• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

بدهی هزار میلیارد تومانی شهرداری کرج به بانک شهر/بخش عمده ای از درآمد شهرداری از فروش شهر است

  • کد خبر : 4165
  • 23 اسفند 1399 - 16:11
بدهی هزار میلیارد تومانی شهرداری کرج به بانک شهر/بخش عمده ای از درآمد شهرداری از فروش شهر است
رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج از بدهی یک هزار میلیارد تومانی شهرداری کرج به بانک شهر خبر داد و گفت: بخش عمده ای از درآمد شهرداری ناشی از فروش شهر است که شورای دوره پنجم شهر کرج برای فاصله گرفتن از این رویکرد تلاش بسیاری کرد اما به موفقیت های قابل توجهی دست نیافت.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، عباس زارع، رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات شورای شهر برگزار شد، گفت: از سال ۱۳۹۶ که دوره جدید مدیریت شهری در قالب دوره پنجم شورای شهر آغاز بکار کرد، حوزه اقتصاد کلان کشور دستخوش تغییرات بسیاری شد و چالش های متعددی در این زمینه به وجود آمد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برنامه ریزی های شهرداری و شورای شهر براساس درآمد در مقابل هزینه است یعنی شهرداری باید درآمدی را کسب کند تا بتواند هزینه ای را صرف کند، تغییرات کلان در حوزه اقتصاد کشوری در این زمینه مؤثر بوده و به ویژه کلانشهرها را با چالش های بسیاری مواجه کرده است.

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج مطرح کرد: مهمترین فعالیت شهرداری در حوزه برنامه ریزی کسب درآمد است و خود باید منابع را تامین کند که بررسی روند کسب درآمد در دو سال گذشته حاکی از روند نزولی سرمایه گذاری های کلان بخش خصوصی در اداره شهر است و این نشان می دهد که اطمینان سرمایه گذاران این بخش و تمایل آن ها به سرمایه گذاری در سراسر کشور کاهش یافته است.

بخش عمده ای از درآمد شهرداری ناشی از فروش شهر است

زارع با اشاره به مشکلات موجود در حوزه درآمدهای پایدار شهرداری ها عنوان کرد: برای ایجاد مسیر جدید در حوزه درآمد مجبور به استفاده از روش های مختلف تأمین مالی شدیم که یکی از مهمترین روش های متداول در شهرداری ها به ویژه کرج، درآمدهای ناشی از ساخت و سازهای شهری براساس عوارض صدور پروانه و طرح تفضیلی است.

وی اضافه کرد: اما بخش عمده ای از درآمد شهرداری ناشی از فروش شهر است که شورای دوره پنجم شهر کرج تلاش بسیاری کرد که از این رویکرد فاصله بگیرد اما به موفقیت های قابل توجهی دست نیافت که یکی از دلایل این موضوع، مشکلاتی است که در طرح تفضیلی با آن ها مواجه هستیم که کمیسیون های تخصصی شورای شهر کرج به صورت ویژه این موضوع را بررسی کردند.

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه شورای شهر کرج مقرر کرد که اگر بار جدیدی به شهر تحمیل می شود، تحمیل کننده باید هزینه های مرتبط با آن را پرداخت کند، تصریح کرد: در حال حاضر هیچ نکته مبهمی در حوزه درآمد شهرداری وجود ندارد و تمام لوایح کاملا شفاف است.

متعهد شدیم فضای هزینه ای جدیدی را برای شهرداری ایجاد نکنیم

زارع عنوان کرد: درآمد شهرداری انقباضی و هزینه ها انبساطی است یعنی سرمایه و درآمد به سادگی و مشتاقانه به شهر جاری نشده است و در جلب آن با مشکلاتی مواجه بوده ایم و در بخش هزینه های حوزه های ماموریتی شهرداری نیز شاهد تورم های قابل توجهی هستیم تا جایی که بسیاری از پیمانکاران به دلیل تغییرات قیمتی تمایلی به شرکت در مناقصات پروژه های عمرانی ندارند.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط مناقصه ای در شهرداری وجود نداشته که در مرحله اول به نتیجه برسد، اذعان کرد: در سال ۹۶ و پس از آغاز فعالیت دوره پنجم شورای شهر کرج، با بی نظمی هایی در حوزه بودجه به ویژه در هزینه های جاری مواجه شدیم که بخش قابل توجهی از هزینه های جاری را امور پرسنلی شامل می شود بنابراین در سال ۹۷ مقرر شد هیچ فضا یا ظرفیت هزینه ای جدیدی را برای شهرداری ایجاد نکنیم.

زارع افزود: در این راستا علیرغم ایجاد فرصت های شغلی جدید در مدیریت شهری، از افزایش نیروی انسانی شهرداری کرج ممانعت به عمل آمد. همچنین تلاش کردیم ساختمان بی موردی برای شهرداری ساخته نشود که بدین منظور، شورای شهر با ردیف های پیشنهادی در جهت احداث ساختمان های اداری در شهر موافقت نکرد.

تعهد شورای دوره پنجم کرج به تامین امنیت شغلی پرسنل شهرداری

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه شورای شهر کرج متعهد شد که هیچ کس امنیت شغلی پرسنل شهرداری را تهدید نکند که در این مدت نیز مصوبه ای مبنی بر اخراج نیروها مطرح نشده است. همچنین مقرر شد پروژه هایی در شهر اجرا شوند که دغدغه مردم هستند که در این راستا تصمیم به تکمیل پروژه های نیمه تمام دوره های پیشین گرفته شد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین پروژه های اولویت دار شورای پنجم مترو بود که پروژه ای اجتماعی، حمل و نقلی و زیست محیطی است و باید در دورانی که نرخ ارز ۳ یا ۴ هزار تومان بود تکمیل می شد و به بهره برداری می رسید. در دوره جدید شورا، این پروژه مجدد شروع به کار کرد که اگر تلاطمات ارزی و مشکل تامین مالی وجود نداشت تا الان تکمیل شده بود.

