• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
2
دیده بان البرز گزارش می دهد:

جشنواره آفتاب زمینه ای برای درخشش افراد دارای معلولیت

  • کد خبر : 11991
  • 10 آذر 1401 - 2:14
جشنواره آفتاب زمینه ای برای درخشش افراد دارای معلولیت
اولین روز از جشنواره تئاتر منطقه ای آفتاب، ویژه افراد دارای معلولیت، با هنرنمایی هنرمندان دارای معلولیت از استان های اصفهان، البرز، تهران و چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، در اولین روز از برگزاری جشنواره منطقه ای آفتاب، نخستین نمایش صحنه ای با عنوان «مغازه شماره ۱۳» کاری از هنرمندان و افراد دارای معلولیت استان اصفهان ساعت ۹ صبح امروز در سالن میلاد کرج با حضور جمع کثیری از علاقه مندان به هنر تئاتر به مدت ۴۵ دقیقه اجرا شد.

محمد بابایی، عضو تیم کارگردانی این نمایش گفت: طرح اولیه بر اساس رمان معروف «مغازه خودکشی» نوشته شد، موضوع این تئاتر، مغازه ای است که وسایل خودکشی را به فروش می رساند اما در انتهای داستان، با ورود دختر صحرا به این نمایش، شرایط تغییر می کند و کم کم متوجه می شوند که به جای مشاوره و راهنمایی خودکشی، امید به زندگی در دل افراد زنده می شود و به نوعی نگاه و دیدگاه آن ها را تغییر می دهد.

وی با بیان اینکه پنج نفر بانوی سالمند و یک خانم جوان کم بینا در این نمایش، ایفای نقش می کنند، ادامه داد: این گروه نمایشی زیر نظر موسسه رنگین کمان در استان اصفهان فعالیت می کنند و سابقه اجرای نمایش های دیگری از جمله «شازده کوچولو» را در کارنامه هنری خود دارند.

این کارگردان تئاتر در خصوص تاثیر فعالیت های هنری در افراد دارای معلولیت بیان کرد: بارها در برخورد با این افراد مشاهده کرده ایم که به شدت درگیر بازی و نقش های انتخابی خود می شوند و همین موضوع موجب دغدغه مندی در مورد برخی موضوعات پیرامون و نیز ایجاد روحیه شاداب و بانشاط در آن ها می شود. تاثیرگذاری برنامه های هنری و تقویت فوق العاده روحیه این عزیزان را به هیچ عنوان نمی توان نادیده گرفت.

بابایی در پایان با اشاره به سختی ها، پستی ها و بلندی های زندگی افراد دارای معلولیت اظهار کرد: تمرین های پی درپی و گروهی این افراد باعث می شود تا حد زیادی با مشکلات زندگی خود کنار بیایند و زمانی که دور هم هستند کسل و غمدیده نباشند. از مردم عزیز خواهشمندیم در اجرای این نمایش ها حضور پیدا کرده و از نزدیک شاهد ظرفیت ها و توانمندی های این افراد باشند.

معلولیت، محدودیت نیست

مژده شهبازی دوانی نژاد، کارگردان نمایش «مصاحبه» از برگزاری دومین نمایش جشنواره تئاتر منطقه ای آفتاب توسط هنرمندان البرزی به مدت ۶۰ دقیقه در پلاتوی فتحعلی بیگی واقع در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان البرز خبر داد و گفت: این ‌نمایش با هنرنمایی چهار نفر که دارای معلولیت های جسمی حرکتی، کم بینایی و کم شنوایی هستند توسط محمد رحمانیان برای اولین بار نوشته شد.

وی با بیان اینکه متن اولیه داستان، برگرفته از هیچ کتاب و فیلمنامه ای نیست و فقط زائیده ذهن نویسنده است، ادامه داد: تماشاگران این ‌نمایش، اتاق بازجویی را مشاهده می کنند که دیالوگ هایی بین بازجوها و افراد شکنجه شده در شکنجه گاه صورت می گیرد. در واقع داستان اصلی بازجویی بوده اما مصاحبه، نام گرفته است.

این کارگردان تئاتر با اشاره به عدم استفاده از موزیک حین اجرای این نمایش، عنوان کرد: این گروه هنری ۲۰ جلسه سه ساعته را صرف تمرین این نمایش کرده اند و تلاش ما نیز بر این بوده تا تمرکز بیشتری بر نوع گفتار، بداهه گویی ها و دیالوگ های هنرمندان باشد و نمایش، فرم و شیوه خاصی به خود نگیرد.

شهبازی بیان کرد: پیش از این با نابینایان و ناشنوایان زیادی در زمینه تئاتر و فیلمسازی کار کرده ام و بارها به این نتیجه رسیده و یقین پیدا کرده ام که معلولیت، محدودیت نیست زیرا هنگام کار با افراد دارای معلولیت مشاهده می کنم که از نظر درک و شناخت نقش، بیان و تمرین دیالوگ ها هیچ مشکلی وجود ندارد و ما همانند انسان های سالم با آن ها به تمرین نمایش می پردازیم.

وی با اشاره به توانمندی های ویژه ای که در افراد دارای معلولیت وجود دارد، اظهار کرد: در بسیاری موارد، این افراد باهوش تر و توانمندتر از دیگر افراد جامعه هستند و تمام ‌تمرکز خود را بر اجرا و هنرنمایی های خود می گذارند. در واقع اگر در زمینه ای معلولیتی در این افراد وجود دارد، در زمینه های دیگر هوش و استعدادهای فوق العاده ای دارند و همین موضوع انگیزه ما را برای ادامه کار و تمرین با آن ها بیشتر می کند.

این کارگردان هنری اذعان کرد: افراد بدون معلولیت، درگیری های روزمره زیادی دارند که درگیری های ذهنی فراوانی برای آن ها به دنبال دارد اما افراد دارای معلولیت خیلی علاقه مند به استفاده بهتر و بیشتر از شرایط و موقعیت ها هستند و دوست دارند پله های ترقی را طی کنند، بنابراین حمایت های ما از این افراد می تواند در زمینه ارتقای جایگاه هنری آن ها نقش بسزایی داشته باشد.

کوتاه قامت، اما بلند همت هستیم

مرضیه علیزاده، بازیگر تئاتر، نویسنده و کارگردان، در مورد اجرای نمایش خیابانی «بوق» توسط هنرمندان دارای معلولیت از استان تهران توضیح داد: این نمایش امروز همزمان با اولین روز برگزاری جشنواره تئاتر منطقه ای آفتاب در محوطه اداره کل فرهنگ و ارشاد استان البرز به مدت ