• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2
رئیس پلیس فتای استان البرز:

اجرای چهارمین پویش کودکان سایبری آغاز شد

  • کد خبر : 24428
  • 18 آذر 1402 - 15:38
اجرای چهارمین پویش کودکان سایبری آغاز شد
رئیس پلیس فتای استان البرز از اجرای چهارمین پویش کودکان سایبری از 18 الی 24 آذر ماه خبر داد و گفت: هدف اصلی این طرح ارتقای آگاهی‌های اجتماعی در خصوص شیوه صحیح استفاده کودکان از فضای مجازی است.

سرهنگ رسول جلیلیان، رئیس پلیس فتای استان البرز در گفت و گو با خبرنگار دیده بان البرز عنوان کرد: کودکان و نوجوانان اصلی‌ترین، باارزش‌ترین، مهم‌ترین و مؤثرترین سرمایه‌های کشور برای تحقق گام دوم انقلاب و رسیدن به آرمان های بزرگ انقلاب اسلامی ما هستند و تربیت نسل توانمند و آگاه در گرو سلامت فضای حقیقی و فضای مجازی است.

وی مطرح کرد: قرار گرفتن دانش آموزان در معرض آسیب‌های فضای مجازی و خطرات اخلاقی و اعتقادی یکی از دغدغه‌های رهبر انقلاب و فرماندهی معظم کل قوا است که در اجلاس سالیانه روسا و مدیران آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ به آن اشاره کردند. در این راستا، ایمن سازی فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان با همکاری و تعامل همه دست اندرکاران امری ضروری و حیاتی است.

رئیس پلیس فتای استان البرز بیان کرد: از این رو لازم و ضروری است اجرای سریع اقدامات کلان حمایتی، مراقبتی، فرهنگ‌ساز و آموزشی در چارچوب سند «صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» مصوب شورای عالی فضای مجازی، در دستور کار دستگاه‌های مسئول قرار داشته باشد.

سرهنگ جلیلیان اذعان کرد: یکی از اقدامات مذکور در این سند، فرهنگ‌سازی و ارتقای سواد فضای مجازی در حیطه مسئولیت قانونی برای فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با مشارکت سایر ارگان‌های مسئول در نظر گرفته‌شده است که به فضل الهی اقدامات موثری در این خصوص انجام شده است.

وی اظهار کرد: پلیس فتا در راستای اجرای رسالت و ماموریت های تعیین‌شده، ضمن ایفای نقش در سالم سازی فضای مجازی، به خصوص بسترهای تخصصی کودک و نوجوان و مبارزه جدی با مجرمان این حوزه با همراهی خانواده‌ها و سایر دستگاه های مسئول در سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی اقدامات جدی آموزشی و فرهنگسازی را دستور کار دارد.

رئیس پلیس فتای استان البرز اعلام کرد: برگزاری سه مرحله پویش کودکان سایبری، تولید محتوای فرهنگساز و آموزشی، اجرای طرح ملی کودک و اینترنت با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، همچنین راه اندازی بخش کودک آزاری و خط تماس اضطراری در وب سایت پلیس فتا بخشی از اقدامات انجام شده در این خصوص است و تلاش داریم تا به صورت جدی این موضوع را دنبال کنیم.

سرهنگ جلیلیان مطرح کرد: حاصل توسعه سریع اینترنت، بازی‌های رایانه‌ای، شبکه‌های اجتماعی و پایین بودن دانش یا سواد فضای مجازی آنان و والدین آن هاست. شناخت درست فضای مجازی، مواجهه منطقی و آگاهی‌بخشی عمومی در حوزه پیشگیری از وقوع جرائم سایبری در این فضا، برای خانواده‌ها یکی از مهم‌ترین وظایف پلیس فتا می‌باشد.

رئیس پلیس فتای استان البرز عنوان کرد: از طرفی ظرفیت‌های محدود پلیس فتا در امر آگاه‌سازی مردم در آموزش‌های پیشگیرانه سایبری، ضرورت استفاده منسجم از ظرفیت‌های موجود کشور و همسوسازی آن‌ها، راه‌حل اجتناب‌ناپذیر مقابله و کنترل آسیب‌ها و چالش‌های فضای مجازی است.

وی از اجرای چهارمین پویش کودکان سایبری از ۱۸ الی ۲۴ آذر ماه خبر داد و گفت: هدف اصلی این طرح ارتقای آگاهی‌های اجتماعی در خصوص شیوه صحیح استفاده کودکان از فضای مجازی و اهداف فرعی آن افزایش آگاهی خانواده برای کاهش شکاف دیجیتال با فرزندان و افزایش نقش مدارس در ارتقای سواد فضای مجازی کودکان است.

