• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3
یک کارشناس رسانه:

قبح شکنی در شبکه نمایش خانگی/ صدای تخریب بنیان خانواده ها را در آینده خواهیم شنید

  • کد خبر : 9693
  • 20 مهر 1400 - 11:59
قبح شکنی در شبکه نمایش خانگی/ صدای تخریب بنیان خانواده ها را در آینده خواهیم شنید
یک کارشناس رسانه با اشاره به قبح شکنی در شبکه نمایش خانگی گفت: در صورت استمرار این روند، صدای تخریب بنیان خانواده ها را در آینده خواهیم شنید اگرچه برخی پیامدهای آن اکنون نیز در جامعه قابل مشاهده است.

مسعود بصیری، کارشناس رسانه در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز در رابطه با محتوای فیلم ها و سریال های شبکه نمایش خانگی بیان کرد: در کشور ما یک استاندارد چند گانه در تولید محتوا در عرصه موسیقی و تصویر به خصوص سینما و ویدیو ایجاد و به نوعی موجب سردرگمی خانواده ها شده است.

وی اذعان کرد: موسیقی‌ها، فیلم‌ها و سریال‌هایی که در بستر صداوسیما تولید و منتشر می‌شوند، باید دارای استانداردها و مشخصاتی باشند به گونه ای که قوانین و هنجارهای پذیرفته شده کشور و جامعه در آن ها در نظر گرفته و رعایت شود.

این کارشناس رسانه با اشاره به محتوای برخی فیلم های سینمایی تصریح کرد: در این میان فیلم ها یا محتواهایی نیز تولید می شوند که هنجارهای جامعه را زیر پا می گذارند تا جایی که نمی توان آن ها را به همراه خانواده به ویژه نوجوانان تماشا کرد.

بصیری با بیان اینکه در برخی فیلم ها برچسب رده بندی سنین وجود دارد اما تماشای یکسری تصاویر و شنیدن بعضی دیالوگ های آن ها برای دیگر اعضای خانواده نیز مناسب نیست، افزود: کلمات رکیک و رفتارهای نامناسب این گونه فیلم ها ما را با معضلی جدی به نام ترویج بی حیایی مواجه می کند.

وی خاطرنشان کرد: برای فیلم و موسیقی نمی توان استاندارد چند گانه ای را تعریف کرد؛ اینکه محتوایی تولید و علامت گذاری شود که بخشی از جامعه آن را تماشا نکنند بسیار ناخوشایند است زیرا در ملأ عام و انظار عمومی، چیزی قابل پنهان کردن نیست.

این کارشناس رسانه با اشاره به گستردگی فضای مجازی و دسترسی همه سنین به این فضا بیان کرد: همان گونه که فیلم ها و سریال های غیراخلاقی تولید شده در خارج از کشور به سادگی در اختیار جوانان و نوجوانان قرار می گیرند، محتوای فیلم های داخلی نیز در دسترس تمام سنین قرار دارد.

بصیری عنوان کرد: یکی از بدترین اتفاقاتی که رخ می دهد این است که کلمات و جملات ناهنجاری را که نمی توان در تلویزیون مطرح کرد، در سطح دیگری بیان شود که دسترسی آسانی به آن وجود دارد. در واقع شاهد نوعی بهم ریختگی در تولید محتوای خارج از استانداردهای لازم برای خانواده ها هستیم.

وی افزود: این موضوع دست تولیدکنندگان را باز گذاشته تا انواع و اقسام حملات را به زیرساخت های خانواده ها داشته باشند لذا بخش خصوصی تلاش می کند تا از این طریق درآمد بیشتری برای خود کسب کند و در این راستا تکنیک ها و ابزارهایی که در غرب برای جذب مخاطب استفاده می شود در کشور ما نیز رواج پیدا کرده است.

این کارشناس رسانه ضمن ابراز تاسف از برخی تولیدات نامناسب در شبکه نمایش خانگی تصریح کرد: راهی را که کشورهای غربی سال ها قبل در پیش گرفته اند و به شکست آن اذعان دارند و در صدد اصلاح این رویه برآمده اند، به تازگی در کشور ما آغاز شده است.

