• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6
دیده بان پلاس/

آنچه باید در مورد علل بد کارکردن موتور خودرو بدانیم

  • کد خبر : 18068
  • 09 خرداد 1402 - 16:12
آنچه باید در مورد علل بد کارکردن موتور خودرو بدانیم
بد کار کردن موتور خودرو می تواند علل مختلفی داشته باشد که در این مطلب به بخش هایی از آن اشاره می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، همه ما تجربه کرده ایم که موتور خودرو در حالت درجا و یا حتی در حین حرکت, بسیار بد کار کرده و دلیل آن را نمی‌دانستیم و تصور می کردیم فکر ماشین خراب شده است. اما خوب است بدانیم که بد کار کردن موتور خودرو در حالات بیان شده، می تواند ۶ علت داشته باشد.

علائم خرابی یا ریپ زدن موتور خودرو عبارت است از خرابی شمع موتور و یا وایرها، خرابی سوپاپ دود و یا سوخت (گاز)، عدم انتقال صحیح و کامل سوخت، خرابی سنسور اکسیژن، خرابی پیستون, شاتون و یاتاقان و عدم وجود روغن کافی در کارتل موتور.

خرابی شمع موتور یا وایرها

اگر دقت کرده باشید اولین قطعه‌ای که مکانیک‌ها بسیار به آن دقت می‌کنند شمع‌های موتور هستند، به این طریق که سر وایر را از شمع جدا می‌کنند، اگر جرقه خوب و قوی بزند یعنی وایر و شمع سالم است در غیر این صورت شمع‌ها ضعیف یا خراب شده‌اند.

خرابی سوپاپ دود یا سوخت (گاز)

در چنین مواقعی خودرو وارد فاز فنی مکانیکی می‌شود زیرا اگر سوپاپ نیمه باز یا در حالت بسته بماند یعنی فیلر بسیار نامناسب بوده یا میل بادامک خراب شده است.

زمانی که سوپاپ سوخت یا هوا خراب باشد، زاویه سوپاپ کمتر باز می شود که در این صورت سوخت به مقدار کمتر از حد استاندارد وارد سیلندر می‌شود، در این وضعیت نیروی کمتری تولید و موتور ضعیف کار می‌کند.

عدم انتقال صحیح و کامل سوخت

عدم انتقال صحیح سوخت به این معنی است که سوخت به دلایلی مانند خرابی و کثیفی پمپ بنزین، رسوب بسیار زیاد در شیلنگ و مخزن پمپ بنزین و رسوب زیاد در انژکتور بنزین و …. به صورت کامل در سیلندر پاشش نمی شود.

خرابی سنسور اکسیژن

همانطور که از نام این قطعه پیداست، وظیفه آن در فراهم کردن اکسیژن یا هواست، باید بدانیم خرابی در این قطعه، باعث عدم درگیری زیاد اکسیژن با سوخت شده و سبب می‌شود که سوخت، کیفیت کافی برای اشتعال را نداشته باشد.

خرابی پیستون, شاتون و یاتاقان

خرابی پیستون کابوس هر کسی است، اگر هرکدام از قطعات پیستون, شاتون و یاتاقان خراب باشد، مکانیک باید همه سیستم را باز و قطعات مذکور را تعمیر کند که در این صورت هزینه بسیار زیادی را در بر می گیرد. به نظر شما اگر این قطعات خراب باشند چه مشکلی پیش می‌آید؟

اگر پیستون خراب و دچار شکستگی یا خوردگی بیش از حد شده و یا رسوبات بسیار زیاد داشته باشد، به صورت استاندارد کار نکرده و باعث می‌شود که این قطعه بسیار ضعیف عمل کند و در نهایت به سیلندر هم آسیب می‌رساند که در چنین شرایطی موتور خودرو به خوبی کار نمی کند.

خرابی شاتون با لقی قطعه گژنپین در ارتباط است، یعنی اگر اتصال این قطعه با پیستون دچار لقی باشد، هنگامی که سوخت در مرحله تراکم و انفجار است، شاتون با زاویه دادن نادرست به پیستون موجب کج شدن پیستون در مرحله انفجار و یا تولید قدرت می‌شود که در این حالت، پیستون قدرت کامل را منتقل نمی‌کند.

اگر یاتاقان خراب باشد، اتصال به میل‌لنگ بسیار ضعیف شده و بین یاتاقان و میل‌لنگ فاصله ایجاد می‌شود که در این حالت اتفاق عجیبی می‌افتد صدای تق تق در موتور به گوش می رسد. که با تعویض یاتاقان‌ها ایراد برطرف می‌شود.

هشدار:

اگر به خرابی یاتاقان اهمیت ندهید و آن برطرف نکنید، مشکلی مانند تنش در میل‌لنگ ایجاد می شود. هنگامی که تنش در میل لنگ ایجاد شود، فشار بیش از حد سبب تاب برداشتن میل‌لنگ شده و پیستون را بسیار شدید به سر سیلندر نزدیک می ‌کند که در این صورت موتور خودرو خیلی بد کار می‌کند و در بسیاری مواقع، آسیب جدی می‌بیند و باید قطعاتی همچون میل لنگ، پیستون، شاتون، یاتاقان، سیلندر و سرسیلندر، تعمیر یا تعویض شوند.

عدم وجود روغن کافی در کارتل موتور

یکی از علت‌های بد کار کردن موتور و ایجاد سر و صدای زیاد، می‌تواند این باشد که موتور خودروی شما روغن کافی نداشته و با روغن بسیار کم در حال کار کردن است. در واقع روغن‌کاری در سیلندر صورت نگرفته, رینگ و پیستون‌ها روانکاری نشده و موتور ضعیف کار می‌کند. وقتی روغن به خوبی منتقل نشود، رینگ و پیستون خشک کار کرده و داغ می‌کند که در این حالت، قطعات موتور به مرور در خطر خرابی قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=18068

ثبت دیدگاه

  1. справки москва spravki-kupit.ru

  2. Wonderful goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you’re just too magnificent. I really like what you’ve acquired here, really like what you’re stating and the way in which you say it. You make it entertaining and you still take care of to keep it sensible. I can not wait to read far more from you. This is actually a terrific site. купить государственный диплом

  3. I was very happy to find this website. I want to to thank you for your time for this wonderful read!! I definitely appreciated every little bit of it and I have you book-marked to see new stuff on your web site. гостиничные чеки спб

  4. This is very interesting, You are a very skilled blogger. I have joined your feed and look forward to seeking more of your magnificent post. Also, I have shared your web site in my social networks! bezogoroda.ru

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.