• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8

محقق بزرگ موسسه سرم سازی رازی به دیار باقی شتافت

  • کد خبر : 1872
  • 08 آذر 1399 - 23:42
محقق بزرگ موسسه سرم سازی رازی به دیار باقی شتافت
دکتر سید رضا هاشمی فشارکی پیشکسوت فرهیخته و محقق برجسته موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، دکتر سید رضا هاشمی فشارکی عضو هیأت علمی و رئیس اسبق بخش تولید واکسن های انگلی موسسه رازی که در فاصله سال های ۱۳۴۳ تا ۱۳۸۴ در موسسه رازی مشغول به فعالیت بود، صبح امروز به رحمت ایزدی پیوست. وی در سال ۱۳۱۵ در شهر مشهد چشم به جهان گشود و با توجه به شغل پدرش، دوره ابتدایی و سال های اول تا ششم دبیرستان را در شهرستان های گرگان، گنبد کاووس، طبس و سیرجان سپری کرد و پس از گذراندن دوره دبیرستان در دبیرستان البرز و دوران دانشجویی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، وارد موسسه رازی شد.

وی از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۸۱ دوره های تکمیلی و پیشرفته بیماری های دامی، بیماری های انگلی دام و تک یاخته شناسی پیشرفته را در مراکز تحقیقاتی و آموزشی فرانسه، دانشگاه پاریس، دانشکده دامپزشکی آلفُر، انستیتو بیماری های گرمسیری، انستیتو تحقیقات بیماری های دامی، انستیتو پاستور پاریس بخش های تک یاخته شناسی و توکسوپلاسموز، مراکز تحقیقاتی و آموزشی انگلستان، مرکز تشخیص و تحقیق بیماری های دامی وی‎بریج مرکز تحقیقات بیماری های گرمسیری اسکاتلند، ادینبورگ، دانشکده دامپزشکی ادینبورگ، دانشکده های دامپزشکی و بهداشت دانشگاه لندن و نیز دوره های پیشرفته GMP را در مرکز تحقیقاتی GMP هنگ کنگ وابسته به NIH آمریکا گذراند.

این استاد پیشکسوت از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۸۴ در موسسه رازی مشغول به فعالیت بود و ضمن تلاش فراوان برای جداسازی قسمت تک یاخته شناسی از بخش انگل شناسی، مسئولیت بخش تحقیق و تولید واکسن های تک یاخته ای را بر عهده داشت و چند سال نیز معاون تحقیقات دامپزشکی و تشخیص بیماری های دام و طیور موسسه رازی بود. وی طی این مدت بیش از ۸۰ مقاله علمی – تحقیقی منتشر کرد که ۷۰ درصد آن در مجلات معتبر بین المللی به چاپ رسید و دو کتاب تحت عنوان «تیلریوز گاوی در ایران» و «شناسائی مصور کنه های خانواده ایکسودیده در ایران» نیز از تالیفات آن ارجمند فقید است.

کشف تک یاخته «بابزیا کراسا» (Babesia crassa) در گوسفند برای اولین بار در سطح بین المللی که در کتاب تاکسونومی جدید آورده شده است، کشف تک یاخته «تیلریا اورینتانیس» Theileria orientalis برای اولین بار در ایران و تولید واکسن تیلریوز گاوی به روش معلق در محیط کشت نسج در ایران برای اولین بار با همکاری محققان و کارکنان بخش تک یاخته شناسی موسسه رازی از دیگر خدمات ماندگار شادروان دکتر فشارکی است.

اخذ جایزه تحقیقات کاربردی از جشنواره خوارزمی در سال ۱۳۷۷، دریافت نشان دولتی درجه ۲ پژوهش سال ۱۳۸۴، انتخاب محقق نمونه موسسه رازی و دامپزشک نمونه سازمان کشور سال ۱۳۸۲ و انتخاب به عنوان مشاور موقت WHO برای برگزاری کارگاه آموزشی کشت لیشمانیا در ازبکستان در کارنامه افتخارات آن محقق فقید بزرگ ثبت شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=1872

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.