بصیری ادامه داد: گاهی به منظور توجیه این گونه آثار عنوان می شود که اگر ما این تولیدات را نداشته باشیم جوانان به سمت تولیدات غربی گرایش پیدا می کنند در حالی که جوان ایرانی در معرض مواد مخدر نیز هست اما دلیل نمی شود مصرف مواد را آزاد کنیم و آن را در اختیار وی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه خانواده ها نباید فرزندان خود را در این فضا رها کنند زیرا این گونه محتواها ریشه خانواده و بنیان آن را هدف قرار داده است، گفت: محیط تخلف برای همه فراهم است اما ما موظفیم از گسترش آن جلوگیری کنیم. در کل جامعه اسلامی بدین منظور ایجاد شده تا بسترهای گناه محدود و از فساد و تباهی جلوگیری شود.

به گفته این کارشناس رسانه، برخی رفتارها در کشور ما به عنوان ناهنجاری های رفتاری مطرح می شوند اما در صورت تکرارهای پیاپی، پس از مدتی عادی می شوند و در واقع نوعی قبح شکنی اتفاق می افتد و نمی توان خیلی ساده انگارانه از کنار این گونه اتفاقات عبور کرد.

بصیری با بیان اینکه در برخی از این فیلم ها روابط اخلاقی نامناسب و ارتباط چند مرد و زن به صورت همزمان بسیار عادی جلوه داده می شود، خاطرنشان کرد: در یکی از این فیلم ها مشاهده کردم خانمی همسر سابق خود را به منزل همسر جدیدش آورده و از او نگهداری می کند که این رفتار، بسیار عجیب است اما با مشروعیت بخشیدن به آن، قبح شکنی اتفاق می افتد.

وی با اشاره به نوع پوشش و آرایش بانوان در برخی از این فیلم ها اذعان کرد: با توجه به اینکه فضای مجازی هیچ قفل و محدودیتی ندارد و فایل های منتشر شده در آن، به سادگی در دسترس همه سنین قرار دارد به این نتیجه می رسیم که برنامه ریزی خاص و دقیقی صورت گرفته تا ضربه جدی به بنیان خانواده ها وارد شود.

این کارشناس رسانه اظهار کرد: نقش این گونه تولیدات که مروج فرزند کمتر و زندگی مجلل تر است را نمی توان در باورهای جامعه و کاهش فرزندآوری نادیده گرفت. منازل، لباس ها و خودروهای لوکس و آنچنانی که در این فیلم ها نشان داده می شوند ترویج تجمل گرایی بوده و در ضمیر ناخودآگاه بینندگان تاثیرگذار است.

بصیری تاکید کرد: همان گونه که دولت در مقابل فساد اقتصادی تصمیم گیری می کند باید در مقابل فساد اخلاقی در حوزه های مختلف نیز تدابیری را اتخاذ و قوه قضاییه به این موضوع ورود و آن را کنترل کند، قوانین جدی را در نظر گیرد و متولی مسئولیت آن را بپذیرد و نسبت به آن پاسخگو باشد.

وی با اشاره به تولیدات بی نام و نشان منتشر شده در فضای مجازی اذعان کرد: این در حالی است که در کشورهای غربی هر اکانت مختص یک نفر و محتواهای تولیدی قابل محدود کردن است و شخص باید نسبت به مطالبی که منتشر می کند مسئولیت پذیر باشد اما در کشور ما اگر کسی در فضای مجازی تخلفی انجام دهد قابل پیگیری نیست که این موضوع جای تاسف دارد.

به گفته این کارشناس رسانه، تمام این موارد در حالی است که تلگرام فیلتر شده و چنانچه مطلبی در اینستاگرام انتشار یابد که بر خلاف دیدگاه ها و نظرات غربی ها باشد محدود و مسدود می شود اما خود آن ها هر مطلبی را که دلشان می خواهد به سادگی در آن  فضا منتشر می کنند.

بصیری یادآور شد: سال هاست که قرار است یک شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شود و تولید فیلم ها و سریال ها در اختیار یک نهاد خاص قرار گیرد و نظر نهایی توسط آن نهاد مطرح شود اما خبری از چنین نهادی نیست و امروزه فیلم هایی مجوز ساخت و پخش می گیرند که حتی برخی تولیدگنندگان آن ها نیز حاضر نیستند همان فیلم را با خانواده خود تماشا کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صدای تخریب بنیان خانواده ها را در آینده خواهیم شنید اگر چه کاهش باروری ها، تجمل گرایی ها و سرقت در اشکال مختلف نیز از جمله همین پیامدهاست که اکنون نیز در جامعه قابل مشاهده است؛ در صورتی که از این موارد جلوگیری نشود، جامعه بسیار متضرر خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=9693

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.