• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

نمایندگان مجلس صادقانه رأی خود را به طرح شفافیت اعلام کنند

  • کد خبر : 6846
  • 02 آبان 1400 - 15:24
نمایندگان مجلس صادقانه رأی خود را به طرح شفافیت اعلام کنند
نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی گفت: درخواست ما این است که نمایندگان مجلس صادقانه رای‌ خود را به طرح شفافیت اعلام و منتشر کنند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، مهدی عسگری، نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی در برنامه زنده تلویزیونی سلام تهران با بیان اینکه طرح شفافیت از جمله اولیت طرح هایی بود که در مجلس مطرح و در همان روزهای آغاز به کار مجلس به آن پرداخته شد، خطاب به نمایندگان گفت: درخواست ما این است که نمایندگان صادقانه رای‌ خود را به این طرح اعلام و منتشر کنند.

وی با اشاره به تعهدی که اغلب نماینده‌ها درخصوص تصویب طرح شفافیت دارند، مطرح کرد: مردم حق دارند بدانند عملکرد وکیلی که انتخاب می‌کنند چیست و بتوانند عملکرد او را ارزیابی کنند. این طرح در نخستین روزهای مجلس تنظیم، امضای آن جمع آوری و به کمیسیون آیین نامه ارجاع شد.

عسگری عنوان کرد: در بهمن سال گذشته طرح شفافیت آرا در صحن علنی مطرح شد اما کلیات آن رای نیاورد. با وجود اینکه اکثر نمایندگان با این طرح موافق هستند اما اصلاح آیین‌نامه داخلی (نظام‌نامه مجلس) نیاز به دو سوم رای حاضران دارد. باتوجه به آیین‌نامه مذکور ۶۷ درصد از حاضران مجلس باید به طرح رای مثبت دهند که در آن جلسه ۶۵ درصد رای مثبت دادند و برای تصویب این طرح سه رای کم آمد.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد به پیگیری‎های صورت گرفته برخی از نمایندگان برای بررسی مجدد طرح شفافیت اشاره کرد و افزود: با پیگیری‌ها و اصرار تعداد قابل توجهی از نمایندگان به ویژه نمایندگان جوان که مصرانه خواستار اجرایی شدن این طرح هستند، مجدداً طرح شفافیت آرا به کمیسیون آیین‌نامه ارجاع شد و اصلاحات و نکات تکمیلی در آن صورت گرفت.

عدم تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان، نکته منفی در عملکرد مجلس

وی تصریح کرد: عدم تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان نکته ای منفی در عملکرد مجلس محسوب خواهد شد، اگرچه در صورت عدم همراهی یک سوم نمایندگان نیز این طرح تصویب نمی‌شود، اما مردم عملا آن را به پای مجلس می‌نویسند. ما تلاش خودمان را نه به سهم شخصی بلکه برای مجاب کردن دوستان که نقد یا نکته‌ای دارند، در راستای تصویب این طرح انجام خواهیم داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص نکات مطرح شده از سوی مخالفان این طرح بیان کرد: بخش عمده‌ای از مخالفت‌ها در خصوص انباشتی از مطالبات صنفی در کشور است که از مجلس یا حاکمیت درخواست می‌شود. مخالفان معتقدند شفافیت منجر به این می‌شود که مطالبات صنفی را به مسائل کلان و عمومی ترجیح دهیم.

عسگری در خصوص فشار صنفی که برخی نمایندگان هنگام مخالفت با طرح و یا لایحه‌ای که مرتبط با منافع یک قشر خاص است، متحمل می‌شوند، عنوان کرد: استدلال برخی نمایندگان مجلس در مخالفت با طرح شفافیت آرا این است که فشار اجتماعی بر روی طرح‌هایی که ذینفعان صنفی دارند بر نمایندگان تحمیل و مانع از اعلام نظر آزادانه خواهد شد.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی به ارائه تبصره‌ای برای رفع مشکل مطرح شده از سوی این دسته از منتقدان طرح شفافیت اشاره کرد و ادامه داد: دغدغه‌ مطرح شده از سوی دوستان نماینده با درج تبصره‌ای درباره نحوه بررسی طرح‌های ناظر بر مسائل صنفی و منطقه‌ای قابل رفع است.

عسگری در پاسخ به نکته‌ مطرح شده از سوی مجری در خصوص اینکه رئیس مجلس باید اسامی مخالفان این طرح را اعلام کند، گفت: درخواست ما این است که دوستان نماینده رای‌ خود را به طرح شفافیت صادقانه اعلام کنند تا مردم نظر هر نماینده درباره این طرح مهم را بدانند، همانطور که ما در نوبت قبلی با انتشار فیلم از لحظه رأی‌گیری، نظرمان را شفاف اعلام کردیم.

سرنوشت طرح ساماندهی بازار خودرو و واردات خودروی خارجی چه شد؟

وی در خصوص طرح ساماندهی واردات خودرو گفت: کمیسیون صنایع و معادن هفته گذشته جلسه مفصلی با حضور وزیر صمت داشت که وی یک فرصت شش ماهه از مجلس خواست تا به اوضاع نابسامان خودرو رسیدگی ویژه‌ای داشته باشد و قرعه‌کشی خودرو را حذف کند که پس از آن به میزان تقاضا خودرو تولید شود و بحث واردات به صورت کنترل شده صورت گیرد.

عسگری با اشاره به ابهامی که از سوی شورای نگهبان و مغایرتی که از سوی شورای عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت در خصوص این طرح بود افزود: ما همچنان بر روی تصویب طرح مذکور مصر هستیم. این طرح نه تنها در خصوص بحث واردات بلکه به بخش‌های حمایتی از تولیدات داخلی نیز تاکید دارد.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این طرح به بحث واردات به گونه‌ای پرداخته شده که حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده به طور همزمان تأمین شود و حمایت از تولید، حقوق مصرف‌کننده را تحت الشعاع قرار ندهد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=6846

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.