• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
2

کسی که صلاحیت لازم را ندارد، نباید کارت خبرنگاری داشته باشد

  • کد خبر : 9716
  • 17 مرداد 1401 - 18:37
کسی که صلاحیت لازم را ندارد، نباید کارت خبرنگاری داشته باشد
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج گفت: کسی که دوره های آموزشی لازم را نگذرانده و صلاحیت لازم را ندارد نباید کارت خبرنگاری داشته باشد و کسی که کارت خبرنگاری ندارد نباید به مراکز رسمی دعوت شود.

حجت الاسلام علیرضا سعیدی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج به مناسبت هفته خبرنگار و در پی گلایه برخی خبرنگاران از ورود افراد غیرحرفه ای به این عرصه در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز گفت: هر حرفه تعریف تخصصی دارد که خبرنگاری هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: استعدادهایی از سوی خداوند در نهاد هر فرد نهفته است که اگر انسان به درستی و در جای خود از آن ها استفاده کند، می تواند به موفقیت دست یابد و قطعا یک خبرنگار، در وهله اول باید از این استعداد برخوردار باشد. خبرنگاری در جهان دانشی محسوب می شود که در دانشگاه ها و حوزه های آکادمیک در حال تدریس است.

به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج، خبرنگار، هنرمندی است که دارای بیان خوب و ذوق نوشتن بوده و از همه مهم تر دوره های آموزشی لازم در این خصوص را گذرانده باشد. او باید به جز استعداد ذاتی و توانایی انتقال مطالب به مردم، در رفتار و گفتار خود صداقت داشته باشد.

حجت الاسلام سعیدی گفت: انتقال وارونه مطالب، خیانت به جامعه است و به اهالی رسانه و صاحبان قلم ضربات جبران ناپذیری را وارد می کند. بنابراین یک خبرنگار باید هر اتفاق یا مطلبی را صادقانه، بدون کم و کاستی و حب و بغض شخصی به شرطی که اندیشه لازم در مورد اخبار و محتواها را دارا باشد، به جامعه هدف خود منتقل کند زیرا گاهی انتقال مفاهیم به گونه ای صورت می گیرد که بیان آن، استدلال عقلی ندارد.

وی اضافه کرد: یک خبرنگار باید با در نظر گرفتن مصلحت ها و شرایط جامعه ای که در آن زندگی می کند، بداند که انتشار چه اخباری به جاست و در این راستا دانش لازم برای تحلیل اخبار و رویدادها را نیز داشته باشد و مطالب خود را به گونه ای منتشر و منتقل کند که اثرات مثبت آن در جامعه به خوبی مشاهده شود؛ در واقع یک خبرنگار باید با مفاهیم اولیه روانشناسی و جامعه شناسی نیز آشنا باشد.

حوزه رسانه و خبر در البرز نیازمند ساماندهی اساسی است

حجت الاسلام سعیدی تصریح کرد: گاهی در برخی متون منتشر شده، در یک پاراگراف، یک یا چند غلط املایی و انشایی به چشم می خورد بنابراین واجب است یک خبرنگار با ادبیات فاخر کشور آشنایی لازم را داشته باشد. عمق فاجعه آنجاست که کسی مدعی خبرنگاری باشد اما به خوبی نتواند محتوای تهیه شده را در قالب خبر به مخاطب ارائه دهد زیرا عدم رعایت برخی علائم نگارشی محتوا را تغییر می دهد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج در رابطه با ادعای برخی از مدیران البرزی مبنی بر اینکه این استان با برخورداری از بالاترین آمار ثبت شده در معاونت مطبوعاتی کشور از نظر تعداد رسانه های دارای مجوز، یکی از استان های سرآمد در کشور است مطرح کرد: آمار بالا نمی تواند به عنوان یک ویژگی تلقی شود، ما باید به دنبال کیفیت در این حوزه باشیم.

وی اضافه کرد: مسئله رسانه موضوعی نیست که با ثبت رکورد و امثال آن بتواند برای خود برندی ایجاد کند و سپس اعلام شود که بیشترین آمار متعلق به ماست پس ما سرآمد هستیم. حوزه رسانه و خبر در این استان نیازمند سازماندهی و ساماندهی اساسی است؛ بسیار مشاهده می شود افرادی به این حوزه ورود می کنند که نه تنها دانش و تخصص لازم در این حوزه را ندارند بلکه اخلاق حرفه ای را نیز رعایت نمی کنند.

