• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1
استاندار البرز مطرح کرد؛

لزوم ابطال مصوبه ممنوعیت صدور پروانه املاک فاقد اسناد رسمی

  • کد خبر : 15307
  • 17 فروردین 1402 - 21:50
لزوم ابطال مصوبه ممنوعیت صدور پروانه املاک فاقد اسناد رسمی
استاندار البرز گفت: یکی از مطالبات شهروندان در ملاقات های عمومی، ابطال مصوبه ممنوعیت صدور پروانه املاک فاقد اسناد رسمی مستند هیئت عمومی دیوان عدالت اداری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، مجتبی عبداللهی، استاندار البرز شامگاه پنج شنبه در جلسه شورای اداری استان که با حضور رئیس قوه قضائیه در سالن جلسات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج برگزار شد، با اشاره به اینکه البرز به عنوان سی و یکمین استان، در سال ۱۳۸۹ از تهران مستقل شد، گفت: این استان دارای چهار درصد جمعیت و نیم درصد مساحت جغرافیایی کشور است.

وی با اشاره به ظرفیت های متعدد این استان در بخش های صنعت، اقتصاد، کشاورزی، توریسم و ترانزیت مطرح کرد:  البرز با دارا بودن ۱۲ شهرک صنعتی با حدود ۳ هزار و ۷۰۰ واحد فعال و اشتغال بیش از ۱۶۷ هزار نفر، ۶۰۰ هکتار گلخانه در حوزه کشاورزی و آبخیزداری، قرارگیری در محور کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق و محل اتصال ۱۵ استان، پرترددترین اتوبان در کشور است.

استاندار البرز عنوان کرد: البرز با دارا بودن ۱۵۰ برند ملی و بین المللی، قطب تولید محصولات دارویی بیوتکنولوژی، تولیدکننده باکیفیت ترین آرد با تکنولوژی روز، قطب صنایع قطعات خودرو، قطب صنایع آرایشی و بهداشتی، قطب تولید سموم و کود کشاورزی محسوب می شود. این استان دارای ۱۲ مجتمع دانشگاهی و تحقیقاتی با ۱۰۰ هزار دانشجو بوده و به عنوان قطب علمی و صنعتی، دارای جایگاه ویژه ای در کشور است.

عبداللهی با اشاره به فعالیت ۳۸۱ شرکت دانش بنیان و تولید حدود ۴۰۰ محصول در استان البرز اظهار کرد: این استان در زمینه فروش محصولات (داخلی و خارجی) در بین ۵۱ پارک علم و فناوری کشور رتبه برتر و طی سه سال گذشته نیز با همکاری همه دستگاه های همکار و بانک های البرز، رتبه اول در پرداخت تسهیلات رونق تولید در کشور را کسب کرده است.

وی با اشاره به کسب رتبه برتر در عملکرد و تعداد جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و نیز کشفیات کالای قاچاق بیان کرد: البرز در حوزه اصناف با دارا بودن حدود ۹۱ هزار پروانه کسب معتبر یکی از استان های صنفی بوده و با تولید ۸۰ درصد ماکارونی موردنیاز بازار، قطب تولید ماکارونی ایران به شمار می رود. در بخش کشاورزی نیز از ابتدای تشکیل استان تا ابتدای سال ۱۴۰۱، ۳۵۰ هکتار گلخانه احداث شده است.

استاندار البرز با بیان اینکه در طول سال ۱۴۰۱ نیز ۳۲۵ هکتار گلخانه احداث شده یا در حال تکمیل است، خاطرنشان کرد: در حوزه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز وجود اقوام، مذاهب و ادیان الهی گوناگون و گروه ها و طیف های مختلف اجتماعی و فرهنگی موجب شده مقام معظم رهبری در سفر به کرج در سال ۱۳۷۶، از این شهر به عنوان ایران کوچک یاد کنند.

عبداللهی با اشاره به اینکه این توصیف مقام معظم رهبری، رسالت سنگینی را بر دوش تمامی مدیران ملی و استانی نهاده است، اذعان کرد: علیرغم تمام ظرفیت های مذکور، این استان از آسیب ها و کمبود های بسیاری رنج می برد بنابراین می طلبد که مدیران عرصه ملی رویکرد ویژه ای را برای حل مسائل و مشکلات استان به عمل آورند.

