• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2
مدیرکل صمت استان ‌البرز:

کاهش زمان صدور مجوز صنایع از چند ماه به یک روز/ وزارت نیرو هم باید پا به پای صمت بدود

  • کد خبر : 17644
  • 02 خرداد 1402 - 19:16
کاهش زمان صدور مجوز صنایع از چند ماه به یک روز/ وزارت نیرو هم باید پا به پای صمت بدود
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ‌البرز گفت: صدور جواز صنایع در گذشته طی یک‌ پروسه چهار تا پنج ماهه انجام می شد اما پس از جمع آوری کمیته ها و کارگروه های مربوطه این روند به یک روز کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، رامین ربیعی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ‌البرز امروز در نشست خبری با خبرنگاران که در سالن اجتماعات این مجموعه برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت به اهمیت اطلاع رسانی اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: هر چقدر خدمات در مجموعه های دولتی ارائه شود اما اطلاع رسانی صحیحی صورت نگیرد، گویی عملا اقدامی انجام نشده است.

وی با اشاره به دامنه گسترده فعالیت های سازمان صنعت، معدن و تجارت و تاکید رهبر معظم ‌انقلاب بر مقوله اطلاع رسانی افزود: شاید عموم‌ مردم دسترسی به مسئولین نداشته باشند اما اطلاعات لازم در مورد خدمات و اقدامات انجام شده توسط اصحاب رسانه که حلقه ارتباطی ما با مردم هستند، به سمع و نظر شهروندان می رسد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ‌البرز بیان‌کرد: در بخش صنعت، دو وظیفه مهم بر عهده ما گذاشته شده که جذب سرمایه گذار و حمایت از صنایع پس از آن هستند. چند سال پیش صدور جواز تاسیس طی یک‌ پروسه چهار تا پنج ماهه انجام و هزینه های بسیاری نیز در این میان صرف می شد اما پس از جمع آوری کمیته ها و کارگروه های مربوطه این روند چهار تا پنج‌ ماهه به یک روز کاهش یافت.

ربیعی با اشاره به تعطیلی برخی واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی و خلوت بودن این شهرک ها در گذشته، اظهار کرد: پس از قطع شدن دست واسطه ها، تولید و اشتغال در این اماکن افزایش یافته است و همین امر علاوه بر جلب اعتماد سرمایه گذاران، رضایت صنعتگران و تولیدکنندگان را نیز به دنبال داشت تا جایی که امروز می توانیم بگوییم البرز جزو معدود استان هایی است که به دلیل حمایت از سرمایه گذاران، سوله خالی ندارد و اگر دارد بسیار اندک است.

صدور ۳۶۳ پروانه بهره برداری از صنایع و ایجاد ۲۳ هزار شغل در سال گذشته

وی با اشاره به تصویب قانون هوای پاک و زمان بر بودن مراحل استعلام از محیط زیست عنوان کرد: بر اساس تعاملی که با این مجموعه صورت گرفته است، زمان‌ مذکور نیز کاهش یافته و پروانه های بهره برداری طی یک هفته آماده می شوند. در سال گذشته ۳۶۳ پروانه صادر و ۲۳ هزار شغل ایجاد شده اما مشکل اینجاست که با همه دوندگی هایی که در زمینه تسهیل در راه اندازی صنایع از سوی سازمان صمت انجام می شود، زیرساخت های لازم در این زمینه فراهم نیستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان‌البرز تصریح کرد: افزایش تولید، مستلزم تامین خدمات اولیه از جمله، آب، برق، گاز و … است که اگر این ارائه خدمات به خوبی صورت نگیرد، رشد تولید به تعویق می افتد اما این مشکل از سوی سازمان صمت نیست. بنابراین لازم است علاوه بر پیگیری های انجام شده جهت تسهیل امور صنعتگران، وزارت نیرو هم پای کار بیاید و پا به پای صمت بدود تا موجب نارضایتی صنعتگران نشود.

ربیعی با اشاره به اهمیت برق در صنایع، اذعان کرد: دغدغه رهبر معظم انقلاب نیز این است که برخی مسئولین باید پای کار باشند تا مشکلات صنعت و تولید مرتفع شود البته ممکن است مسئولین هم مشکلاتی در مجموعه های خود داشته باشند اما سیاست های کلی کشور باید به سمت جذب سرمایه گذار و رشد تولید و اشتغال برود.

وی با اشاره به جذب سرمایه گذاری ۵۵ هزار و ۵۱۹ میلیاردی داخلی و خارجی در سال گذشته، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سال ۱۴۰۱ تاکید رهبری بر اقتصاد دانش بنیان بود، ابتدای سال، سه هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی بررسی، ثبت و هدف گذاری و تا پایان سال ۳۰ تا ۴۰ درصد نیز به تعداد آن ها اضافه شد. از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۱۰۷ جواز برای واحدهای دانش بنیان و ۱۹۸ پروانه بهره برداری نیز صادر و ۱۸ هزار و ۶۵ نفر مشغول به کار شدند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ‌البرز با بیان اینکه صنعت در استان البرز حرفی برای گفتن دارد، ادامه داد: در بخش معدن به دلیل اینکه در برخی موارد آلایندگی هایی دارد، بهره برداری از آن باید با هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی صورت گیرد، اما اگر معدن خوبی کشف و برداشت شود می تواند اشتغالزایی خوبی داشته باشد که حقوق آن نیز به مردم بازمی گردد بنابراین در زمینه صدور مجوز و پروانه های کشف و بهره برداری از معادن نیز حمایت های لازم صورت می گیرد.

ربیعی با اشاره به صدور پروانه فعالیت برای پنج معدن در استان البرز، اضافه کرد: در بخش تجارت که شامل صادرات و واردات نیز می شود، نظارت بر اصناف و واحدهای تولیدی در زمینه های تخلف و گرانفروشی، بر عهده اصناف است و ربطی به سازمان صمت ندارد زیرا نظام صنفی کشور قانون اصناف را مشخص کرده که بر اساس آن، پیگیری، بازرسی، کشف تخلف و … بر عهده اتاق اصناف است.

خبرنگار: صدیقه صباغیان
عکاس: اکبر علاقه بندی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=17644

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.