حجت الاسلام سعیدی اظهار کرد: این افراد با ورود به این عرصه حساس و خطیر، بیش از همه به جامعه خبرنگاران آسیب وارد می کنند و تا زمانی که نظارت دقیقی بر عملکرد و فعالیت رسانه ها در این شهر صورت نگیرد، همچنان آشفتگی افکار و پریشانی تحلیل ها را در میان مردم جامعه شاهد خواهیم بود، بنابراین مسئولین باید نظارت خود را بیشتر کنند تا بخش عمده ای از این مشکلات برطرف شود.

عضو شورای اسلامی شهر کرج عنوان کرد: بارها تذکرات لازم در خصوص موارد مذکور به متولیان امر داده شده و امروز خواسته من به عنوان نماینده مردم در امور فرهنگی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز، پالایش این حوزه است؛ اهالی رسانه و قلم باید از جایگاه ویژه ای در جامعه برخوردار باشند اما برخی افراد به نام آن ها و با اهداف دیگر وارد این حوزه می شوند و فعالیت این قشر را تحت الشعاع قرار می دهند.

هر شغلی دارای چارچوب و قاعده است

حجت الاسلام سعیدی افزود: امروز بین یک متخصص رسانه و خبر با کسی که به محض دارا بودن سواد خواندن و نوشتن و یک گوشی هوشمند وارد عرصه ای شده که نیاز به دانش، تجربه و تخصص دارد باید تفاوت باشد. با فعالیت افراد غیرحرفه ای، سخن یکی از بزرگان را به یاد می آوریم که در آخرالزمان فاجعه اینجاست که نخبگان، اندیشمندان و اهل فرهنگ و هنر خانه نشین می شوند و بی هنرها افکار جامعه را مدیریت می کنند.

وی به آمار ثبت شده خبرنگاران در خانه مطبوعات و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز اشاره و بیان کرد: آمار روزافزون در این حوزه نشان می دهد فیلتر خاصی برای جذب و ورود افراد به این عرصه وجود ندارد و گاهی برخی به نام خبرنگار، به واسطه آشنایی با فلان مدیر و مسئول، آثاری را در سایت ها به نام خود منتشر می کنند که شاید توانایی نوشتن یک خط از آن متن را ندارند و فقط هدفشان گرفتن کارت خبرنگاری است.

حجت الاسلام سعیدی گفت: بر اساس آنچه که در بودجه کمیسون فرهنگی امسال تصویب شد، به عنوان دستگاهی که وظیفه نظارت بر دستگاه ها و اقدامات آن ها را بر عهده داریم، از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه مطبوعات و متولیان امر می خواهیم حتما برای هر کار فرهنگی، نظام مشخص و معینی را تعریف کنند زیرا هر شغلی دارای چارچوب و قاعده است؛ ما نیز رعایت این استانداردها را از ارگان های مذکور خواهیم خواست.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج اذعان کرد: من به عنوان عضو فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج و نماینده مردم در امور فرهنگی هرگز اجازه نخواهم داد برای اموری که قاعده و نظامی برای آن ها مشخص نشده است، هزینه ای صرف شود. برای تحقق این امر تا جایی مقاومت خواهم کرد که قوانین لازم رعایت شده و حقی پایمال نشود.

وی با تاکید بر اهمیت ارائه آموزش های تخصصی و به روز در این حوزه، یادآور شد: لازم است اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات استان نیز اقدامات لازم جهت رنکینگ کردن و رتبه بندی خبرنگاران را انجام دهند تا مشخص شود چه کسی می تواند خبرنگار باشد و چه کسی نمی تواند. البته اهمیت آموزش در این حوزه را نمی توان نادیده گرفت.

حوزه رسانه، به دلیل اثرگذاری زیاد، متقاضی فراوانی پیدا کرده است

حجت الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: از طرفی هم نمی توان باب خبرنگاری را بست زیرا برخی افراد علاقه مند به ورود به این عرصه هستند اما شرایط باید به گونه ای باشد که همین اشخاص نیز به شرط گذراندن دوره های آموزشی تخصصی و پذیرفته شدن در آزمون، اخذ مدرک و تاییدیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مرجع اصلی صدور مجوزهاست، بتوانند به این حوزه ورود کنند.