وی، حضور بی رویه اتباع خارجی مجاز و غیرمجاز، استقرار چهار زندان حساس و مهم و به تبع آن حضور خانواده های زندانیان در اطراف آن ها و تشکیل سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه نشینی را از جمله این آسیب ها دانست که موجب ایجاد مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی در این مناطق شده است و افزود: این موارد و آمار بالای مهاجر پذیری، موجب شده که ۱۵ درصد آسیب های اجتماعی کشور در البرز باشد.

استاندار البرز با اشاره به اینکه این استان از نظر زیرساخت های آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی جزو پایین ترین سرانه های کشور است، عنوان کرد: از زمان تشکیل دولت سیزدهم، مجموعه مدیریتی منصوب دولت با رویکرد مدیریت جهادی و انقلابی درصدد رفع مشکلات و معضلات البرز، به ویژه در حوزه های اجتماعی، زیرساختی و عمرانی فعالیت خود را آغاز کرد. 

به گفته عبداللهی، با تلاش های شبانه روزی صورت گرفته در حوزه اجتماعی و راه اندازی قرارگاه اجتماعی با ۳۳۷ مصوبه با هدف قرار دادن ۶۶ محله آسیب دیده، به عنوان قرارگاه نمونه کشور، موفق به ارتقای جایگاه استان در خصوص رفع معضلات اجتماعی و راه اندازی ۶ مرکز ماده ۱۶ نگهداری معتادان متجاهر در سال ۱۴۰۱ شدیم.

وی افزود: ایجاد هشت گرمخانه و مرکز نگهداری افراد بی سرپناه، راه اندازی دو مرکز جدید کودکان کار و خیابان، تحت پوشش قرار دادن پنج هزار کودک بازمانده از تحصیل، ایمن سازی دو هزار نقطه از مناطق بی دفاع شهری، دیدار چهره به چهره با چهار هزار نفر از شهروندان در قالب برنامه های ملاقات عمومی روزهای سه شنبه به صورت مستمر و برپایی میز خدمت در روزهای چهارشنبه و جمعه صورت گرفته است.

استاندار البرز، برگزاری جشن ازدواج و حمایت از زوجین، حل مشکل تخصیص انشعابات آب، برق و گاز اراضی قولنامه ای، اختصاص ۵۶ مدرسه به ورزش بانوان و خانواده ها در محلات کم برخوردار، راه اندازی ۲۰۰ مرکز نیکوکاری، تامین و ساخت هشت زمین ورزشی، انعقاد تفاهم نامه ساخت ۵۰ مدرسه با اولویت محلات هدف قرارگاه اجتماعی را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد.

عبداللهی گفت: در حوزه امنیتی و انتظامی، ۶۰ جلسه شورای تامین با ۹۹۸ مصوبه برگزار شده که ۹۷ درصد این مصوبات اجرایی شده اند و با همدلی، وفاق و تعامل اعضای شورای تامین در پیگیری مسائل و مشکلات حوزه امنیت در خصوص برقراری نظم و امنیت عمومی، موفق به کاهش ۶ درصدی جرائم استان، علیرغم افزایش آمار جرائم کشوری شده ایم.

وی بیان کرد: تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا با توسعه زیرساخت ها و فعالیت شبانه روزی و جهادی، آمار جرائم را تا ۳۰ درصد کاهش دهیم. در خصوص عملکرد توسعه زیرساخت های عمرانی استان، در هفته دولت سال ۱۴۰۱، ۲۳۸ پروژه دولتی و خصوصی با اعتباری حدود ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای حدود ۲ هزار و ۸۰۰ نفر در استان البرز افتتاح شد.

به گفته استاندار البرز، در ایام دهه فجر سال ۱۴۰۱، ۴۰۴ پروژه با اعتباری بیش از ۶ هزار و ۲ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای حدود ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در این استان مورد بهره برداری قرار گرفت. در نخستین گام، با توجه به جمعیت ۵۱۹ هزار و ۶۸۱ نفری دانش آموزان استان البرز و کمبود شدید سرانه های آموزشی با ایجاد نهضت مدرسه سازی اقدامات موثری در سال گذشته انجام شد.

