیل برای استان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، مهدی یوسف زاده، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز امروز در جلسه شورای راهبردی فناوری اطلاعات و فضای مجازی استان که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، از بهره برداری از چند پروژه ملی در هفته گذشته با حضور رئیس جمهور خبر داد و گفت: در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ریاست جمهوری، اقتصاد دیجیتال به عنوان یکی از ارکان توسعه کشور مطرح است و وزارتخانه های متولی باید چند اقدام اساسی را در این زمینه به ثمر برسانند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح ملی توسعه دسترسی به فیبر نوری تا منازل و کسب و کارها یکی از اقداماتی است که به صورت جدی دنبال می شود، توضیح داد: پیش بینی کشورهای بزرگ دنیا که در حال توسعه هستند، این است که از سال ۲۰۳۵ به بعد، تقریبا اقتصاد دیجیتال و اقتصاد سنتی از یکدیگر قابل تفکیک نیستند، بنابراین برای اینکه از این توسعه عقب نمانیم، باید اقدامات مناسبی را انجام دهیم. شاید در برخی قسمت ها عقب تر بوده و در بعضی از بخش ها نیز فرصت های بهتری داشته باشیم. انسجام و برنامه ریزی خوبی برای این طرح وجود دارد که متولی آن رئیس جمهور است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز با اشاره به اهمیت ضرورت توسعه زیرساخت های اقتصاد دیجیتال بیان کرد: اقدامات خوبی در زمینه توسعه اقتصاد دیجیتال در پارک ملی علم و فناوری انجام شده و ما نیز برنامه های اساسی با همکاری این مجموعه خواهیم داشت. یکی از موضوعاتی که در رابطه با اجرای این پروژه حائز اهمیت است و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز بر آن تاکید دارد و پیگیری های لازم را در این زمینه صورت می دهد، بحث رقابتی بودن آن بین شهرها و استان های مختلف است.

یوسف زاده افزود: هرچه کار سریعتر انجام و قراردادها با سرعت بیشتری منعقد شود، ابلاغ اعتبار و مشوق هایی که وزارت ارتباطات برای شهر و استان مربوطه در نظر می گیرد، بیشتر خواهد بود، بنابراین در تلاش هستیم اقدامات لازم را با سرعت انجام دهیم تا بتوانیم بیشترین بهره برداری را از این موضوع داشته باشیم که در این راستا اگر شهرداری ها وحدت رویه داشته باشند و هرچه سریعتر نسبت به انعقاد قرارداد با اپراتورها اقدام کنند، می توانیم کار را به سرعت پیش ببریم که این امر مستلزم مساعدت و دستور استاندار نیز هست.

وی با بیان اینکه سواد اطلاعاتی و آینده اقتصاد استان البرز به اجرای پروژه اقتصاد دیجیتال گره خورده است، خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال آینده، موضوع اقتصاد دیجیتال یک بحث جدی خواهد بود، به همین دلیل برای استان از اهمیت بسیاری برخوردار است. لایه سوم اقتصاد دیجیتال شامل اقتصاد سنتی و شرکت های فعلی هستند که استان البرز در بخش شرکت های صنعتی از ظرفیت های خوبی برخوردار است زیرا تعداد زیادی از این شرکت ها در این استان مستقر هستند؛ برای استفاده از این فرصت باید تمام تلاش خود را به کار گیریم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز اظهار کرد: در صورتی که نتوانیم توسعه اقتصاد دیجیتال را به موازات توسعه حوزه های دیگر پیش ببریم، فرصت هایی را از دست خواهیم داد. زمانی زنجیره تامین، توزیع و ارزش در حوزه اقتصاد دیجیتال به درستی شکل می گیرد که در این زمینه برنامه داشته باشیم، در غیر این صورت، بسیاری از موضوعات مرتبط در جای دیگر اداره خواهند شد. اگر نتوانیم این موضوع را به خوبی مدیریت کنیم و زنجیره توزیع و ارزش را مبتنی بر پلتفرم های داخلی گسترش دهیم، بخش عمده ای از اقتصاد دیجیتال را از دست خواهیم داد.

یوسف زاده اذعان کرد: یکی از مشکلات موجود در حوزه شرکت شهرک های صنعتی این است که این شرکت ها از مواد اولیه ای که یکدیگر تولید می کنند، اطلاعی ندارند و گاها مواد موردنیاز خود را از استان های دوردست تهیه می کنند، غافل از اینکه این ماده در شرکت های همجوار تولید می شود. به منظور رفع این مشکل، در حال ایجاد بازارگاهی در حوزه فناوری اطلاعات به منظور برقراری ارتباط این شرکت ها با یکدیگر هستیم که در این راستا توافقات خوبی صورت گرفته است و امیدواریم بتوانیم تا پایان شهریور ماه این موضوع را به ثمر برسانیم.

وی بیان کرد: همان گونه که در زنجیره توزیع و ارزش حوزه اقتصاد دیجیتال و غیردیجیتال در بخش سنتی، بیشترین شرکت های صنعتی در استان البرز مستقر هستند، باید تلاش کنیم در آینده اقتصاد دیجیال نیز این فرصت را از دست ندهیم و سهم عمده ای از این موضوع را به جای اینکه به بخش و پلتفرم های خارجی واگذار کنیم، در داخل کشور داشته باشیم. همچنین با توجه به اینکه در حال حاضر، بیکاری یکی از معضلات و مشکلات اصلی استان البرز محسوب می شود، توسعه آموزش آزادکاران را نیز در دستورکار داریم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز افزود: به طور مثال، نصب یک پلتفرم ساده مانند وردپرس توسط یک فرد، ۲۰ دقیقه زمان می برد اما اگر او فرصت انتقال پول خود به داخل کشور را داشته باشد، می تواند برای همین کار، ۱۰۰ تا یک هزار دلار درآمد داشته باشد اما جوانان و نوجوانان ما از این موضوع اطلاع ندارند، آموزش ندیده، وارد این چرخه نشده اند و مهمتر از همه قدرت انتقال پول را ندارند. رایزنی های لازم با بانک مرکزی در حال انجام است تا بتوانیم مشکل انتقال اعتبار پول از خارج از کشور به ایران را برطرف کنیم.

یوسف زاده با بیان اینکه در حال اخذ مجوز برای احداث منطقه دو پارک علم و فناوری و مرکز توسعه آموزش برنامه نویسی و بازی های رایانه ای هستیم، به کسب و کار ارزی عجیب بازی ها در دنیا اشاره و عنوان کرد: در ایران حدود ۲۳ میلیون گیمر به صورت حرفه ای بازی می کنند که ما تا حد زیادی این چرخه را از دست داده ایم و در حال استفاده از بازی ها به شکل خارجی هستیم. فرصت خوبی فراهم است تا فارغ التحصیلان رشته های مرتبط را آموزش دهیم تا بجای مهاجرت به خارج از کشور، بتوانند در داخل کشور کار کنند اما درآمد ارزی داشته باشند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز مطرح کرد: در صورتی که در حوزه توسعه مهارت، کسب و کار و درآمد نوجوانان و جوانان کار نکنیم، هم فرصت های موجود را از دست می دهیم و هم با تهدیدهای جدید مواجه می شویم. در تلاش هستیم به چرخه هوشمندسازی شرکت های سنتی در زنجیره توزیع، تولید و فروش نیز کمک کنیم.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=17619

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.