• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
4
در راستای اجرای عدالت؛

سارقان مسلح غیربومی در البرز به دار مجازات آویخته شدند/ متهمان، گوش می بریدند

  • کد خبر : 25010
  • 11 دی 1402 - 9:21
سارقان مسلح غیربومی در البرز به دار مجازات آویخته شدند/ متهمان، گوش می بریدند
رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: حکم اعدام پنج سارق خشن غیربومی که مرتکب ۱۴ فقره سرقت مسلحانه در استان‌های مختلف کشور شده بودند سحرگاه امروز در ندامتگاه مرکزی کرج به اجرا درآمد.

به گزارش دیده بان البرز و به نقل از خبرگزاری میزان، حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز از اجرای حکم اعدام پنج محکوم پرونده سرقت های متعدد مسلحانه، خشن، مقرون به آزاد و راهزنی خبر داد و گفت: تشکیل این پرونده مربوط به زمانی است که گزارشی مبنی بر وقوع سرقت احشام به صورت مسلحانه واصل شد.

وی با اشاره به سرقت های متعدد توسط این سارقان در البرز و دیگر نقاط کشور، ادامه داد: پس از آگاهی از این سرقت ها، موضوع با تشکیل پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان نظرآباد در دستور کار ویژه دادگستری کل و پلیس آگاهی استان البرز قرار گرفت. با اقدامات اطلاعاتی اولیه، پنج متهم پرونده در محل سکونت خود در یکی از استان‌های غربی کشور شناسایی و بازداشت شدند.

رئیس کل دادگستری استان البرز افزود: در تحقیقات و بازجویی‌ها، مشخص شد این گروه علاوه بر چهارفقره سرقت مسلحانه احشام، مرتکب جرائم دیگری از جمله ۱۴ فقره سرقت مسلحانه با انواع سلاح‌های سرد و گرم در استان‌های مختلف کشور از جمله سرقت از کامیون‌ها و تریلی‌های حامل تیرآهن و میلگرد در راه‌ها و جاده‌های کشور نیز شده‌اند.

وی با تشریح شیوه ارتکاب سرقت احشام توسط این باند گفت: معمولا چند روز قبل از انجام سرقت، یکی از متهمان به محل دامداری مراجعه و به بهانه خرید دام، محل را ارزیابی و پس از چند روز با همدستان خود، شبانه به محل مراجعه و با بستن دست و پای مالک، نگهبان یا چوپان و تهدید با قمه و اسلحه گرم، اقدام به انتقال احشام به کامیون و سرقت آن‌ها می‌کردند.

فاضلی هریکندی اضافه کرد: این باند به قدری خشن بودند که هر زمان شخصی هنگام ممواجهه با سرقت این افراد، مقاومت می‌کرد وی را مورد ضرب و جرح شدید قرار می‌دادند و در مواردی شکات را به قدری کتک می‌زدند که بی‌هوش می شدند و پس از به هوش آمدن، اموال خود را به سرقت رفته می‌دیدند.

بریدن گوش یک کودک معلول

وی با اشاره به برخی اعمال خشن و بیرحمانه این سارقان اذعان کرد: حتی در سه مورد سرقت و مقاومت از جانب مالباخته برای ایجاد رعب و وحشت در سایرین، گوش شکات را با قمه بریده‌اند؛ در یکی از سرقت‌های احشام، وقتی به سراغ فردی می‌روند که با دو فرزند معلولش از احشام مراقبت می‌کرد، گوش یکی از فرزندان دارای معلولیت ذهنی وی را می‌برند.

رئیس کل دادگستری استان البرز در مورد نحوه و روش سرقت از رانندگان تریلی و کامیون های دارای محموله در جاده‌ها نیز بیان کرد: این سارقان معمولا کامیون‌ها را از قبل زیر نظر می‌گرفتند و حتی در مسیر و در مواقعی که راننده در پلیس راه یا جایی توقف کوتاه داشت سراغ وی رفته و سئوالاتی می‌پرسیدند تا متوجه شوند که آیا در مسیر قصد استراحت و توقف دارد یا خیر؟

وی ادامه داد: هنگام شب به سراغ رانندگانی می‌رفتند که عمدتا محموله میلگرد یا تیرآهن داشتند و به قصد استراحت کنار جاده توقف می‌کردند و با ارزیابی محیط و در ساعات خلوت، با شکستن شیشه خودرو، پس از ورود به آن، اقدام به بستن دست و پا و چشم راننده کرده و با انتقال کامیون یا تریلی به محل دیگر، بار آن‌ها را تخلیه و پس از ضرب و جرح راننده را در بیابان رها کرده و متواری می‌شدند.

بریدن گوش یک راننده تریلی

فاضلی هریکندی اظهار کرد: در یکی از موارد نیز اعضای این گروه اقدام به بریدن گوش راننده‌ای کرده بودند که در مقابل اقدام به سرقت آن‌ها مقاومت کرده بود. بخشی دیگر از اقدامات این باند، مربوط به سرقت با لباس مبدل مامورین پلیس و استفاده از چراغ گردان بوده است. آن ها معمولا با این ترفندها، به بهانه کنترل مدارک، راننده را غافلگیر و سرقت می کردند.

وی در خصوص جرائم متعدد انجام شده توسط این باند یادآور شد: بررسی سوابق متهمان مشخص کرد برخی از آن‌ها دارای سابقه سرقت مسلحانه، سرقت مقرون به آزار، خرید و فروش مواد مخدر و حمل اسلحه غیرمجاز در سایر استان‌ها هستند. حتی دو نفر از آنان در زندان و حین تحمل حبس نیز مرتکب چندین فقره جرم شده بودند.

رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه حسب بررسی‌ها، ارتکاب سرقت‌های متعدد توسط این باند در استان‌های البرز، قم، همدان، مرکزی، لرستان و خوزستان به اثبات رسید تصریح کرد: پرونده در دادگاه انقلاب کرج به اتهام «سرقت‌های باندی و مسلحانه منتهی به ناامن کردن راه‌ها و ایجاد رعب و وحشت و خسارت عمده به اموال مردم» مورد رسیدگی قرار گرفت.

فاضلی هریکندی عنوان کرد: پس از بررسی همه ابعاد اتهامات و سرقت‌های انجام شده، دادگاه، پنج متهم پرونده را به اعدام محکوم کرد و رای صادره به تایید دیوان عالی کشور رسید. با توجه به ابعاد پیچیده پرونده و وسعت اقدامات انجام شده در استان‌های مختلف کشور، علیرغم رد فرجام خواهی متهمان و تایید رای، چند مرتبه دیگر هم درخواست اعاده دادرسی از سوی متهمان مطرح شد.

وی با بیان اینکه پس از بررسی و با رد درخواست آن‌ها از سوی دیوان عالی کشور و طی تشریفات قانونی، حکم صادره سحرگاه امروز ۱۱ دی در ندامتگاه مرکزی کرج به مرحله اجرا درآمد گفت: دادگستری کل استان البرز با تشکیل قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرائم خاص در برخورد با کسانی که امنیت مردم را به مخاطره می‌اندازند هیچ مماشاتی ندارد و برخورد قاطع با استفاده از حداکثر ظرفیت‌های قانونی از سیاست‌های این مجموعه است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=25010

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.