عضو شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: برخی افراد در کشور و حتی استان البرز در حوزه رسانه و خبر فعالیت می کنند که دارای دانش، تخصص و تجربه لازم در این زمینه هستند و در این عرصه حرفی برای گفتن دارند؛ خبرنگاران تازه کار می توانند از تخصص و تجربیات این افراد استفاده کنند و پس از طی مراحل مذکور، وارد این عرصه حساس شوند.

به گفته وی، در جامعه فعلی ما حوزه رسانه به دلیل اثرگذاری زیاد، متقاضی فراوانی پیدا کرده و طبیعتا هر بازاری که داغ می شود، سودجویان زیادی هم به آن وارد می شوند. هر جا قله ای پدید می آید باید حواسمان به دره های عمیق کنار آن نیز باشد. در این راستا کمیسون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج طی سال گذشته و امسال با جدیت به دنبال ضابطه مند کردن همه فعالیت های فرهنگی است نه فقط حرفه خبرنگاری.

حجت الاسلام سعیدی افزود: برای جلوگیری از نفوذ افرادی که با هدف تسویه حساب های شخصی، باج گیری و منفعت طلبی قصد دارند تحت پوشش رسانه وارد این حوزه شوند و این میدان را به میدان سوءاستفاده و تحصیل مال نامشروع تبدیل کنند، باید سیستم نظارتی قوی اعمال شود تا تفاوت خبرنگاری که دغدغه مشکلات مردم را دارد با خبرنگارنمایی که با اهدافی غیر از این به این حرفه روی آورده به خوبی مشخص باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: بی شک کسی که دوره های آموزشی لازم را نگذرانده و صلاحیت لازم را ندارد نباید کارت خبرنگاری داشته باشد و کسی که کارت خبرنگاری ندارد نباید به مراکز رسمی دعوت شود و در صورتی که به هر دلیل حضور پیدا کرد نباید به او اجازه ورود داده شود بنابراین جلوگیری از ورود افراد سودجو به این عرصه قابل کنترل است و خیلی دشوار نیست.

بزرگترین اتفاق در حوزه خبر، در گرو مطالبه اهل رسانه است

وی مطرح کرد: در خصوص برخی رسانه های مجوزدار هم مشاهده می شود که روند ورود آن ها به این عرصه، بر اساس قانون مطبوعات بوده اما فعالیت چندانی ندارند و راه اندازی رسانه را با هدف دیگری دنبال می کنند. برای این موضوع هم وزارت فرهنگ و ارشاد با رتبه بندی هایی که سالانه و بادقت در مورد آثار تولیدی انجام می دهد می تواند به خوبی نظام سازی کند زیرا تا زمانی که اثری تولید نشود اشکالات آن مشخص نمی شود.

حجت الاسلام سعیدی بیان کرد: در ادامه هم از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل ارتباطات و روابط عمومی استانداری البرز می خواهم همه مدیران روابط عمومی های دستگاه های استان را مکلف کنند برای انتشار اخبار و برگزاری نشست های خبری از خبرنگاران رسمی استفاده کنند و اجازه ندهند حق، فدای رابطه ها و رفاقت ها شود و این هنر و فرهیختگی به دست کسانی بیفتد که اهلش نیستند.

عضو شورای اسلامی شهر کرج در پایان اظهار کرد: به نظر من بزرگترین اتفاق در این حوزه در گرو مطالبه اهل رسانه است، ما به عنوان یک مسئول این موضوع را پیگیری می کنیم اما رسانه هایی که مجوز و تخصص لازم را دارا هستند نیز باید از مسئولین مطالبه گری کنند تا این آشفته بازار را سروسامانی بدهند زیرا حضور خبرنگارنماها و افراد بدون تخصص در این حوزه به خبرنگاران مجاز بیش از همه ضربه وارد می کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=9716

ثبت دیدگاه

  1. oral tadalafil 10mg overnight delivery cialis cheapest ed pills

  2. buy duricef 250mg online combivir price order propecia 1mg sale

  3. fluconazole 100mg uk diflucan pills ciprofloxacin 500mg price

  4. purchase estradiol online lamictal brand minipress cheap

  5. metronidazole price keflex 125mg pills buy cephalexin online

  6. purchase mebendazole pills buy generic mebendazole 100mg tadalafil over the counter

  7. clindamycin price sildenafil for sale online sildenafil 100mg drug

  8. avana canada diclofenac price buy diclofenac 50mg pills

  9. nolvadex usa order cefuroxime online cheap generic cefuroxime 500mg

  10. how to buy indomethacin generic indomethacin 50mg buy generic suprax over the counter

