• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
5
وزیر امور اقتصاد و دارایی:

سیاست‌های قبلی اقتصاد پاسخگوی نیازها و شرایط خاص کشور نیست

  • کد خبر : 11374
  • 19 آبان 1401 - 10:14
سیاست‌های قبلی اقتصاد پاسخگوی نیازها و شرایط خاص کشور نیست
وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: سیاست‌های قبلی اقتصاد پاسخگوی نیازها و شرایط خاص کشور نیست، بهره‌گیری از الگوهای متفاوت، راه برون‌رفت از چالش‌های اقتصادی موجود است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، در جلسه شورای اداری استان امروز با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی و معاونین وی، استاندار، نمایندگان مردم البرز در مجلس، معاون هماهنگ کننده سپاه استان، فرمانده انتظامی البرز، اعضای شورای تامین، مدیران دستگاه های اجرایی استان، فرمانداران و جمعی از اصحاب رسانه در سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد و مدیران دستگاه ها دغدغه های اقتصادی خود را مطرح کردند.

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی در این جلسه گفت: مسائل اقتصادی و موضوعات مطرح شده از سوی مدیران در زمینه های مختلف تولیدی، تجاری، صادرات، بانک ها و …، قابل بحث و گفت و گو هستند اما مجال کوتاه و فرصت اندک است، آن چیزی که در این شرایط باید بر آن تاکید کرد این است که ما ناچاریم به سمت یک الگوی متفاوتی از اداره اقتصاد کشور حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه طی کردن مسیر قبل، نتیجه ای جز رسیدن به همان سرمنزل های قبلی نخواهد داشت، عنوان کرد: اگر از وضع موجود ناراضی هستیم و گلایه داریم حتما باید مسیرهای حرکتی خود را تغییر دهیم تا به مقصد دیگری برسیم که درخور ملت بزرگ ایران باشد. در این تغییر مسیر مدیران دست اندرکار اداره کشور، نقش محوری دارند. اگر ثابت شود مدیر بانکی باعث تعطیلی کارخانه تولیدی شود به فوریت از کار برکنار خواهد شد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی بیان کرد: پیش از اینکه با موانع خارجی و داخلی دیگری روبرو شویم باید در مورد روش های اداری خودمان تجدید نظر کنیم، بنده به عنوان وزیر در حوزه مسئولیتی خود (مالیات، بیمه، گمرک و …) و سایر مسئولین در پست های مختلف، باید مسیر تحول گرایانه را انتخاب کنیم. روح و جوهره سند تحول دولت مردمی عباراتی است که تحت عنوان چرخش های کلیدی در سند تحول دولت سیزدهم مطرح است.

خاندوزی مطرح کرد: ما میراث دار نظامات اداره ای هستیم که سال ها در کشور رسوخ کرده، سخت جان شده و تغییر آن، جنگ و جهاد، تلاش، زمان و سختی می طلبد تا بتوان آن ها را تغییر داد. اکنون باید در چه مسیری تغییر دهیم و تحول ایجاد کنیم؟ به کدام سمت و سو؟ به نظر می رسد در حوزه اقتصادی، کلیدواژه ای که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تاکید داشتند، مسئله شناسی و نقطه شناسی بسیار دقیق است.

تولیدکنندگان نباید ماه ها زمان خود را صرف قدم زدن در راهروهای ادارات کنند

وی در خصوص مشکلات تولید در کشور توضیح داد: مجموع عملکرد ما و شما در سطح ملی و استانی باید به این موضوع کمک کند و تولیدکنندگان کشور در مقایسه با افرادی که در مسیرهای غیرتولیدی گام برمی دارند، آسان تر و کم هزینه تر به فعالیت های خود بپردازند، سر نخ همه مواردی که از سوی مدیران مطرح می شود به این موضوع برمی گردد که ما نتوانسته ایم نظام تشویق و رونق تولید را به خوبی در اقتصاد کشور سامان دهیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: به عنوان کسی که مسئولیت شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی بر عهده اوست و جلسات مکرر و مستمری با فعالان اقتصادی داشته ام بیان می کنم که بخش عمده شکایات ناشی از این است که دستگاه های اجرایی رمانی که می توانند کار تولیدکننده را تسهیل کنند به قانون و مقرراتی متمسک شده و به نحوی عمل می کنند که ماه ها زمان تولیدکنندگان ما صرف قدم زدن در راهروهای ادارات می شود.

خاندوزی با بیان اینکه هر چه هست دور همین میز است و بیرون از اینجا دنبال مشکل دیگری نگردید، تاکید کرد: ما باید در نظام مدیریتی زیرمجموعه خود به نحوی عمل کنیم که پیام مثبت جذابیت تولید، در عمل به گوش تولیدکننده، کارآفرین، فعال اقتصادی و … برسد؛ در غیر اینصورت اگر نتوانیم اصلاحاتی در مسیر نظام اداری انجام دهیم هر قدر هم در اسناد و نطق هایی بنویسیم و بگوییم باز هم در برنامه هفتم اتفاقی نخواهد افتاد مگر اینکه ما از خودمان شروع کنیم.

وی تصریح کرد: آیا نظام اداری کشور آمادگی دارد از خود شروع کند؟ آیا این آمادگی را داریم که اولین تغییرات، سخت گیری ها و شفافیت ها را از زیرمجوعه خودمان آغاز کنیم یا خیر؟ ما به نوبه خود تلاش کردیم در حوزه مالیات ستانی آرام آرام این تغییرات را اعمال کنیم و نظام مالیات ستانی ما متفاوت شود. مسئولیت اثبات چیزی که در احکام قطعی مالیاتی آمده بر عهده ممیزان است که باید مدارک و مستندات کافی داشته باشند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه قصد داریم به سمت پروژه‌های پیشرانی حرکت کنیم که تحرک مورد نظر را در اقتصاد ایجاد کنند، اذعان کرد: در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ به جز کنترل تورم، ثبات در حوزه اقتصاد کلان و شاخص‌های اقتصادی را دنبال می‌کنیم. سیاست‌های قبلی اقتصاد پاسخگوی نیازها و شرایط خاص کشور نیست، بهره‌گیری از الگوهای متفاوت، راه برون‌رفت از چالش‌های اقتصادی موجود است.

خاندوزی اظهار کرد: تا این روش ها در کشور ادامه داشته باشد عملا هیچ نتیجه ای حاصل نخواهد شد. اگر در این رابطه نظام اداری خود را برای تغییر، آماده و متفاوت عمل کردیم شعار رونق تولید را عملی کرده ایم. جوسازی هایی در فضای مجازی صورت گرفته و ایجاد هراس اجتماعی کرده که وضع کشور نابسامان است و همین موجب تغییر رفتار جمعی از افراد و سوداگران منفعت طلب یا عوام شده است

وی خاطرنشان کرد: با دستور رئیس جمهور کارگروه ویژه ای در بانک مرکزی تشکیل و بر این فضا غلبه شد که اثرات خود را در بازار نشان داد. به امید اینکه بانک مرکزی نیز بتواند موفق عمل کند ما نیز این آمادگی را داریم با مدیران تابع اقتصادی در استان همکاری های لازم را داشته باشیم تا مشکلات اقتصادی تولیدکنندگان به خوبی و به موقع مرتفع شود.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=11374

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.