• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3
دیده بان پلاس/

سقط عمدی جنین چه پیامدهایی برای مادر دارد؟

  • کد خبر : 21187
  • 21 مرداد 1402 - 9:26
سقط عمدی جنین چه پیامدهایی برای مادر دارد؟
یک متخصص زنان و زایمان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: به دنبال دستکاری‌های غیر اصولی در سقط عمدی، خونریزی‌ها و دردهای شدید رحمی ممکن است آسیب‌های جدی برای مادر ایجاد شود.

به گزارش دیده بان البرز، دکتر سمیرا عبداللهی، متخصص زنان و زایمان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در خصوص پیامدهای سقط‌های عمدی جنین گفت: به دنبال دستکاری‌های غیر اصولی در سقط عمدی، خونریزی‌ها و دردهای شدید رحمی ممکن است آسیب‌های جدی برای مادر ایجاد شود.

وی عنوان کرد: سقط جنین در شرایط غیراصولی و محیط‌های غیربیمارستانی موجب می‌شود میزان خونریزی بیش از حد نرمال باشد و حتی پس از مراجعه فرد به اورژانس به علت شدت آسیب وارده، زمان کافی برای کنترل خونریزی نداشته باشیم و ممکن است مادر از دست برود.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به سقط عمدی جنین توسط افراد غیرمتخصص و سودجو افزود: چون سقط در شرایط غیراستریل انجام می‌شود و آنتی بیوتیک در اختیار بیمار قرار نمی‌گیرد، ممکن است مادر دچار عفونت شود. از سوی دیگر این عفونت در طولانی مدت به از دست دادن رحم منجر شده و یا به دلایل دستکاری‌هایی که با ابزار صورت گرفته، مادر دچار پارگی‌های رحم می‌ شود.

عبداللهی مطرح کرد: در آسیب‌های جدی رحمی و خونریزی‌های شدید ناشی از سقط عمدی، پزشک مجبور به جراحی و برداشتن رحم خواهد شد. در این نوع سقط، دستکاری رحم و احتمال زیاد چسبندگی‌های جفت به رحم، موجب می‌شود بارداری بعدی نیز به خطر بیفتد و حتی امکان بارداری مجدد برای مادر از بین برود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اذعان کرد: داروهایی که در سقط جنین، توسط پزشک تجویز می‌شود در سقط عمدی از راه‌های غیرقانونی و غیرپزشکی، تهیه و استفاده می‌شود که علاوه بر خطر مصرف آن، هزینه‌های سنگینی را به دلیل پرداخت دستمزد و قیمت بسیار بالای داروها به بیمار تحمیل می‌کن..

وی گفت: برخی مواقع در بارداری و سقط، ناسازگاری‌های خونی به وجود می‌آید، از این رو اگر در شرایط اصولی سقط انجام شود، برای پیشگیری برای مادر ایمنوگلوبین تجویز می‌کنیم، اما برای سقط در شرایط غیراصولی این تزریق انجام نمی‌شود و بارداری بعدی برای مادر خطراتی را ایجاد می‌کند که موجب تولد نوزاد با آنومالی‌های مادرزادی خواهد شد.

این متخصص زنان و زایمان توضیح داد: سقط یکسری علائم کلی دارد که می‌تواند به صورت آغاز دردهای زایمانی، خونریزی و پارگی کیسه آب باشد. سقط موجب می‌شود بیمار در زمان مشخص محصولات حاملگی یعنی جفت و جنین را دفع کند. اگر سقط در شرایط اصولی انجام شود تمام خطرات و پیامدهای احتمالی آن تحت کنترل تیم پزشکی و درمانی خواهد بود.

عبداللهی خاطرنشان کرد: با حضور متخصصین داروهای ضروری، سرم‌ها، در صورت نیاز احیای قلبی – ریوی، داروهای کنترل کننده خونریزی و آنتی بیوتیک‌ برای مادر تجویز می‌شود. سقط های خود به خودی، به دلایل پزشکی، آنومالی و ناهنجاری مادرزادی، نارسایی دهانه رحم، مشکلات ژنتیکی یا ناسازگاری‌های گروه خونی یا اختلالات انعقادی مادر رخ می‌دهد.