  11. trimox 500mg us order biaxin online cheap order clarithromycin pill

  12. buy bimatoprost online buy generic careprost online desyrel 100mg us

  13. purchase sildenafil generic sildenafil pill sildenafil dosage

  14. cheap minocycline 100mg terazosin over the counter actos order

  15. accutane 10mg uk amoxil online azithromycin 250mg without prescription

  16. leflunomide 20mg usa how to buy azulfidine azulfidine 500 mg cost

  17. purchase azipro pills oral azipro cheap generic neurontin

  18. cialis for women cialis tadalafil 10mg rx pharmacy online cialis

  19. buy oral stromectol order deltasone sale prednisone 40mg drug

  20. furosemide uk doxycycline 200mg price buy albuterol sale

  21. buy vardenafil 10mg online cheap buy levitra 10mg without prescription hydroxychloroquine 200mg uk

  22. order altace 10mg pills buy altace 5mg pill buy etoricoxib generic

  23. buy generic mesalamine 800mg buy asacol sale buy irbesartan 300mg for sale

  24. olmesartan 10mg for sale buy depakote generic cheap divalproex 500mg

  25. buy temovate order cordarone 100mg amiodarone 200mg brand

  26. temovate online buy how to get buspar without a prescription buy cordarone for sale

  27. order carvedilol 25mg pills buy cenforce 50mg pill order chloroquine online

  28. acetazolamide 250 mg us azathioprine for sale imuran 50mg usa

  29. What’s up mates, good post and pleasant arguments
    commented at this place, I am genuinely enjoying by these.

    My website : mp3 juice

  30. order digoxin 250mg for sale lanoxin 250mg tablet order molnupiravir 200mg online cheap

  31. naprosyn 500mg without prescription lansoprazole 15mg cheap lansoprazole 30mg sale

  32. I pay a visit every day a few websites and blogs to\r\nread articles, except this website provides feature based content.\r\n\r\nAlso visit my site : youtube to mp3

  33. olumiant tablet order atorvastatin 80mg generic lipitor 20mg for sale

  34. albuterol online buy order proventil 100mcg pill cheap pyridium 200 mg

  35. Hello, i feel that i noticed you visited my website so i got here to return the desire?.I am trying to in finding things to improve\r\nmy website!I suppose its adequate to make use of a few of\r\nyour concepts!!\r\n\r\nCheck out my website : ytmp3

  36. buy generic montelukast 10mg order amantadine online cheap dapsone canada

  37. purchase adalat without prescription buy nifedipine without prescription brand allegra

  38. cost norvasc 5mg amlodipine tablet buy prilosec 10mg pill

  39. purchase metoprolol atenolol 100mg generic methylprednisolone 16mg tablet

  40. diltiazem 180mg brand order diltiazem 180mg pill brand allopurinol 300mg

  41. order triamcinolone 10mg pill order desloratadine 5mg online cheap order claritin 10mg for sale

  42. ampicillin 250mg pill buy ampicillin antibiotic buy flagyl 400mg online cheap

  43. buy generic tetracycline over the counter where to buy lioresal without a prescription order baclofen 25mg pill

  44. order bactrim online septra price buy cleocin tablets

  45. how to buy ketorolac oral inderal 20mg oral inderal

  46. buy erythromycin generic nolvadex 20mg ca purchase nolvadex

  47. plavix 75mg for sale warfarin 2mg sale buy generic warfarin 2mg

  48. rhinocort usa careprost us buy generic bimatoprost online

  49. purchase metoclopramide pills metoclopramide 10mg over the counter esomeprazole uk

  50. buy topiramate paypal imitrex tablet cheap levofloxacin 250mg

  51. methocarbamol 500mg oral desyrel brand sildenafil pills

  52. purchase dutasteride online cheap dutasteride where to buy brand mobic 7.5mg

  53. aurogra without prescription estradiol 2mg pill buy estrace 1mg online cheap

  54. buy celecoxib 100mg sale order zofran 4mg without prescription order generic zofran 4mg

  55. lamotrigine 50mg pills purchase vermox online cheap purchase minipress generic

  56. spironolactone 100mg canada buy cheap valtrex valacyclovir pills

  57. female cialis tadalafil fluconazole 100mg over the counter best ed pills non prescription

  58. brand lamisil 250mg suprax 100mg oral buy trimox 500mg online cheap

  59. buy sulfasalazine 500 mg sale calan generic purchase verapamil sale

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.