• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
6
دیده بان پلاس/

انواع هپاتیت و راه های انتقال آن را بشناسیم

  • کد خبر : 20817
  • 07 مرداد 1402 - 12:11
انواع هپاتیت و راه های انتقال آن را بشناسیم
یک متخصص عفونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: عفونت های ویروسی کبد که در قالب هپاتیت طبقه بندی می‌شوند، شامل A، B، C، D و E هستند و عامل هر هپاتیت ویروسی یک ویروس متفاوت است.

به گزارش دیده بان البرز، دکتر محمد علیزاده، متخصص عفونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز بیان کرد: هپاتیت یک بیماری التهابی کبدی است که در یک دوره طولانی بیماران را درگیر می کند، بنابراین نیاز به مراقبت های بهداشتی درمانی پیوسته دارد.

وی با اشاره به اینکه ماهیت بیماری به نوعی است که اغلب بیماران در یک دوره طولانی تحت مراقبت و درمان قرار گیرند، افزود: عفونت های ویروسی کبد که در قالب هپاتیت طبقه بندی می‌شوند، شامل A، B، C، D و E هستند و عامل هر هپاتیت ویروسی یک ویروس متفاوت است.

این متخصص عفونی عنوان کرد: راه های انتقال هپاتیت نوع C، خون و فرآورده های خونی، سرنگ آلوده، مادر به جنین، تماس جنسی (داشتن شریک جنسی متعدد)، شیر مادر، غذا یا آب آلوده است و از طریق دست دادن، بوسیدن و استفاده از نوشیدنی های مشترک با فرد آلوده منتقل نمی شود.

علیزاده با بیان اینکه در حال حاضر واکسنی برای هپاتیت نوع C وجود ندارد، مطرح کرد: هپاتیت نوع B از طریق تماس جنسی محافظت نشده، تزریق با سوزن مشترک، زخمی شدن با سوزن آلوده به ویروس، خالکوبی یا سوراخ کردن بدن با تجهیزات آلوده، تزریق خون آلوده، انتقال از مادر به نوزاد، دوران بارداری یا هنگام زایمان منتقل می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در خصوص علائم شایع هپاتیت نوعB  توضیح داد: درد عضلات یا مفاصل، کاهش اشتها، تب خفیف، اسهال، خارش پوست، زردی، مشکلات گوارشی و ادرار تیره و قهوه ای رنگ از جمله علائم این نوع هپاتیت هستند. و بهترین راه جلوگیری از انتقال هپاتیت نوعB  تزریق واکسن است.

وی گفت: هپاتیت نوع A و E از طریق روده ای یا مدفوعی و دهانی منتقل می شود که معمولا در افراد مشکلی ایجاد نمی کند و خود به خود با مصرف آب و مایعات بهبود می یابد. بیماران با علائم بالینی هپاتیت مانند درد شکم، زردی، تهوع و استفراغ، کاهش اشتها و درد عضلانی برای بررسی بیشتر و درمان به موقع به پزشک مراجعه کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=20817

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.