• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
4

مسئله بهزیستی، مسئله همه جامعه، شهر و استان است/ پرداخت ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض برای کاشت حلزون در سال آینده

  • کد خبر : 8444
  • 25 تیر 1401 - 16:38
مسئله بهزیستی، مسئله همه جامعه، شهر و استان است/ پرداخت ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض برای کاشت حلزون در سال آینده
مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: مسئله بهزیستی صرفا مسئله سازمان بهزیستی نیست، مسئله همه جامعه، شهر و استان ماست که باید با هم افزایی و هم گرایی بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم. با وجود اعتبارات بسیار محدود دولتی، امکان ارائه خدمات به طیف گسترده جامعه هدف سازمان بهزیستی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، وجیهه محمدی فلاح مدیرکل بهزیستی استان البرز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت آغاز هفته بهزیستی در سال جلسات این اداره کل برگزار شد گفت: سازمان بهزیستی مولود انقلاب اسلامی است که در سال ۱۳۵۹ به همت شهید فیاض بخش تاسیس شد و ما امروز در چهل و دومین سالگرد تاسیس آن با شعار «شروعی دوباره برای بهتر زیستن» در خدمت مردم هستیم.

وی با اشاره به آشنایی اصحاب رسانه با وظایف دستگاه های اجرایی یادآور شد: سازمان بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی، شبکه گسترده ای از خدمات را به صورت تخصصی، حرفه ای و حمایتی به جامعه هدف خود شامل زنان سرپرست خانوار، کودکان بدسرپرست و بی سرپرست، افراد دارای معلولیت، سالمندان، بیماران اعصاب و روان، افراد در معرض آسیب و کسانی که دچار سوء مصرف مواد مخدر هستند، ارائه می دهد.

مدیرکل بهزیستی استان البرز بیان کرد: بهزیستی، سازمانی است که با مسائل اجتماعی فراوانی دست و پنجه نرم می کند و از آنجایی که تنوع خدمت رسانی این نهاد به افراد تحت پوشش بسیار زیاد بوده است شاید تاکنون نتوانسته ایم نقش این سازمان را برای افراد جامعه به خوبی تبیین و تشریح کنیم، بنابراین از اصحاب رسانه انتظار داریم تا وظایف و اقدامات بهزیستی را بیش از پیش به سمع و نظر مردم برسانند.

اعتبارات بسیار محدود دولتی جوابگوی جامعه هدف بهزیستی نیست

محمدی فلاح با اشاره به وظایف و اقدامات این سازمان تاکید کرد: مسائل بهزیستی صرفا مسئله بهزیستی نیست، مسئله همه جامعه، شهر و استان است که باید تلاش های لازم صورت گیرد تا با هم افزایی و هم گرایی بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم. فراموش نکنیم با وجود اعتبارات بسیار محدود دولتی امکان ارائه خدمات به طیف گسترده ای از جامعه هدف سازمان بهزیستی نیست.

وی در این میان، حضورین خیرین به عنوان شرکای اجتماعی بهزیستی و نیز مراکز غیردولتی به عنوان بازوان اجرایی سازمان، گروه های جهادی و مردم را مهم دانست و از اصحاب رسانه خواست تا در مورد مطالباتی که از سازمان می شود و مسئولیت اجتماعی که بر عهده بهزیستی، موسسات، صنایع و حتی مسئولین و دستگاه های مختلف خدمات رسان گذاشته شده یاریگر سازمان باشند تا هر یک بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

عبدالله فلاح نژاد معاون تخصصی امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان البرز نیز در این نشست با بیان اینکه توانبخشی، مجموعه اقداماتی است که به منظور بازگرداندن بخشی از عملکرد از دست رفته افراد و حفظ توانمندی بالقوه و ایجاد استقلال در فعالیت های فردی و اجتماعی تا حد امکان صورت می گیرد، گفت: یکی از حوزه های تخصصی این سازمان که شاید هیچ نهاد متولی دیگری در سطح کشور ندارد حوزه افراد دارای معلولیت است.

وی بیان کرد: بر اساس نگاه سازمان بهداشت جهانی، حدود ۱۰ درصد از افراد هر جامعه را افراد دارای معلولیت تشکیل می دهند و ۴/۲ از این افراد، کسانی هستند که نیاز به خدمات خاص و ویژه دارند و با در نظر گرفتن جمعیت حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفری استان البرز، قریب به ۶۵ هزار نفر در سطح استان باید از خدمات توانبخشی استفاده کنند که در حال حاضر ۴۰ هزار و ۷۹۲ نفر در این حوزه تحت پوشش هستند.

معاون تخصصی امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان البرز اضافه کرد: دفتر مراقبتی و شبانه روزی (۵۵ مرکز در سطح استان با سه هزار و ۴۲۰ نفر مقیم)، روزانه و امور توانپزشکی (۲۸ مرکز در سطح استان با یک هزار و ۲۲۴ نفر افراد دارای معلولیت جسمی، ذهنی، حرکتی، کم شنوا، اختلالات بلع و دهان و چند معلولیتی) و نیز دفتر توانمندسازی امور افراد دارای معلولیت، دفاتر تشکیل دهنده حوزه مذکور هستند.