وی اظهار کرد: زمانی که ادامه بارداری برای مادر خطرناک باشد، یا به دلیل وجود بیماری خاص در مادر، پزشک متخصص ادامه بارداری را برای او خطرناک بداند، در این شرایط پزشک به صورت القایی سقط را تجویر می کند، سپس مادر در بیمارستان بستری می شود و سقط تحت کنترل به روش‌های دارویی یا جراحی انجام می شود.

به گفته عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، سقط به دفع محصولات حاملگی قبل از هفته ۲۰ بارداری گفته می‌شود که ممکن است به صورت القایی، بنا بر دلایل پزشکی، به صورت خود به خودی و یا در نتیجه وقوع حوادث محیطی اتفاق بیفتد. جراحی یا کورتاژ در هفته‌های پایین‌تر بارداری و در سه ماهه اول سقط انجام می‌شود.

 عبداللهی بیان کرد: اگر مادر در زمان بارداری با علائم سقط مانند دردهای خود به خودی و خونریزی مواجه شود، باید به پزشک متخصص یا نزدیک‌ترین بیمارستان مراجعه کند. در صورتیکه پزشک تشخیص دهد که مادر در پروسه سقط قرار دارد، تحت کنترل پزشکی نسبت به سقط اقدام می‌شود اما چنانچه علائم به نفع شروع سقط نباشد ممکن است با تجویز دارو، از سقط پیشگیری شود.

وی افزود: در این حالت پس از اطمینان از ثبات وضعیت جنین، مادر پس از ترخیص به خانه باز می گردد و بارداری ادامه پیدا می‌کند. برخی اوقات مادر در بارداری اول متوجه آغاز علائم سقط می‌شود که تا حدودی با یکسری مراقبت‌ها می‌توان از سقط جنین جلوگیری کرد. در این شرایط با نظر پزشک استراحت نسبی و دارو به ادامه بارداری کمک می‌کند.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: اما بعضی اوقات علیرغم تلاش‌های پزشکان سقط اجتناب ناپذیر است و مادر در پروسه سقط قرار می گیرد؛ در این مورد نمی‌توان کاری کرد و فقط برای بارداری بعدی به مادر با مراقبت بیشتر و مراجعه به متخصص مراقبت‌ها و توصیه‌های لازم ارائه می‌شود.

عبداللهی توصیه کرد: پس از اینکه مادر متوجه آغاز علائم بارداری شد، باید مراجعه به پزشک متخصص داشته باشد تا مکمل‌های لازم برای او تجویز شود و با مراجعات منظم، اگر پزشک متوجه علائم تهدید سقط شد بتواند با اقدام دارویی و درمانی به مادر کمک کند. سقط‌های خود به خودی و اجتناب ناپذیر در سه ماهه اول رخ می‌دهد و پس از این دوره، خطر جدی جنین و مادر را تهدید نمی‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز خاطرنشان کرد: اگر مادر در جایی زندگی می‌کند که دسترسی به پزشک متخصص ندارد می‌تواند برای معاینات و مراقبت‌های بارداری به مراکز درمانی و پایگاه‌های بهداشت منطقه سکونت خود مراجعه کند و تحت نظر همکاران مامایی قرار گیرد.

این متخصص زنان و زایمان عنوان کرد: اگر مادر به هر دلیلی تصمیم به سقط عمدی دارد قبل از انجام این کار حتماً با افراد متخصص مشورت کند. بسیاری از مادران در مراجعه به پزشک و مراقبین مامایی از تصمیم خود منصرف می شوند و با تغییر نگرش آن ها درباره این موهبت الهی، به صورت ایمن به بارداری خود ادامه می دهند.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=21187

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.