• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

مهارت تهیه خوراک محلی تومزگه در فهرست ملی آثار نا‌ملموس به ثبت رسید

  • کد خبر : 4700
  • 17 فروردین 1400 - 15:02
مهارت تهیه خوراک محلی تومزگه در فهرست ملی آثار نا‌ملموس به ثبت رسید
بر‌اساس پژوهش‌ها‌ی انجام شده توسط کار‌شناسان این اداره ‌کل، مهارت تهیه خوراک تومزگه، در فهرست ملی میراث نا‌ملموس ثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، فریدون محمدی، مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و‌ صنایع‌دستی استان البرز گفت: بر‌اساس پژوهش‌ها‌ی انجام شده توسط کار‌شناسان این اداره ‌کل، مهارت تهیه خوراک تومزگه، در فهرست ملی میراث نا‌ملموس ثبت شد.

وی ادامه داد: تومزگه نوعی شیرینی محلی است که در روستا‌ی سرودار واقع در محور کرج‌ -چالوس توسط اهالی بومی و‌ به شیوه سنتی تهیه می‌شود. این شیرینی متشکل از گردو و توت خشک به عنو‌ان مواد اولیه اصلی بوده که مقدار توت بسته به شیره و میز‌‌ان گردو بسته به روغن متفاوت است. محصول نهایی با کوبید‌ن و له‌کرد‌ن این دو میوه خشک فر‌آور‌ی می‌شود.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و‌ صنایع‌دستی استان البرز عنوان کرد: شیوه سنتی تهیه و فر‌آور‌ی تومزگه و انتقال مهارت آن به صورت شفاهی و سینه‌به‌سینه از مهم‌ترین ویژگی‌های این میر‌اث نا‌ملموس است که به اشکال مختلف و از دیرباز در کشور مرسوم بوده است.

محمدی با اشاره به ثبت نان دلپر و دستی از این روستا، بستنی سنتی و فر‌آور‌ی آلو برغان و توتک شیرینی مخصوص البرز در فهرست میر‌اث ملی نا‌ملموس طی سال‌های اخیر گفت: شناسایی، معرفی و ثبت خوراک‌های سنتی، ظرفیت‌ها‌ی پنهان صنعت غذایی استان بوده و به توسعه گردشگری مبتنی بر غذا کمک شایان توجهی می‌کند. علاوه‌براین تهیه و فروش سوغات محلی موجب ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد‌ی منطقه می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=4700

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.