• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
1
دیده بان پلاس/

هر آنچه باید در مورد اعتکاف بدانید

  • کد خبر : 25624
  • 05 بهمن 1402 - 14:21
هر آنچه باید در مورد اعتکاف بدانید
اعتکاف از سنت های پیامبر اکرم (ص) است که طی آن فرد حداقل به مدت سه روز به قصد قربت در مسجد می ماند و روزه داری می کند. دانستنی های مربوط به این عمل در این متن آمده است.

به گزارش دیده بان البرز، اعتکاف از سنت های پیامبر اکرم (ص) و در لغت به معنای اقبال و در واقع عملی مستحب است که طی آن فرد حداقل به مدت سه روز به قصد قربت در مسجد می ماند و روزه داری می کند. البته انجام این عمل، شرایط خاص و ارکانی دارد که از جمله آنها می توان به نیت، توقف در مسجد جامع یا مساجد چهارگانه شهر و خارج نشدن از آنها، کمتر از سه روز نبودن و روزه دار بودن معتکف در ایام اعتکاف اشاره کرد.

زمان اعتکاف در ایام البیض

مراسم اعتکاف یا ایام البیض به روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری گفته می شود و به باور مسلمانان، ایام البیض ماه‌های رجب، شعبان و رمضان، دارای فضیلت بسیار است و مسلمانان این زمان را برای اعتکاف انتخاب می کنند.

مدت اعتكاف

مدت اعتكاف حداقل سه روز است و كمتر از آن صحیح نیست. این سه روز از طلوع فجر روز اول تا مغرب روز سوم است بنابر این اگر بعد از طلوع فجر حتی با چند دقیقه تاخیر به مسجد برسد آن روز جزو اعتكاف به حساب نمى‏آید و چنانچه قبل از مغرب روز سوم اعتكاف را قطع كند، افزون بر آنكه كار حرامى كرده اعتكاف نیز باطل است.

سه روز اعتكاف با شبهاى آن است بنابراین نمى‏تواند شب ها را از مسجد خارج شود یا نذر كند كه سه روز بدون شب ها در مسجد معتكف شود.

چند چیز بر معتکف حرام است

استفاده از عطریات و گیاهان خوشبو برای کسی که از آن لذت می‏برد حرام است اما برای کسی که حس بویایی ندارد اشکال ندارد.
جدال در امور دینی و دنیوی برای غلبه بر دیگری و اظهار فضل و برتری بر او.
هرگونه استفاده شهوانی از جنس مخالف نظیر لمس، بوسه و آمیزش حرام است اما نگاه با شهوت به همسر در حال اعتکاف مانعی ندارد.

استمنا؛ گرچه با نگاه به همسرش زمینه جنابت‏ خود را فراهم کند.

شب سیزدهم: خواندن دو رکعت نماز که در هر رکعت حمد، سوره های یس، تَبارَک المُلْک و توحید خوانده شود.

روز سیزدهم: اگر کسی قصد انجام اعمال اُمّ داوود را دارد باید این روز را روزه بگیرد.

شب پانزدهم: خواندن ۶ رکعت نماز با سه سلام و با همان کیفیت شب سیزدهم، غسل کردن، احیا، زیارت امام حسین (ع)، خواندن ۳۰ رکعت نماز که در هر رکعت یک بار حمد و ۱۰ مرتبه سوره توحید خوانده شود، ۱۲ رکعت نماز که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود و در هر رکعت هر یک از سوره‌های حمد، توحید، فلق، ناس، آیة الکرسی و قَدْر چهار مرتبه قرائت و بعد از سلام چهار مرتبه گفته شود: «اَللهُ اَللهُ رَبّی لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئا وَلا اَتَّخِذُ مِنْ دُونِه وَلِیّا» و پس از اتمام نماز، اقامه کننده آن، هر حاجتی که دارد را از خداوند متعال درخواست می کند.

