• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

هزینه بالای تولید در کشور را نباید مصرف کننده پرداخت کند

  • کد خبر : 17629
  • 02 خرداد 1402 - 2:45
هزینه بالای تولید در کشور را نباید مصرف کننده پرداخت کند
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: برای رسیدن به خودکفایی پایدار در کالاهای اساسی کشور به ویژه گندم باید قیمت منصفانه تعیین شود. از سوی دیگر نباید هزینه بالای تولید در کشور را مصرف کننده پرداخت کند، به عبارتی نباید دست در جیب مصرف کننده کرد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گوی رادیویی با موضوع خرید تضمینی گندم، یکی از مشکلات اصلی در اقتصاد کشور را وابستگی اقتصاد ما به دلار دانست و گفت: اصلاح قانون شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در مجلس اقدام بسیار خوبی است.

وی عنوان کرد: قیمت گذاری باید بر اساس چند فاکتور تعیین شود، نخست، تورم نهاده های تولید است که وقتی هزینه های تولید افزایش می یابد به تبع آن، شاهد اضافه شدن قیمت نیز هستیم، فاکتور بعدی، قیمت منطقه ای و جهانی است تا قاچاق به صورت مستقیم و معکوس صورت نگیرد، با جمع موارد یاد شده قیمت گندم در شورا تعیین می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: دو نگاه در کشور وجود دارد نخست اینکه به عنوان حامی تولیدکننده باید در هر شرایطی از آنان حمایت کنیم و نگاه دوم اینکه تامین مایحتاج کشور با قیمت پایین از طریق واردات صورت بگیرد. در بحث واردات گندم باید تفاوت قیمت واردات از طریق ارز نیمایی یا ارز آزاد مشخص شود.

عباسی بیان کرد: یک تفاوت دیگر این است که دولت و بازرگانی دولتی عنوان می کنند که واردات گندم مقرون به صرفه است اما مشخص نمی کنند با کدام ارز؟ اگر در زمینه حمایت از تولید و تولیدکنندگان به درستی تصمیم گیری نشود، انگیزه ای که در کشاورزان برای کشت بیشتر گندم و خودکفایی به وجود آمده کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه در این راستا امسال از فروش گندم به دولت و کشت آن کاسته می شود مطرح کرد: برای رسیدن به خودکفایی پایدار در کالاهای اساسی کشور به ویژه گندم باید قیمت منصفانه تعیین و در این راستا کشاورز امیدوار شود. از سوی دیگر نباید هزینه بالای تولید در کشور را مصرف کننده پرداخت کند، به عبارتی نباید دست در جیب مصرف کننده کرد.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این زمینه تولیدکنندگان هم باید با افزایش بهره وری و کاهش قیمت تولید علاوه بر اینکه درآمد خود را بالاتر ببرند، باید جلوی افزایش قیمت را نیز بگیرند و حتی قیمت‌ها را کاهش دهند، آن ها از طریق افزایش تقاضا می توانند درآمد بیشتری نیز کسب کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=17629

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.