• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
12

مواد مخدر امنیت جامعه را تهدید می کند

  • کد خبر : 2447
  • 27 آذر 1399 - 16:05
مواد مخدر امنیت جامعه را تهدید می کند
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان البرز گفت: خرید و فروش مواد مخدر از جمله جرائم مهم و شایعی است که امنیت عمومی، اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی شهروندان را تهدید می کند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، نشست علمی، تخصصی انتظامی با موضوع خرید، فروش، حمل و نگهداری مواد مخدر، به همت اداره برآورد معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان البرز و با حضور کارشناسان انتظامی و اساتید دانشگاهی برگزار شد.

سرهنگ علی قاسم پور معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان البرز، در این نشست گفت: خرید و فروش مواد مخدر از جمله جرائم مهم و شایعی است که امنیت عمومی، اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی شهروندان را تهدید می کند؛ به جهت حفظ بیشتر امنیت جامعه، بهره گیری از اقدامات پیشگیرانه جرم ضروری است و باید سر لوحه فعالیت تمام دستگاه ها قرار گیرد.

وی با اشاره به معضل حاشیه نشینی های فراوان در البرز گفت: این موضوع ناشی از مهاجرت های بی رویه از دیگر استان های کشور به استان البرز است که بستر اصلی خرید، فروش، حمل و نگهداری مواد مخدر را در این استان فراهم می کند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان البرز افزود: پیشگیری اجتماعی بر برنامه ها و سیاست های تکاملی تأکید دارد و به دنبال بهبود وضعیت بهداشت زندگی خانوادگی، آموزش، تأمین مسکن، ایجاد فرصت های شغلی و فعالیت های افرادی است که امکان مجرمیت آن ها به طور بالقوه وجود دارد، بنابراین برنامه های پیشگیرانه بر روی مناطقی متمرکز است که بیشتر در معرض خطر هستند.

قاسم پور بیان کرد: نیروی انتظامی در کنار اقدامات انتظامی تخصصی، با برگزاری جلسات، میزگردها و نشست های علمی، تخصصی مشترک با نخبگان و اساتید دانشگاهی، با ريشه يابی دقيق و علمی علل وقوع و بروز جرائم، برنامه ريزی مناسبی برای پیشگیری و کاهش آن ها در پيش گرفته است.

افزایش احساس امنيت روانی در مناطق جرم خيز، در دستورکار پلیس قرار دارد

سرهنگ رضا احمدی دریا سری، کارشناس ارشد پلیس پیشگیری استان البرز در ادامه به نقش برجسته سازمان‌ها‌ در مقابله با پديده مواد مخدر اشاره و مطرح کرد:‌ پليس متولی برخورد با مواد مخدر است، اما مبارزه با جرم، صرفا با کشفیات و دستگیری و جمع آوری مصرف کنندگان، خاتمه نمی یابد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن که سازمان‌های مختلف به واسطه نقش خود در کنترل جرائم و تامين امنيت جامعه باید به کمک پليس بيايند، آحاد مردم از هر قشر و صنفی که باشند نيز باید در پيشگيری از وقوع جرم نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

کارشناس ارشد پلیس پیشگیری استان البرز با تاکید بر اینکه مبارزه هدفمند با خرید، فروش، حمل و نگهداری مواد مخدر، موجب ايجاد امنیت و کاهش سایر جرائم می شود گفت: در مناطق جرم خيز، افزایش احساس امنيت روانی و استفاده از تجهیزات فنی برای کشف جرائم مربوط به مواد مخدر از جمله برنامه هايی است که با اجرای مستمر طرح های پاکسازی در مناطق آلوده، در دستور کار پلیس البرز قرار گرفته است.

فشارهای روانی عامل گرایش افراد به سمت مواد مخدر هستند

دکتر رضا بیگی روانشناس اجتماعی و استاد دانشگاه نیز در این جلسه بسیاری از رفتارهای انحرافی و مجرمانه افراد را ناشی از استرس ها و فشارهای روانی دانست و افزود: معمولا افراد برای غلبه بر فشارهای روانی به سمت رفتارهای مجرمانه گرایش پیدا می کنند.

وی همچنین همنشینی با افراد و دوستان مجرم و خلافکار، مهاجرت، فقر و بیکاری، نداشتن ساختار زندگی مناسب را از زمینه های اصلی جرم خصوصا گرایش به سمت مواد مخدر برشمرد و اذعان کرد: تا زمانی که سطح رفاه جامعه بالا نرود، رفتارهای مجرمانه افراد افزایش خواهد یافت.

دکتر داوود اسماعیلی استاد دانشگاه در این جلسه گفت: مواد مخدر از ناهنجاریهای اجتماعی است که جامعه را با خطراتی مواجهه می کند؛ لذا در راستای مقابله با این پدیده باید اقدامات همه جانبه ای در زمینه ایجاد و تولید امنیت و توجه به مسائل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در جامعه شکل گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: امکانات باید به نحو عادلانه در جامعه توزیع و تقسیم شود تا افراد در پایین ترین سطوح نیز بتوانند از آن بهره مند شده و جامعه نیز به کارکردهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی و … دست یابد در حالیکه در سال های اخیر شاهد ضعف این نوع کارکردها بوده ایم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: افزایش شدت مداخله های پلیسی در مناطق جرم خیز، ایجاد بسترهای اشتغال و مرتفع کردن مشکلات اجتماعی توسط مسئولان، گام های مهمی است که می تواند در کاهش گرایش افراد به سمت مواد مخدر در جامعه موثر باشد.

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=2447

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.