• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9

نخستین معاون پیگیری پرونده‌های خاص دادگستری کل استان البرز منصوب شد

  • کد خبر : 2311
  • 24 آذر 1399 - 16:39
نخستین معاون پیگیری پرونده‌های خاص دادگستری کل استان البرز منصوب شد
رئیس کل دادگستری استان البرز طی حکمی، جواد یاوری، معاون دادستان عمومی و انقلاب کرج را به عنوان نخستین سرپرست معاونت پیگیری پرونده های خاص دادگستری کل استان البرز منصوب کرد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، رئیس کل دادگستری استان البرز طی حکمی جواد یاوری، معاون دادستان عمومی و انقلاب کرج را به عنوان نخستین سرپرست معاونت پیگیری پرونده های خاص دادگستری کل استان البرز منصوب کرد.

وی همچنین بر اساس احکام جداگانه‌ای از سوی رئیس کل دادگستری استان البرز ، مسئولیت دبیری قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرائم خاص استان البرز را نیز برعهده خواهد داشت.

یاوری در جمع خبرنگاران به تشریح اهداف و برنامه های معاونت تازه تاسیس پیگیری پرونده های خاص دادگستری کل استان البرز پرداخت و بیان کرد: مبارزه با جرایم خاص و خشن همواره جزو رویکردهای قوه قضائیه بوده و بر این عقیده است که اعتماد عمومی از طریق برخورد قاطع و قانونمند با جرائم خشن حاصل می‌شود.

وی متذکر شد: رویکرد جدید قوه قضائیه در دوره تحول، تمرکز جدی بر جرایم خاص و رصد آن‌ها از زمان وقوع تا زمان ختم پرونده و نیز اجرای کامل حکم است که معاونت پیگیری پرونده‌های خاص استان البرز نیز بدین منظور تشکیل شده تا مسیر پرونده از ابتدا تا زمان اجرای حکم را به صورت متمرکز در استان پیگیری کند.

یاوری در خصوص ماموریت‌های این معاونت گفت: در شیوه نامه اجرایی جرایم خاص، سه دسته از جرایم قید شده که شامل سرقت‌های مهم نظیر سرقت مسلحانه و سرقت‌های باندی، جرائم علیه تمامیت جسمانی از قبیل قتل، آدم ربایی و تجاوز، جرائم مخل آسایش عمومی همچون منازعات و درگیرهای خیابانی، قدرت نمایی با چاقو و اسلحه و مزاحمت برای نوامیس است و ممکن است حسب مقتضیات سایر جرائم نیز در دستور کار این معاونت قرار گیرد.

وی در خصوص میزان ارتباط قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص استان البرز با معاونت پیگیری پرونده‌های خاص دادگستری کل استان البرز گفت: تا حدود زیادی این دو مقوله بر هم منطبق هستند بدین صورت که ابتدا معاونت پیگیری پرونده‌های خاص در دادگستری کل استان تأسیس شد و سپس برای سرپرست این معاونت، ابلاغ دبیری قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرائم خاص صادر شد تا وظایف خود را در قالب این قرارگاه انجام دهد.

یاوری با تبیین فرایند شکل گیری قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص استان البرز توضیح داد: ابتدا تفاهم نامه‌ای از سوی دادگستری کل با نیروی انتظامی استان منعقد شد و پس از آن با تشکیل اولین جلسه قرارگاه، شیوه نامه‌ای جهت فعالیت این قرارگاه به تصویب اعضا رسید و سپس دبیرخانه قرارگاه در معاونت پیگیری پرونده های خاص دادگستری استان البرز مستقر شد که کار خود را با رصد سامانه‌ای جرائم خاص آغاز خواهد کرد.

سرپرست معاونت پیگیری پرونده‌های خاص دادگستری کل استان البرز اضافه کرد: برای شروع فعالیت باید سامانه‌های قوه قضائیه و نیروی انتظامی با یکدیگر مرتبط شوند و پیگیری این جرایم به صورت متمرکز دنبال شود، سپس بر روند کشف، تعقیب، رسیدگی و اجرای احکام این جرایم نظارت خواهد شد.

وی محورهای اصلی اقدامات قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص را مبارزه سریع، قاطع و قانونمند با جرایم خاص، شناسایی و برخورد با مرتکبان این جرایم، اعمال نظارت قانونی بر روند رسیدگی به پرونده‌های خاص تا زمان اجرای کامل حکم، هماهنگی و هم‌افزایی اقدامات قانونی ضابطان و دستگاه‌های اجرایی، به کارگیری شیوه‌های پیشگیری از این جرایم و هماهنگی در اجرای طرح‌های افزایش آسایش عمومی برشمرد.

سرپرست معاونت پیگیری پرونده‌های خاص دادگستری کل استان البرز تصریح کرد: البته قضات دادگستری استان عموما نسبت به این جرائم حساس هستند و برخورد شایسته را انجام می‌دهند لیکن لازم بود هماهنگی بیشتری در رسیدگی به این پرونده‌ها شکل گیرد تا به اهداف عالی بازدارندگی برای مجرمان این جرایم و تقویت احساس امنیت برای شهروندان نایل شویم.

یاوری با تاکید بر اینکه وقوع جرائم خاص و خشن موجب بروز احساس ناامنی و سلب اعتماد عمومی می‌شود بیان کرد: دادگستری استان البرز با تمرکز بر مقابله با این جرائم، عزم خود را در ایجاد فضای ناامن برای مجرمان نشان داده است.

سرپرست معاونت پیگیری پرونده‌های خاص دادگستری کل استان البرز متذکر شد: در قرارگاه جرایم خاص بر امور پیشگیرانه و فرهنگی نیز توجه شده است تا از تکرار جرم توسط این بزهکاران جلوگیری به عمل آید که امیدواریم از رهگذر مقابله با این جرائم، اقدامات پیشگیرانه نیز با قوت دنبال شود و شاهد کاهش بروز این جرائم باشیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=2311

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.