• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

تولید سه میلیارد دز واکسن طیور در موسسه رازی طی سال گذشته

  • کد خبر : 9196
  • 01 شهریور 1401 - 14:53
تولید سه میلیارد دز واکسن طیور در موسسه رازی طی سال گذشته
معاون تحقیق و تولید فراورده های بیولوژیک موسسه سرم سازی رازی از تامین بیش از 30 درصد واکسن های طیور مورد نیاز کشور در موسسه رازی خبر داد و گفت: طی سال گذشته سه میلیارد دز واکسن طیور در این موسسه تولید شده است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، دکتر محمدحسین فلاح مهرآبادی معاون تحقیق و تولید فراورده های بیولوژیک موسسه سرم سازی رازی در نخستین نشست هم اندیشی نمایندگان پخش استانی واکسن های این موسسه که در سالن آمفی تئاتر زنده یاد پروفسور میرشمسی رازی برگزار شد، گفت: از حدود ۱۲ میلیارد دز نیاز سالانه کشور به انواع واکسن های طیور، بیش از سه میلیارد دز در موسسه رازی تولید می شود.

وی با اشاره به تامین بیش از ۳۰ درصد واکسن های (زنده و کشته) طیور مورد نیاز کشور در موسسه رازی اذعان کرد: سال گذشته همه واکسن های دوگانه نیوکاسل و آنفلوانزای H9N2 مورد نیاز کشور حدود ۶۰۰ میلیون دز بود که موسسه رازی به رغم وجود برخی مشکلات در نیمه نخست سال گذشته، موفق شد حدود ۶۰ درصد آن را تامین کند.

دکتر فلاح مهرآبادی افزود: واکسن آنفلوانزای H9N2 از جمله واکسن هایی است که باید براساس سویه غالب در گردش تولید شود و پس از همه گیری این ویروس در سال ۱۳۷۸ و جداسازی سوش اولیه واکسن آنفلوانزا تا سال ۱۳۹۸ از همان سویه واکسینال استفاده می شد اما پس از بررسی و نمونه برداری از ۲۳۳ مزرعه درگیر این ویروس، یک سویه به عنوان سویه جدید واکسینال انتخاب شد که تیتر ایمنی زایی بسیار خوب داشته و در برابر سویه های در گردش اثربخشی بالایی دارد.

معاون تحقیق و تولید فراورده های بیولوژیک موسسه سرم سازی رازی با تاکید بر این که واکسن آنفلوانزای موسسه رازی تنها واکسن دارای سویه غالب در گردش در کشور است، اظهار کرد: پس از بررسی مزارع متعدد طی دو سال اخیر این سویه به عنوان سویه غالب شناخته شد و هر زمان نیاز باشد این سوش قابل تغییر است؛ در حالی که سویه استفاده شده در سایر واکسن های آنفلوانزای H9N2 وارداتی مصرفی در کشور مربوط به سال های قبل است.

به گفته وی، در مورد واکسن نیوکاسل با توجه به این که سروتیپ یکسان است از سویه های لاسوتا، کلون و B4 استفاده می شود؛ در عین حال مطالعه ای در زمینه مقایسه تیتر ایمنی زایی و شناسایی سویه غالب توسط محققان موسسه رازی در حال انجام است و در صورت نیاز، سویه نیوکاسل تغییر خواهد کرد. واکسن های مقاوم به گرما و برونشیت سویه ۷۹۳B نیز طی دو سال اخیر به سبد تولیدات موسسه رازی اضافه شده است.

دکتر فلاح مهرآبادی با بیان اینکه سایر محصولات نیز براساس نیاز و مطابق زمانبندی تولید می شوند، تاکید کرد: موسسه رازی در تامین به موقع واکسن مشکلی ندارد و به زودی محصولی جدید به تولیدات موسسه افزوده می شود. در مورد واکسن های دامی و وجود واکسن های چندگانه در بازار نیز افزایش تعداد سویه های واکسن از مقداری مشخص، به طور قطع نمی تواند در مقابل تمام سوش های به کار رفته در واکسن، پاسخ ایمنی مناسب بدهد و نباید در یک واکسن تعداد سویه ها را بی ملاحظه افزایش داد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=9196

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.