• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
6

طاعون نشخوارکنندگان هیچ گونه خطر انسانی ندارد

  • کد خبر : 6717
  • 18 مهر 1400 - 11:31
طاعون نشخوارکنندگان هیچ گونه خطر انسانی ندارد
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، یک بیماری ویروسی بسیار واگیر میان نشخوارکنندگان خصوصا گوسفند و بز است و بیماری مشترک بین انسان و دام نیست و در این مورد دغدغه ای نداریم.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، فردین حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز خبر داد: در روزهای اخیر محیط بانان منطقه شکار ممنوع طالقان در حین گشت و کنترل زیستگاه های حیات وحش، تعدادی لاشه کل و بز را مشاهده کردند که با توجه به سابقه شیوع طاعون در این شهرستان، تلفات حیات وحش ناشی از این بیماری در منطقه دور از انتظار نبود.

وی ادامه داد: با فرض شیوع طاعون، برنامه های پایش منطقه با بهره گیری از ظرفیت جوامع محلی تشدید و نمونه برداری و آزمایشات تشخیصی توسط اداره کل دامپزشکی استان البرز انجام و به منظور ایجاد هماهنگی و برنامه ریزی لازم و همکاری دستگاه های اجرایی، اولین جلسه هماهنگی به ریاست فرماندار طالقان، تشکیل شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز بیان کرد: با توجه به مثبت بودن شیوع طاعون نشخوار کنندگان، جلسه هماهنگی نهایی با مدیران استانی در اداره کل مدیریت بحران استانداری البرز تشکیل و بر همکاری و مشارکت تمام دستگاه های مربوطه مطابق با سناریوی مقابله با شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک تاکید شد.

حکیمی با بیان اینکه در حال حاضر محیط بانان به همراه مامورین منایع طبیعی و همیاران محیط زیست در حال انجام پایش های منطقه هستند میزان تلفات این بیماری را تاکنون حدود ۶ راس کل و بز اعلام کرد و گفت: اقدامات پیشگیرانه مقابله با این بیماری صورت گرفته و هم اکنون با همکاری مامورین یگان حفاظت منابع طبیعی در حال خروج دام ها از منطقه هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: اداره کل دامپزشکی استان البرز واکسیناسیون تکمیلی دام های منطقه را در اولویت قرار داده و محیط بانان نیز در حال شناسایی مناطق آلوده و ضد عفونی کردن آبشخورها و سوزاندن لاشه ها هستند. 

وی اذعان کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، یک بیماری ویروسی بسیار واگیر میان نشخوارکنندگان خصوصا گوسفند و بز است که در آفریقا، هند، خاورمیانه و ایران مشاهده می شود. به این بیماری طاعون بزی هم گفته می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز یادآور شد: این بیماری مشترک بین انسان و دام نیست و در این مورد دغدغه ای نداریم اما در صورت بی توجهی می تواند تلفات غیرقابل جبرانی در حیات وحش منطقه به جا بگذارد و به طبیعت لطمات زیادی وارد کند.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=6717

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.