• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1
دیده بان پلاس/

نکات ایمنی که باید در فصل سرما رعایت شوند

  • کد خبر : 23493
  • 06 آبان 1402 - 9:42
نکات ایمنی که باید در فصل سرما رعایت شوند
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج نکات ایمنی لازم برای استفاده از وسایل گازسوز در فصل سرما را تشریح کرد.

به گزارش دیده بان البرز، محمد یساولی، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج با اشاره به فرارسیدن فصل سرما و استفاده شهروندان از وسایل گرمایشی گفت: هرگونه تغییر در سیستم لوله کشی گاز ساختمان باید توسط شرکت های مجاز و مورد تایید سازمان نظام مهندسی انجام شود.

وی با تاکید بر ضرورت دقت به نشان استاندارد وسایل گازسوز هنگام خرید مطرح کرد: علامت استاندارد در وسایل خانگی نشانه رعایت مقررات و ضوابط تعیین شده توسط تولیدکننده است. نصب و تعمیر هرگونه وسایل گازسوز باید صرفاً توسط افراد متخصص و دارای صلاحیت صورت گیرد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج عنوان کرد: هر یک از وسایل گازسوز باید به یک شیر مجزا مجهز باشند. طول شیلنگ گاز نباید بیشتر از ۱۲۰ سانتی متر باشد و شیرهای گاز که مورد استفاده قرار نمی گیرند باید با درپوش فلزی مناسب مسدود شوند.

یساولی بیان کرد: به منظور جلوگیری از نشت گاز، شیلنگ ها باید به بست فلزی مناسب مجهز باشند و پس از استفاده از بست های فلزی، برای اطمینان از نشت گاز از محلول کف و صابون استفاده شود. مجهز بودن هر یک از وسایل گازسوز به یک دودکش مجزا ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: قبل از نصب وسایل گازسوز باید از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل شود و انتهای لوله دودکش به کلاهک مناسب استاندارد و از نوع (H) شکل مجهز باشد. کلاهک دودکش باید از کولرهای آبی حداقل سه متر فاصله داشته باشد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج ادامه داد: استفاده از بخاری های بدون دودکش برای منازل و فضاهای بسته، خطرناک است و باید از نصب بخاری کنار پرده ها و وسایل قابل اشتعال منزل خودداری شود.

یساولی گفت: از قرار دادن لوله دودکش وسایل گازسوز درون سطل آب پرهیز و درصورت استفاده از بخاری گازی در منزل، درزهای در و پنجره به‌وسیله درزگیر مسدود نشود. قطر لوله دودکش وسایل گازسوز باید مساوی یا بزرگتر از خروجی دستگاه گازسوز باشد.

وی با بیان اینکه دودکش سرد در زمان روشن بودن وسایل گازسوز، نشانه عدم تخلیه دود و محصولات احتراق، از دودکش است، اظهار کرد: رنگ شعله وسایل گازسوز باید کاملاً آبی باشد، در غیر این‌صورت دودکش و سیستم سوخت رسانی آن باید سریعاً بررسی و عیب برطرف شود.

یساولی، سردرد، خواب آلودگی شدید، خستگی و کاهش سطح دید را از جمله علائم اولیه مسمویت با گاز منوکسید کربن، در خردسالان و بزرگسالان دانست و بیان کرد: در صورت مشاهده هر یک از علائم گازگرفتگی سریعاً وسیله گازسوز را خاموش، پنجره ها را باز و فرد مصدوم را به هوای آزاد منتقل کنید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=23493

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.