عبداللهی اظهار کرد: پیرو مصوبه سفر رئیس جمهور مبنی بر تعهد برای احداث ۲۰۰ مدرسه تا پایان سال ۱۴۰۳ در استان البرز، تاکنون ۶۰ مدرسه افتتاح شده و ۴۰ مدرسه در حال ساخت است. همچنین با پیگیری های صورت گرفته ۱۰۰ تفاهم نامه برای ساخت مدارس صددرصد خیرساز و مشارکتی با خیرین منعقد شده است.

وی مطرح کرد: طی ۱۵ ماه گذشته پروژه های شاخصی همچون ۶ کیلومتر خط ۲ مترو پس از گذشت ۱۲ سال، ساخت ۴ هزار و ۱۶۰ واحد مسکن مهر و دو بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی فردیس، پروژه دانشکده دانشگاه علوم پزشکی به عنوان بزرگترین دانشگاه پزشکی خاورمیانه، راه اندازی پنج پایگاه اورژانس و احداث کنارگذر کلاک به بهره برداری رسید.

عبداللهی با اشاره به مطالبات و درخواست های استان و مردم، گفت: سرعت بخشیدن به اجرای قانون انتقال زندان ها در برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، برنامه ریزی برای کاهش تعداد زندانیان و رساندن آن به استانداردهای موجود در قالب یک برنامه مشخص و جلوگیری از اجرای احکام سنگین و تقاضای ابلاغ و تدبیر و دستور برای اجرای احکام در حوزه قضایی مربوطه از جمله درخواست هاست.

استاندار البرز خاطرنشان کرد: درخواست ما پیش بینی بودجه لازم و تأمین اعتبارات موردنیاز برای جابجایی زندان ها در برنامه هفتم توسعه کشور و به منظور جلوگیری از برخی مشکلات ایجاد شده در سطح استان، واگذاری مسئولیت مدیریت زندان های داخل استان البرز به خود استان است. در راستای تحقق شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید، پنج واحد تولیدی در البرز نیازمند حمایت ویژه قضایی هستند.

وی افزود: یکی از مطالبات شهروندان در ملاقات های عمومی، ابطال مصوبه ممنوعیت صدور پروانه املاک فاقد اسناد رسمی مستند هیئت عمومی دیوان عدالت اداری است. با توجه به رای صادره از سوی دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم صدور پروانه ساختمانی در املاک و اراضی فاقد اسناد رسمی در روستاها و شهر ها که متقاضیان را با مشکلاتی مواجه کرده و ساخت و ساز غیرمجاز را به دنبال دارد، پیشنهاد می شود.

عبداللهی بیان کرد: در راستای توسعه و ترویج بخش کشاورزی و اشتغال و رونق اقتصادی استان پیشنهاد می شود موضوع صدور مجوزهای واحدهای تولیدی بخش کشاورزی و صنعتی از رای دیوان عدالت اداری در خصوص اراضی قولنامه ای استثناء شود. با رای اخیر دیوان همه اختیارات کمیسیون های نظارت استان و شهرستان ها در کشور و البرز در راستای تذکر، توبیخ یا عزل واحدهای صنفی متخلف لغو شده و تنها با دستور مقام قضائی در خصوص اصناف این امکان وجود دارد.

وی ضمن درخواست برای تعیین تکلیف کالاهای رسوبی در انبارهای اداره جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان، با اشاره به نحوه تمدید گذرنامه های طرح خانواری، گفت: حدود ۸۰۰ جلد گذرنامه اتباع خارجی افغانستانی جامانده از طرح تمدید به دلیل عدم اختصاص شعب قضایی منجر به محرومیت فرزندان آن ها از ادامه تحصیل یا عدم برخورداری از خدمات بانکی و بیمه ای کل خانوار شده است.

استاندار البرز اظهار کرد: درخصوص اعطای مجوز اقامت ویژه و تسهیلات به فعالان موثر اقتصادی تبعه خارجی مقیم کشور، آن ها با مشکلاتی از جمله عدم برخورداری از کد ثنا ، عدم ثبت اسناد رسمی مالکیت اموال غیرمنقول به نام خود و محدودیت در ثبت اسناد رسمی مالکیت اموال منقول به نام خود مواجه هستند.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=15307

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.