• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
6

لزوم تأسیس بانک مشترک بین ایران و سوریه در مسیر توسعه روابط اقتصادی

  • کد خبر : 6997
  • 13 آذر 1400 - 21:17
لزوم تأسیس بانک مشترک بین ایران و سوریه در مسیر توسعه روابط اقتصادی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر لزوم تأسیس بانک مشترک ایران و سوریه در مسیر توسعه روابط اقتصادی در حوزه حمل و نقل و ترانزیت کالا و تبادلات مالی تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز و به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده مردم کرج در مجلس، مهدی عسگری، نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی که به همراه وزیر صمت به سوریه سفر کرده بود، در خصوص ارتباط دو سویه بین ایران و سوریه با هدف افزایش رشد اقتصادی دو کشور، گفت: یکی از راه‌های مقاوم کردن اقتصاد ایران با توجه به تحریم‌‎های ظالمانه، تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی هوشمند به ویژه با همسایگان و کشورهای محور مقاومت است.

وی با اشاره به برپایی دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در دمشق که با حضور وزیر صمت افتتاح شد، مطرح کرد: در این نمایشگاه که به مساحت ۴ هزار و ۵۹۰ هزار متر مربع در حال برگزاری است، ۱۶۴ شرکت از کشورمان توانمندی‌های خود را در زمینه‌های مختلف به نمایش گذاشته اند که می‌توان برپایی آن را گامی بلند در مسیر شناسایی ظرفیت‌های تولیدی ایران و ارتباط با تجار سوری ارزیابی کرد.

عسگری افزود: شرکت‌هایی در زمینه صنعت ساختمان، معماری، کشاورزی، نفت، گاز و پتروشیمی، تجهیزات پلیسی و امنیتی، مواد غذایی و آب و برق توانمندی‌‌های خود را در این نمایشگاه عرضه می کنند. صنعت فولاد، انفورماتیک، تجهیزات فروشگاهی، موتورسیکلت و خودرو، نساجی، لوازم خانگی، بانک و بیمه دیگر غرفه‌‌های دومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در سوریه را تشکیل می‌‌دهند.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی به اهمیت نقش ایران در حوزه اقتصادی سوریه اشاره و عنوان کرذد: باتوجه به اینکه کشور سوریه دوره بازسازی را می‌گذراند، نقش ایران در این دوران می‌تواند مهم و استراتژیک باشد. با این وجود، متاسفانه تاکنون حضور ایران بسیار ضعیف بوده که یکی از دلایل آن به کم‌کاری مسئولین مربوط می‌شود.

وی بیان کرد: اساسا رویکرد اقتصادی در سفارتخانه‌های ما مورد غفلت واقع شده که با دیدارها و نشست‌های فشرده‌ای که در این سفر با مسئولین دولت، مجلس و بخش خصوصی سوریه برگزار شد، در تلاش هستیم که بسترهای این ارتباط بهبود یابد و موانع برطرف شود. دو مسأله اصلی در مسیر توسعه روابط اقتصادی بحث حمل و نقل و ترانزیت کالا و تبادلات مالی است که مقرر شد تأسیس بانک مشترک با جدیت از سوی دولت پیگیری شود.

عسگری درباره سایر موانع موجود نیز خاطرنشان کرد: موانع دیگری نیز وجود دارد که به تدبیر و هماهنگی بین مسئولین نیاز دارد. مانند موضوع استاندارد مشترک، یا مشکل تجار برای عزیمت به سوریه به دلیل نبودن خط پروازی مشخص و منظم که به یک مانع جدی در مسیر روابط تبدیل شده در حالی که با تدبیر مسئولین مربوطه این موضوع قابل حل است.

رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی مجلس اظهار کرد: طی ماه‌های گذشته شاهد تحولات و تلاش های مثبتی در روابط اقتصادی ایران و سوریه هستیم؛ سفر متقابل هیأت دوستی پارلمانی ایران و سوریه، سفر رئیس مجلس همراه با رایزنی‌های متنوع و اینک حضور هیأت ایرانی از دولت و مجلس همزمان با برپایی بزرگترین نمایشگاه اختصاصی ایران در سوریه از جمله این اقدامات محسوب می‌شود.

وی گفت: این رویکرد عملیاتی برای گسترش روابط ایران با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه و همسو، اقدامی موثر در مسیر توسعه بازارهای صادراتی و گشایش‌های اقتصادی خواهد بود. در سفر وزیر صمت و هیأت همراه به سوریه چهار سند همکاری از جمله درباره همکاری‌های دو کشور در حوزه صنعت، استاندارد و صورتجلسه کمیته تجاری بین ایران و سوریه به امضای طرفین رسید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=6997

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.