• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2
یک نویسنده، کارگردان و انیماتور استاپ موشن:

امروز دوران طلایی هنر «استاپ موشن» در دنیاست

  • کد خبر : 16798
  • 15 اردیبهشت 1402 - 18:08
امروز دوران طلایی هنر «استاپ موشن» در دنیاست
یک نویسنده، کارگردان و انیماتور استاپ موشن گفت: اکنون به جرأت می توان گفت که پس از دهه ها، مجددا دوران طلایی استاپ موشن چه در دنیا و چه در کشور ایران، شکل گرفته است.

سید مجتبی موسوی، نویسنده، کارگردان و انیماتور استاپ موشن امروز در حاشیه برگزاری رویداد ملی استاپ موشن در حوزه هنری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز گفت: حدود ۱۰ سال است که در عرصه هنر، مشغول تولید و هشت سال است که در حال تدریس در دانشگاه ها و مدارس عالی هنر هستم.

وی مطرح کرد: پیش از ورود به حرفه استاپ موشن، چند سالی بود که در حوزه تکنیک های دیجیتال، جلوه های ویژه، ساخت فیلم کوتاه، نگارش فیلمنامه و … فعالیت می کردم؛ زمانی که همه این ها را در کنار هم قرار دادم، دریافتم تکنیکی به نام استاپ موشن وجود دارد که شاید قبل از آن، با این هنر آشنایی نداشتم.

این انیماتور استاپ موشن مطرح کرد: رفته رفته به سمت این تکنیک رفتم و هنرهای مختلفی که در توان داشتم را با یکدیگر ترکیب کردم و یک فیلم ساده به نام ضبط صوت ساختم و آنجا بود که دریافتم واقعا چیزی بلد نیستم. حدود سه چهار سال زمان صرف کردم تا کیفیت کارم به حد استاندارد رسید.

موسوی عنوان کرد: آن زمان، فیلم دوم خود به نام آقای گوزن را ساختم که در ۷۰ فستیوال خارجی اکران شد و ۱۰ جایزه خارجی را کسب کرد. پس از آن، برای فعالیت در استودیو لایکا در آمریکا پذیرش اخذ کردم و امروز نیز به عنوان منتور، در خدمت نوجوانان فعال در حوزه استاپ موشن هستم.

وی رویداد ملی استاپ موشن را، یک رقابت پرانرژی خواند و افزود: فکر می کنم برای اولین بار است که چنین رویدادی در رده سنی نوجوانان برگزار می شود. این نوجوانان به نوعی، بچه های نسل هوش مصنوعی هستند که با این حجم از اطلاعات و بهره گیری از ظرفیت اساتید مجرب، ۲۰ سال زودتر از ما شروع به تولید کرده اند و قطعا آینده درخشانی خواهند داشت.

این نویسنده، کارگردان و انیماتور استاپ موشن در تعریف هنر استاپ موشن، با بیان اینکه شاید گاهی مردم استاپ موشن را با واژه اسلو موشن اشتباه بگیرند، توضیح داد: در این هنر، ما یکسری عروسک های کوچک حدودا ۳۰ سانتی متری داریم که آن ها را مقابل دوربین عکاسی قرار می دهیم و در هر ثانیه، ۲۴ فریم عکس می گیریم.

موسوی اضافه کرد: سپس آن ها را متحرک می کنیم تا اینکه در پلی بک، به صورت فیلم در ذهن مخاطب به نظر می رسد. جذابیت این تکنیک، به کار دست بودن است و هم هنرمند و هم مخاطب می تواند آن را کاملا لمس و روح خاص اثر را درک کند.

وی مطرح کرد: تکنیک استاپ موشن به واسطه اینکه کار دست است، در دنیا دوران افولی داشت و تصور می شد با پیشرفت تکنولوژی، کار دست بی معنی می شود، در حالیکه این هنر مانند فرش دست بافی است که حتی اگر پا بخورد نیز نه تنها از ارزش آن کاسته نمی شود بلکه روز به روز استقبال از آن بیشتر می شود.

این نویسنده، کارگردان و انیماتور استاپ موشن اذعان کرد: اکنون به جرأت می توان گفت که پس از دهه ها، مجددا دوران طلایی استاپ موشن چه در دنیا و چه در کشور ایران، شکل گرفته و این نسل جوان و نوجوان پرشوری که به دانش جهانی دسترسی پیدا کرده اند، به این حرفه روی می آورند که این می تواند نقطه امیدی برای آینده کشور باشد.

وی در خصوص تاثیر برگزاری چنین رویدادهایی در ارتقای سطح هنری نوجوانان بیان کرد: افراد حاضر در این رویداد، از سنین و رشته های مختلف و با دانش های متفاوت هستند که برخی از آن ها در رشته انیمیشن حتی گرایش استاپ موشن در هنرستان مشغول تحصیل هستند که پیش تر تمرین هایی را انجام داده و فیلم هایی را ساخته اند.

این نویسنده، کارگردان و انیماتور استاپ موشن عنوان کرد: اما عده ای از این نوجوانان قبلا فعالیت خاصی نداشته اند و اولین بار است در چنین رویدادهایی شرکت می کنند و این نخستین اثر استاپ موشن آن هاست. آن ها لوگوهای موجود در منازل خود را آورده اند و با استفاده از گوشی های هوشمند، برای اولین بار فیلمسازی را در سنین پایین تجربه می کنند.

موسوی با بیان اینکه اتفاق بی نظیری است که در عصر حاضر، یک کودک ۱۰، ۱۲ ساله می تواند با استفاده از امکانات ساده فیلمسازی را تجربه کند، خاطرنشان کرد: به نظرم کاری که با دست انجام می شود، لطف و حس ویژه ای دارد و هنرمند، حین خلق یک اثر با دستان خود، لذت آن را درک می کند و انرژی او به مخاطب نیز منتقل می شود.

وی صبر، دقت و خلاقیت را سه ویژگی لازم برای هنرمند استاپ موشن دانست و بیان کرد: هنرمند این عرصه باید برای ذره ذره ساخت، جان بخشی و انیمیت اثر خود صبوری کند و علاوه بر دقت بالا، خلاقیت بسیار نیز داشته باشند. اگر فردی به این حوزه علاقه مند است اما این ویژگی ها را ندارد، می تواند آن ها را در خود ایجاد و تقویت کند.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=16798

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.