سرهنگ جلیلیان افزایش حساسیت اجتماعی نسبت به کودکان در فضای مجازی، افزایش ایمنی سایبری  کودکان در سکوهای فضای مجازی و افزایش مسئولیت پذیری سازمان های مربوطه در امنیت کودکان در فضای مجازی را از دیگر اهداف اجرای این طرح برشمرد و بیان کرد: انتظار می رود با اجرای آن جریان‌ گفتمان سواد فضای مجازی برای کودکان مبتنی بر آموزش‌های پیشگیری از وقوع جرائم سایبری در کشور ایجاد شود.

به گفته رئیس پلیس فتای استان البرز، ارتقای سطح دانش و مهارت استفاده مناسب و مؤثر از فضای مجازی در خانواده‌ها و راهکارهای اثربخش برای ایمن‌سازی فرزندان در این فضا به‌منظور بهره‌مندی بیشتر از فرصت‌ها و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و افزایش سطح توجه جامعه و رسانه‌ها به موضوع کودکان سایبری از دیگر نتایج مورد انتظار در فضای مجازی کشور با اجرای این طرح است.

وی عنوان کرد: در نخستین روز از اجرای پویش کودکان سایبری که کودکان، ایمنی سایبری نام دارد، به مجموعه نکات ایمنی که والدین باید برای حفظ و ارتقاء ایمنی سایبری کودکان خود اعم از تعریف حریم خصوصی و مصادیق نقض آن، قدرت نه گفتن، اشتراک گذاری اطلاعات، آموزش دهند، پرداخته می شود.

سرهنگ جلیلیان با اشاره به نامگذاری دومین روز به نام خانواده، والدگری سایبری اذعان کرد: در این روز به مجموعه نکات سایبری که باید والدین برای تربیت و پرورش فرزندان خود در فضای مجازی اعم از وضع قوانین خانگی نحوه استفاده از این فضا، رعایت الگوی مصرف ، نحوه برخورد با سوءاستفاده های احتمالی، مراقبت از اعتیاد سایبری فرزندان، استفاده از ابزارهای نظارت والدین در نظر داشته باشند، پرداخته می‌شود.

رئیس پلیس فتای استان البرز افزود: در سومین روز که به نام دوستان، بازی های سایبری نام گرفته است، به آن دسته نکاتی که والدین به فرزندان خود در انتخاب دوست سایبری، بازی های رایانه ای اعم از معیارهای انتخاب بازی های رایانه ای، آسیب ها و تهدیدات جسمی و روانی بازی‌های رایانه ای، رعایت نکات ایمنی در بازی های برخط آموزش دهند، پرداخته می‌شود.

به گفته وی، چهارمین روز، مدرسه، آموزش سایبری نام دارد که در آن به مسئولیتی که مدارس در قبال کودکان به عنوان خانه دوم آنان اعم از آموزش سواد رسانه‌ای در تمام سطوح تحصیلی به دانش آموزان، معرفی آسیب های و تهدیدات فضای مجازی، مسئولیت پذیری مدارس در آموزش والدین و دانش آموزان در استفاده ایمن از این فضا دارند، پرداخته می شود.

سرهنگ جلیلیان افزود: در پنجمین روز که جامعه، فرهنگ سایبری نام گرفته است، به مجموعه نکاتی که تک تک افراد جامعه برای حمایت از کودکان در فضای مجازی اعم از اخلاق سایبری، بازنشر نکردن محتوای آسیب زا به کودکان در فضای مجازی، توجه به ایمنی کودکان در سکوهای محتوایی  در فضای مجازی، مطالبه گری اجتماعی در خصوص حمایت از کودکان در فضای مجازی پرداخته می‌شود.

رئیس پلیس فتای استان البرز اظهار کرد: ششمین روز، سکوها، مسئولیت اجتماعی نام دارد که در آن به آن دسته اقداماتی که سکوهای داخلی برای افزایش ایمنی سایبری کودکان، اعم از توجه به رده بندی محتوایی برای فعالیت سالم کودکان، ایجاد بسترهای مخصوص فعالیت کودکان در سکوها، ایجاد راه ارتباطی ساده برای گزارش دهی موارد مجرمانه در سکو، توجه به آموزش کودکان و والدین در خصوص استفاده ایمن از فضای مجازی باید توجه کنند، پرداخته می‌شود.

وی اضافه کرد: در آخرین روز که پلیس فتا، حامی کودکان سایبری نام گرفته، به معرفی راه های ارتباطی با پلیس فتا برای ثبت گزارش و دریافت مشاوره، معرفی وب سایت فتا، صفحات اجتماعی پویش های سایبری پلیس فتا با آی دی @safeclick در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی به عنوان مرجعی برای دریافت آخرین محتواهای پیشگیرانه سایبری توسط والدین و مربیان و همه اقشار مردم پرداخته می‌شود.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=24428

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.