رسانه ها پیگیر استخدام ۳% افراد دارای معلولیت در دستگاه ها باشند

فلاح نژاد یکی از سیاست های سازمان بهزیستی را حرکت به سمت کوچک سازی مراکز و ایجاد خانه هایی با ظرفیت محدودتر و خدمات بهتر دانست و خبر داد: در هفته بهزیستی پنجمین خانه افتتاح می شود و به مناسبت هفته معلولین در آذرماه سال جاری نیز استان البرز میزبان جشنواره سراسری تئاتر منطقه ای «آفتاب» که بین استان های البرز، اصفهان، تهران، مرکزی و قم به میزبانی استان البرز برگزار می شود خواهد بود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در دو شهرستان کرج و چهارباغ طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) اجرا و در پی آن، یک هزار ۱۶۷ نفر افراد دارای معلولیت شناسایی و خدمات لازم به آن ها ارائه شد، تصریح کرد: یکی از چالش های اصلی سازمان بهزیستی، استخدام ۳% افراد دارای معلولیت است که بسیاری از دستگاه ها از این قانون تبعیت نمی کنند که امیدواریم با پیگیری رسانه ها بتوانیم بخشی از آن را در جامعه، دستگاه ها و دوایر دولتی نهادینه کنیم.

معاون تخصصی امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان البرز در رابطه با اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در سال های گذشته و با بیان اینکه در این طرح، افراد دارای معلولیت از طریق همیاران و متولیان در روستاها شناسایی و معرفی و از خدمات مرتبط با توانبخشی بهره مند می شدند خبر داد: به منظور کمک به کودکان ناشنوای نیازمند کاشت حلزون، در سال آینده به هر کودک ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض جهت انجام این عمل جراحی پرداخت می شود.

افشین میرمحمدی معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان البرز نیز در این جلسه مطرح کرد: در این حوزه نیز دفتر کودکان و نوجوانان در زمینه نگهداری و خانه های کودک و نوجوان بی سرپرست و بدسرپرست فعالیت می کند و در حال حاضر در سه مرکز دولتی و ۱۸ مرکز غیردولتی در کل استان به ۳۳۹ فرزند از سنین یک روز تا ۱۸ سال خدمات نگهداری ارائه می شود.

وی با اشاره به وجود ۴۹۱ پرونده امداد در کل استان البرز، ادامه داد: در دفتر خانواده و حمایت این حوزه نیز برخی خدمات امدادی (واریز حقوق ماهیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) به فرزندان بدسرپرست و بی سرپرست ارائه می شود که به واسطه خانواده های جایگزین مانند عمه، عمو، مادربزرگ، پدربزرگ و … نگهداری می شوند. مدتی است پشت نوبت پرونده های امداد در بهزیستی البرز به صفر رسیده و همه افراد متقاضی و دارای شرایط لازم، از خدمات امداد برخوردار هستند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان البرز در ادامه، دفتر فرزند خواندگی را به عنوان یکی دیگر از دفاتر حوزه امور اجتماعی مطرح و بیان کرد: این دفتر وظیفه ارائه خدمات به خانواده هایی را دارد که توانایی و شرایط فرزنددار شدن را ندارند، در سامانه فرزندخواندگی ثبت نام کرده اند. هم اکنون یک هزار و ۷۶ مورد پرونده پشت نوبت فرزند خواندگی در استان البرز وجود دارد.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: تعداد فرزندان حاضر در این مرکز کم نیستند اما همه آن ها شرایط واگذاری ندارند و یکی از مشکلاتی که سازمان بهزیستی با آن مواجه است، عدم شرایط مناسب برای واگذاری فرزندان به خانواده های متقاضی است. در سه ماهه اول سال جاری ۲۰ مورد فرزند خواندگی داشتیم اما بر اساس آمارهای سال گذشته، این تعداد ممکن است تا پایان سال به حدود ۸۰ مورد هم برسد.

وی اضافه کرد: دفتر توانمندسازی خانواده و زنان نیز در حوزه زنان سرپرست خانوار فعالیت می کند که در حال حاضر دو هزار و ۷۵۶ خانواده در استان البرز در این دفتر تحت پوشش هستند و خدمات ارائه شده به این خانواده ها از طریق مراکز مثبت زندگی، کلینیک های مددکاری اجتماعی و مرکز دولتی صورت می گیرد. در حال حاضر در استان البرز ۱۲ کلینیک مددکاری اجتماعی فعالیت می کنند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان البرز توضیح داد: یکی از مهم ترین دفاتر فعال در حوزه امور اجتماعی سازمان بهزیستی، دفتر آسیب های اجتماعی است که در دو حوزه فوریت ها و آسیب فعالیت می کند. مردم می توانند با شماره گیری ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) وضعیت افراد آسیب دیده را به این سازمان اطلاع دهند. در سه ماهه اول سال جاری دو هزار و ۷۲۹ پرونده تشکیل و موارد مطروحه پیگیری شده است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز نیز در پایان این نشست با اشاره به در پیش رو بودن فصل تنظیم قانون برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، از خبرنگاران خواست تا پیگیر و مطالبه گر برخی موارد ذکر شده در این قانون باشند که باعث واگذاری بعضی مسئولیت ها به چندین نهاد یا ارگان و در پی آن پاسکاری ها و در نهایت عدم پیگیری و رسیدگی درست و به موقع مشکلات مردم می شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=8444

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.