• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
6
یادداشت/ علی ارجمند عین الدین

چرا به عید غدیر خم «يوم العهد المعهود» گفته می شود!؟

  • کد خبر : 19625
  • 16 تیر 1402 - 9:50
چرا به عید غدیر خم «يوم العهد المعهود» گفته می شود!؟
عید غدیر خم به عنوان بزرگترین عید مسلمین در روایات اسلامی دارای ده ها نام است و هر نام حکمت و فلسفه مخصوص به خود را دارد که یکی از این نام ها «یوم العهد و المعهود» است.

به گزارش دیده بان البرز، حجت الاسلام والمسلمین علی ارجمند عین الدین به مناسبت فرارسیدن عید سعید غدیر خم در یادداشتی آورده است: عید غدیر خم به عنوان بزرگترین عید مسلمین در روایات اسلامی دارای ده ها نام است و هر نام حکمت و فلسفه مخصوص به خود را دارد؛ یکی از این نام ها که در متون اندیشمندان مسلمان کمتر به تبیین آن پرداخته شده «یوم العهد و المعهود» است.

یکی از واژه های مشترک و مقدس در ادیان ابراهيمي که جایگاه ویژه ای در آن ها (يهوديت، مسیحیت و اسلام) دارد، کلمه «عهد» است. اگر این واژه را مورد بررسی تاريخي قرار دهیم، به این پی می بریم که در ابتدا خداوند با اشاره به عالم ذر می فرمايد: أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ؛ ای آدم زادگان، آیا به شما سفارش ننمودم که شیطان را نپرستید، زیرا روشن است که او دشمن بزرگ شماست؟!

این عهد اولیه آنچنان اهميتي در سرنوشت انسان ها دارد که پس از مرگ هر مسلمان، واجب کفایی است که به میت مسلمان تلقین کنند که: اِسْمَعْ اِفْهَمْ یا فُلانَ بْنَ فُلان هَلْ انْتَ عَلَی الْعَهْدِ الَّذِی فَارَقْتَنا عَلَیهِ مِنْ شَهَادَةِ انْ لا إِلهَ إِلَّا اللّهُ وَحْدَهُ لَا شَریکَ لَهُ وَ انَّ مُحَمَّداً صَلّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ سَیدُ النَّبِیینَ وَ خاتَمُ الْمُرْسَلِینَ و انَّ عَلِیاً أَمیرُالْمُؤمِنینَ …

لذا وجود انسانی و احوالات او از عالم ذر تا عالم قبر از عالم فنا تا عالم بقا‌، تحت تاثیر پایبندی به این عهد است؛ این عهد که از پذیرش و اقرار به ولایت خداوند منان آغاز می شود و با ولایت ائمه اطهار استمرار می یابد، یک مجموعه به هم پیوسته و تفکیک ناپذیر است، لذا خداوند منان خطاب به پیامبر اعظم می فرماید: يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ؛ ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و ادای وظیفه نکرده‌ای!

پیامبر اعظم ضمن برگزاری مراسم غدیر، فرمان داد که خیمه ای برای امیرالمؤمنین بنا کرده و همه حاضران با ایشان بیعت کنند و بزرگترین تراژدی در این عید الله الاکبر این است که هزاران مسلمان که عهد بستند، از ایشان حمایت کنند، پیمان شکسته و حتی آنجا که بعد از ۲۴ سال خودشان به سراغ امیرالمؤمنین رفتند و با اصرار فراوان ایشان را بر کرسی خلافت نشاندند باز عهد شکسته و در قالب سه گروه بزرگ در مقابل ایشان به جنگ و نزاع پرداختند.

ناکثین و قاسطین و مارقین! اصحاب جمل که خود حضرت آنان را «ناکثین » نامید و اصحاب صفین که آن ها را «قاسطین» خواند و اصحاب نهروان یعنی خوارج که خود آنها را «مارقین» می خواند. این سه گروه مسلمان در حالی پیمان شکستند که پیمان شکنی حتی در میان مشرکین نیز خیانت و پایبندی بر عهد و پیمان جزو افتخارات محسوب می شد.

خداوند در قرآن مجید در مورد مسلمانانی که با پیامبر اعظم تحت عنوان بیعت رضوان عهد بستند و به عهد خود پایبند ماندند، می فرمايد: «لقد رضی اللّهُ عن المؤمنینَ اِذْ یبایعونَکَ تَحتَ الشجرة فَعَلِمَ ما فی قُلوبِهم فَأَنْزَلَ السَّکینة علیهم»؛ خداوند همانا از مؤمنان، هنگامی که با تو در زیر درخت بیعت کردند خشنود شد و دانست آنچه در دل آنهاست، پس آرامش را برآنان فرو فرستاد.

خداوند در مورد پیمان شکنان نیز می فرماید: «إِنَّ شرَّ الدَّوَاب عِندَاللَّهِ الَّذِینَ کفَرُوا فَهُمْ لایؤْمِنُونَ الَّذِینَ عَاهَدتَّ مِنْهُمْ ثُمَّ ینقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی کلِّ مَرَّةٍ »؛ بدترین جنبندگان نزد خدا کسانی هستند که راه کفر پیش گرفتند و ایمان نمی آورند. کسانی که با آن ها پیمان بستی سپس هر بار عهد خود را می شکنند. پیمان شکنی از جمله گناهانی است که در دنیا نیز گریبان آن ها را می گیرد.

در حدیثی آمده که پنج چیز با پنج چیز مقابله می شود: نقض عهدی قومی نکردند، مگر اینکه خدای متعال دشمنشان را بر آن ها مسلط کرد. (بحارالا نوار، ج۷۰، ص۳۷۰) لذا می بینیم که کسانی که با دست امیرالمؤمنین بیعت نکردند، سر انجام با پای حجاج ابن یوسف سقفی بیعت کردند و کسانی که بیعت با مسلم ابن عقیل را شکستند، در نهایت به حکومت حرام زاده ای به نام ابن مرجانه گردن نهادند!

درست است که ما در بیعت رضوان و غدیر نبوده ایم، ولی همچنان که گفته شد، ولایت یک خط ممتد و مستمر است، لذا توصیه شده که در زمان غیبت بر خواندن دعای عهد مداومت داشته باشیم و گفته شده که هرکس چهل صبح این دعا را بخواند از یاوران امام زمان (ع) خواهد بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=19625

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.