روز پانزدهم: غسل کردن، زیارت امام حسین (ع)، خواندن نماز سلمان، خواندن چهار رکعت نماز با دو سلام که بعد از سلام گفته شود «اَللّهُمَّ یا مُذِلَّ کلِّ جَبّارٍ وَ یا مُعِزَّ الْمُؤْمِنینَ اَنْتَ کهْفی حینَ تُعْیینِی الْمَذاهِبُ وَ اَنْتَ بارِئُ خَلْقی رَحْمَةً بی‌وَ قَدْ کنْتَ عَنْ خَلْقی غَنِیاً وَ لَوْ لارَحْمَتُک لَکنْتُ مِنَ الْهالِکینَ وَ اَنْتَ مُؤَیدی بِالنَّصْرِ عَلی اَعْداَّئی وَ لَوْ لانَصْرُک اِیای لَکنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحینَ یا مُرْسِلَ الرَّحْمَةِ مِنْ مَعادِنِها وَ مُنْشِئَ الْبَرَکةِ مِنْ مَواضِعِها یا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالشُّمُوخِ وَالرِّفْعَةِ فَاَوْلِیاَّؤُهُ بِعِزِّهِ یتَعَزَّزُونَ وَ یا مَنْ وَضَعَتْ لَهُ الْمُلُوک نیرَ الْمَذَلَّةِ عَلی اَعْناقِهِمْ فَهُمْ مِنْ سَطَواتِهِ خاَّئِفُونَ اَسئَلُک بِکینُونِیتِک الَّتِی اشْتَقَقْتَها مِنْ کبْرِیاَّئِک وَ اَسئَلُک بِکبْرِیاَّئِک الَّتِی اشْتَقَقْتَها مِنْ عِزَّتِک وَ اَسئَلُک بِعِزَّتِک الَّتِی اسْتَوَیتَ بِها عَلی عَرْشِک فَخَلَقْتَ بِها جَمیعَ خَلْقِک فَهُمْ لَک مُذْعِنُونَ اَنْ تُصَلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیتِهِ».

انجام اعمال ام داوود

عمل امّ داوود که عمده اعمال این روز است و برای برآورده شدن حاجات و برطرف شدن غصه‌ها و دفع ظلم ظالمان مؤثّر است و کیفیت آن بدین گونه است که فرد روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم را روزه بگیرد و در روز پانزدهم نزدیک ظهر غسل کند و وقت زوال ظهر، نماز ظهر و عصر را بجا آورد در حالتی که رکوع و سجود را نیکو انجام دهد، در مکانی خلوت قرار گیرد که چیزی او را مشغول نسازد و کسی با او سخن نگوید.

وقتی نماز به اتمام رسید رو به قبله بنشیند و صد مرتبه سوره حمد، صد مرتبه سوره اخلاص و ۱۰ مرتبه آیة الکرسی را قرائت کند. سپس سوره‌های انعام، بنی‌اسرائیل، کهف، لقمان، یس، صافّات، حَّم سجده، حَّمعَّسَّق، حَّم دخان، فتح، واقعه، مُلْک وَ اِذَا السَّماَّءُ انْشَقَّتْ و تا آخر قرآن را قرائت کند و پس از اتمام در حالی که رو به قبله است دعای مربوطه را نجوا کند.

توبه و استغفار

آخرین عمل از اعمال اعتکاف که اهیت زیادی دارد، توبه و استغفار است. قرآن کریم می‌گوید: «یا اَیهّا الذّینَ آمَنُوا تُوبوُا اِلَی اللهِ توبَةً نَصوحاً» ای کسانی که ایمان آورده‌اید به سوی خدا توبه کنید، توبه‌ای که بعد از آن به گناه باز نگردید (تحریم ۸). «غافِرُ الذَنبِ وَ قابِلُ التَوبِ شَدیدُ العِقاب». (مؤمن ۳) خداوند بخشاینده گناه و پذیرنده توبه و کیفر دهنده‌ای سخت است.

نماز شب

نماز شب از برجسته‌ترین و با فضیلت ترین عبادات در اسلام است، در آیات و روایات تأکید فراوانی بر این عمل صورت گرفته تا آنجا که خداوند نماز شب را بر بنده محبوبش حضرت محمد (ص) واجب کرده و چنین می‌فرماید «قسمی از شب را به نماز بایست؛ خدای تو، دوست دارد که تو را به مقام محمد برساند» (اسراء ۷۹).

دعای اعتکاف

از جمله اعمال هر روز و شب این ماه پر خیر و برکت، دعای «یَا مَنْ أَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ…» است. از پیامبر (ص) روایت شده هرکه در ماه رجب «صد مرتبه» بگوید: أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لَاإِلهَ إِلّا هُوَ وَحْدَهُ لَاشَرِیکَ لَهُ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ و آن را با صدقه پایان دهد، حق‌تعالی سرانجام کارش را ختم به رحمت و آمرزش کند و هرکه «۴۰۰ مرتبه» بگوید، ثواب شهادت صد شهید را برای او بنویسد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=25624

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.