• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
7

کارد به استخوان اصحاب فرهنگ و هنر رسیده است/ مسئولین دغدغه هنرمندان را ندارند

  • کد خبر : 2547
  • 01 دی 1399 - 15:24
کارد به استخوان اصحاب فرهنگ و هنر رسیده است/ مسئولین دغدغه هنرمندان را ندارند
رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان البرز با بیان اینکه زمانی که هنرمندی ابزار کار خود را می فروشد یعنی کارد به استخوانش رسیده است گفت: مسئولین دغدغه هنرمندان را ندارند.

علی امیرکمالی رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان البرز، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز گفت: بالغ بر دو هزار و ۳۰۰ نفر از هنرمندان البرزی عضو سازمان بسیج هنرمندان این استان هستند که می توانند از مزایای در نظر گرفته شده بهره مند شوند.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و توقف فعالیت های فرهنگی و هنری اذعان کرد: در پی تعطیلی های کرونایی و عدم برگزاری تجمعات، ضرر و زیان های این بیکاری و تعطیلی ها دامان هنرمندان البرزی را نیز گرفت.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان البرز با بیان اینکه هنرمندان به گروه ها و بخش های مختلفی تقسیم می شوند ادامه داد: برخی هنرمندان که در بخش هنرهای توصیفی فعالیت می کردند کمتر و هنرهای گروهی و گروه های نمایشی و فعالان حوزه فیلمسازی بیشترین آسیب را در این دوران دیدند.

امیرکمالی افزود: معمولا در گروه های نمایشی افرادی به عنوان نویسنده، مولف، کارگردان، بازیگر، عوامل فنی و … فعالیت می کنند که همزمان با تعطیلی های کرونایی زمانی که قادر به تولید محتوا نبودند، دچار مشکلات جدی در زمینه اقتصادی شدند.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان البرز تاکید کرد: این روزها مشاهده می شود که برخی اصحاب رسانه، عکاسان، تصویربرداران و … اقدام به فروش تجهیزات خود به نازل ترین قیمت کرده اند؛ زمانی که هنرمندی ابزار کار خود را در معرض فروش می گذارد نشان می دهد کارد به استخوانش رسیده و چاره ای جز فروش لوازم کاری خود ندارد.

اعطای تسهیلات یک و نیم میلیون تومانی به هنرمندان دردی را دوا نمی کند

وی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را متولی اصلی فرهنگ و هنر و حمایت از فعالان این عرصه دانست و تصریح کرد: خبری مبنی بر اعطای تسهیلات یک و نیم میلیون تومانی به هنرمندان آسیب دیده از کرونا منتشر شد اما واقعیت این است که این مبلغ در مقابل خسارت های وارده بسیار ناچیز است.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان البرز بیان کرد: هنرمندانی که از دی ماه سال گذشته تقریبا بیکار بوده اند و درآمدی نداشته اند با این مبلغ کدام مشکل زندگی را می توانند حل کنند؟ دولت نیز در این زمینه دلایل و بهانه های خاص خود را می آورد اما در واقع در حق هنرمندانی که مولفان هنری کشور هستند جفا شد.

امیرکمالی اذعان کرد: سازمان بسیج هنرمندان البرز متولی اصلی این ماجرا نیست و توان زیادی برای حمایت مالی از هنرمندان ندارد اما پیرو اقداماتی که سپاه استان و بسیج اقشار داشتند در قالب کمک های مومنانه و حمایت از تولیدات هنرمندان وارد میدان عمل شده است.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان البرز مطرح کرد: علاوه بر کمک های مومنانه، سازمان بسیج هنرمندان استان البرز توانسته به صورت مستقیم برای تولیدات مناسبتی گروه های فیلمسازی و نمایشی اقداماتی را در حد توان و بضاعت انجام دهد.

امیرکمالی ادامه داد: علاوه بر روش مستقیم حمایت از برخی هنرمندان، تشریح وضعیت آن ها برای متولیانی که اعتبار در اختیار دارند و مجاب کردن آن ها برای حمایت از هنرمندان یکی دیگر از اقداماتی بود که سازمان بسیج هنرمندان در راستای حمایت از این قشر آسیب دیده انجام داد.

وی در توضیح این عمل گفت: هنرمندان مورد نظر از سوی این سازمان به نهادهایی که توان مالی دارند معرفی شدند و به منظور افزایش تولیدات، اعتباراتی به آن ها پرداخت شده است؛ در این راستا موفق به اخذ اعتباری حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان برای این هنرمندان از دستگاه های مختلف شدیم. 

امیرکمالی ادامه توضیح داد: در سال جاری حدود ۱۵ میلیون تومان بودجه از سوی سازمان بسیج هنرمندان به صورت مستقیم در اختیار برخی گروه های فیلمساز استان البرز قرار گرفت و نزدیک به ۶۰ میلیون تومان نیز به صورت غیرمستقیم از اعتبار سایر دستگاه ها به این گروه ها پرداخت شد تا به ساخت فیلم بپردازند که البته خروجی نهایی برخی از این فیلم ها از رسانه ملی منتشر شد.

وی افزود: در برخی موارد که گروه های هنری قصد تولید نماهنگ، موسیقی و یا … را داشته باشند بخشی از هزینه ها توسط سازمان بسیج هنرمندان پرداخت و بخش دیگر از طریق رایزنی با دیگر دستگاه ها که بودجه و اعتبار بیشتری در اختیار دارند تامین می شود.

امکان کار در فضای مجازی برای برخی هنرمندان وجود ندارد

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان البرز با اشاره به شیوع کرونا و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی اظهار کرد: حتی در چنین شرایطی نیز راه اندازی کسب و کار در فضای مجازی برای هنرمندان امکان پذیر نبود و همین موضوع موجب آسیب دیدگی بیشتر گروه های هنری شد.

امیرکمالی اظهار کرد: این روزها پریشان احوالی عجیب و غریبی در مدیریت فضای مجازی وجود دارد و نمی توان این فضا را در مسیر مشخصی کنترل کرد اما می توان تا حدودی آن را ساماندهی کرد؛ هنرمندان به حداقل ها قانع هستند و اگر مدیریت فضای مجازی به درستی انجام می شد آن ها نیز می توانستند از این طریق ارتزاق کنند اما این امر نیز امکان پذیر نبود.

زندگی هنرمندان هم هزینه دارد

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان البرز تصریح کرد: هنرمندان همان کسانی هستند که به عنوان بهترین سرمایه های استان از آنان نام برده می شود اما به نظر می رسد مسئولین دغدغه ای برای هنر و هنرمند ندارند و تصور می کنند هنرمند خوراک و پوشاک، اجاره بها و قبوض خدماتی ندارد.

وی با اشاره به تعداد بالای هنرمندان آسیب دیده در استان البرز عنوان کرد: جای تاسف است که زمان اعلام بیلان کاری از نام هنرمند استفاده می شود اما در زمان گرفتاری از سوی نهادهایی که اعتباراتی در اختیار دارند فکری برای این قشر نمی شود و ما شرمنده این عزیزان هستیم. هنرمندان را دریابیم …

مینا صدیقیان

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=2547

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.