زارع با بیان اینکه امیدواریم در سال جدید قطار این پروژه روی ریل قرار گیرد، اظهار کرد: ۳۰ پروژه کوچک از جمله احداث تالار مطالعه، زمین های ورزشی، سراهای محله، بازارهای روز کوچک و … نیز در محلات کم برخوردار شهر در حال اجراست. همچنین میلیاردها تومان در حوزه کلکتورها و چاه های جذبی هزینه شده که نتیجه آن عدم آبگرفتگی های شدید در سطح شهر است.

تصویب برنامه راهبردی عملیاتی شهرداری کرج برای مدت ۵ سال

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج تجهیز خیابان های اصلی شهر به سرویس های بهداشتی با کیفیت بالا را دیگر برنامه شورای شهر کرج برشمرد و مطرح کرد: بودجه مصوب سال ۱۳۹۵، یک میلیارد و ۹۴۶ میلیون تومان بوده که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۴ میلیارد و ۴۴۱ میلیون تومان رسیده و میزان تحقق بودجه نیز روند افزایشی داشته است.

وی اذعان کرد: در گذشته شهرداری دو راه برای تامین مالی داشته که یکی درآمدهای مستقیم و دیگری اخذ تسهیلات از بانک شهر بوده است که در دوره پنجم شورای شهر کرج تلاش شده مشارکت دولت در حوزه های تامین مالی افزایش یابد که در این راستا برای پروژه های مترو، بزرگراه شمالی و خرید اتوبوس اوراق مشارکت گرفتیم و ۵۰ درصد تعهدات این پروژه ها بر عهده دولت است.

زارع خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان و در سال جاری ۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت اخذ شد و پیش بینی شده که در سال جدید نیز یک هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به مدد توسعه شهر کرج بیاید. در سال ۹۷، برنامه راهبردی عملیاتی شهرداری کرج برای مدت پنج سال تصویب شد که در ذیل هشت چشم انداز و شامل ۲۶۰ برنامه بود.

۵۵۰ میلیارد تومان از بودجه سال ۱۴۰۰ به متروی کرج اختصاص یافته است

وی با اشاره به پیش بینی ۱۳۰ برنامه فعال برای سال ۹۹، اضافه کرد: سالیانه بالغ بر ۵۰۰ ردیف اعتباری برای این پروژه ها تعیین می شود. براساس بررسی های آخرین تفریغ بودجه، شهرداری کرج حدود یک هزار میلیارد تومان به بانک شهر بدهکار است که سودی که هر ساله به اصل مبلغ اضافه می شود موجب افزایش این رقم شده است.

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه در سال ۹۶، زمانی که ما شورای شهر را تحویل گرفتیم، شهرداری حدود ۵۳۰ میلیارد تومان به بانک شهر بدهکار بود، گفت: سال های ابتدایی بازپرداخت تسهیلات از تهاتر املاک شهرداری و تهاتر با بدهکاران به شهرداری صورت می گرفت که چند لایحه نیز در این زمینه تصویب شد اما مورد استقال واقع نشد.

زارع با اشاره به اینکه ۵۵۰ میلیارد تومان از بودجه سال ۱۴۰۰ به پروژه مترو اختصاص یافته که بخش عمده ای از آن اوراق مشارکت است، اعلام کرد: بودجه مصوب شهرداری کرج در سال ۹۲، ۹۵۰ میلیارد تومان بوده که ۷۲۰ میلیارد تومان محقق شده است. همچنین در سال ۹۳ نیز، یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون تومان بودجه مصوب شد که از این رقم، ۹۷۸ میلیارد تومان تحقق یافت.

۲۰ درصد از درآمد شهرداری کرج ناشی از کمیسیون ماده ۱۰۰ است

به گفته وی، بودجه مصوب سال ۹۴، یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان، بودجه سال ۹۵، یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان و بودجه مصوب سال ۹۶ نیز یک میلیارد و ۹۱۸ میلیون تومان بوده است که در سال ۹۴، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، در سال ۹۵، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و در سال ۹۶ نیز یک میلیارد و ۱۱۴ میلیون تومان از بودجه مصوب محقق شده است.

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج ادامه داد: میزان بودجه مصوب سال ۹۷، یک میلیارد و ۹۷۶ میلیون تومان بوده که یک میلیارد و ۳۷۳ میلیون تومان محقق شده است. از بودجه ۲ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومانی سال ۹۸ نیز ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به اضافه ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت محقق شده است.

زارع از تصویب ۲ میلیارد و ۹۲۷ میلیون تومان بودجه مصوب در سال ۹۹ به اضافه ۹۸۰ میلیون تومان اوراق مشارکت خبر داد و گفت: ۲۰ درصد از درآمد شهرداری نیز ناشی از کمیسیون ماده ۱۰۰ بوده است. در بودجه سال ۱۴۰۰ پروژه جدیدی تعریف نشده است تا شورای جدید برنامه ریزی های لازم را برای اجرای پروژه جدید انجام دهد.

وی از اختصاص ۱۴۰ میلیارد تومان از بودجه سال ۱۴۰۰ به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج خبر داد و گفت: هزینه های جاری شهرداری به شدت در حال افزایش است که شوراهای بعدی باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند. افزایش حقوق و دستمزدها نیز برای مدیریت شهری کمرشکن است که دولت باید تدابیری را اتخاذ کند و اقداماتی در حوزه درآمدهای پایدار شهرداری ها صورت گیرد.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=4165

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.