• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

شعار «هیهات منا الذله» شهید لاجوردی را در مقابل شکنجه های ساواک مقاوم تر می کرد

  • کد خبر : 6311
  • 02 شهریور 1400 - 12:47
شعار «هیهات منا الذله» شهید لاجوردی را در مقابل شکنجه های ساواک مقاوم تر می کرد
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور گفت: شهید لاجوردی با تاسی از شعار«هیهات منا الذله» توانست در دشوارترین شرایط در زندان‌های ساواک، سخت‌ترین شکنجه‌ها را تحمل کند اما تن به ذلت ندهد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز بیست و سومین سالگرد شهادت سید اسدالله لاجوردی اولین رئیس سازمان زندان ها و مبتکر تشکیل ستاد دیه در کشور و دومین یادواره ۴۵ شهید منسوب به کارکنان زندان‌های استان البرز با حضور رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور، مدیرکل سازمان زندان‌های استان البرز، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، دادستان فردیس و امام جمعه این شهرستان با شعار «هر شهید، یک آزادی» در زمین چمن ندامتگاه فردیس برگزار شد.

اسماعیل جمیاری مدیرکل زندان‌های استان البرز با اشاره به تاسیس ستاد دیه که ابتکار شهید لاجوردی بود اظهار کرد: چیزی خوشایند تر از این نیست، در سالروز شهادت مرد پولادین انقلاب که موسس ستاد دیه در کشور است ادامه دهنده راه این شهید و در دستگیری از مددجویان و کمک به آزادی آن ها پیشگام باشیم .

وی با اشاره به آزادی ۴۶ زندانی به نیت ۴۶ شهید والامقام، میزان بدهی این زندانیان را بالغ بر پنج میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: دعوت از شکات و طلبکاران توسط کمیته‌های صلح و سازش در زندان‌ها صورت گرفته و بخشی از بدهی توسط شاکیان بخشیده و بخش دیگر نیز توسط خود زندانی تامین و در نهایت با پرداخت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان شرایط آزادسازی آن‌ها فراهم شد.

مدیرکل زندان های استان البرز اقدامات تأمینی، تربیتی و حمایتی را سه وظیفه و رسالت اصلی سازمان زندان‌ها برشمرد و به آزادسازی بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ زندانی بدهکار اشاره کرد و افزود: آزادسازی این زندانیان با همکاری ستاد دیه، مراکز نیکوکاری، کمیته امداد امام خمینی (ره) و انجمن‌های حمایت از زندانیان در سال گذشته از جمله اقدامات حمایتی اداره کل زندان های استان البرز بوده است.

جمیاری سرکشی از ۱۸۰ خانواده زندانیان زندان‌های استان البرز در معیت مقامات قضایی و مدیران اجرایی استان، اهدای ۳۴۲  دستگاه گوشی هوشمند به دانش آموزان خانواده‌های زندانیان جهت ادامه تحصیل، اهدای ۲۶ سری جهیزیه کامل به نوعروسان خانواده‌های زندانیان با کمک خیرین را از دیگر اقدامات حمایتی این اداره‌کل برشمرد.

وی همچنین از توزیع بیش از هشت هزار سبد کالا میان خانواده‌های زندانیان نیز خبر داد و بیان کرد: بیش از هشت میلیارد تومان به‌صورت نقدی و غیرنقدی توسط نهادهای حمایتی زندان‌ها در قالب سبد کالا، مستمری ماهیانه یا هزینه‌های درمانی و مسکن به خانواده‌های زندانیان البرز اهدا شد و ۲۰۰ نفر از همسران کارآفرین زندانیان نیز پس از  شناسایی طی برنامه ای مورد تقدیر قرار گرفتند.

مدیرکل زندان‌های استان البرز با بیان اینکه این مجموعه سه هدف بازپروری، بازسازی شخصیت و باز اجتماعی کردن زندانیان را دنبال می‌کند، خاطر نشان کرد: روزانه ده‌ها و صدها فعالیت فرهنگی، تربیتی، آموزشی، اشتغال‌زایی، حرفه‌آموزی، مددکاری، بهداشتی و درمانی در سطح زندان‌های استان البرز انجام می‌شود.

سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور در این مراسم گفت: شهید لاجوردی عقل را بر وجود خود حاکم کرد تا توانست در دشوارترین شرایط در زندان‌های ساواک و نظام سلطه شاهنشاهی، سخت‌ترین شکنجه‌ها را تحمل کند اما تن به ذلت ندهد؛ شعار او «هیهات منا الذله» شعار کربلا بود. من از نزدیک با این مرد بزرگ ارتباط داشتم و با او انس گرفته بودم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور افزود: شهید لاجوردی در خاطراتش تعریف می کرد زمانی که مرا شکنجه می‌کردند و بیهوش می‌شدم، در اتاقی حبس بودم و پس‌ازاینکه به هوش می‌آمدم، در حالی مرا وادار به راه رفتن می کردند که پاهایم آبله زده بود و با اولین حرکت آبله ها می ترکید و درد شدیدی در بدنم می پیچید اما تنها چیزی که در آن شرایط به من قدرت ایستادگی در برابر شکنجه های ساواک را می داد شعار «هیهات منا الذله» و درسی بود که از عاشورا و کربلا گرفتم.

رئیس اسبق سازمان زندان های کشور بیان کرد: اگر شهید لاجوردی استخوان‌بندی فکری خود را در دامان فکری شهیدان مطهری و بهشتی تقویت نکرده بود، نمی‌توانست شکنجه‌های ساواک را تحمل کند و این‌گونه بود که شهید لاجوردی، مرد پولادین انقلاب اسلامی شد. باورهای دینی در وی رسوخ کرده بود به همین دلیل توانست در برابر ظلم‌های رژیم ستمشاهی مقاومت و ایستادگی کند.

بختیاری عنوان کرد: در سال ۱۳۶۰، حدود ۱۶ هزار نفر به دست منافقین پلید در سراسر کشور به شهادت رسیدند اما شهید لاجوردی توانست طومار منافقین را در کشور در هم بپیچد. وی مدت زیادی را در زندان‌ها به سر برده بود، خطوط انحرافی را می‌شناخت و هوای نفس نتوانست او را گمراه کند. لاجوردی با تدابیر و برنامه‌های قوی، قاطع و با قدرت در مقابل کسانی که قصد بدعت‌گذاری در اسلام و منحرف کردن انقلاب را داشتند ایستادگی کرد.

وی با بیان اینکه شهید لاجوردی هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد، تاکید کرد: ایمان به خدا، تقوا، خلوت با خالق جهانیان، ارتباط با قرآن کریم و ادعیه و قراعت زیارت عاشورا، زنده نگه‌داشتن وقایع کربلا به انسان‌ها آرامش و خط‌ مشی می‌دهد و موجب می‌شود نتوانند در برابر ظلم و فساد سکوت کنند و آرام بگیرند.

شایان ذکر است در این مراسم ۴۶ زندانی بدهکار به نیت ۴۵ شهید منسوب به کارکنان زندان‌های استان البرز و شهید لاجوردی با مشارکت و کمک خیرین، ستاد دیه، کمیته های صلح و سازش و مرکز نیکوکاری شهدای زندان‌های این استان آزاد شدند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=6311

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.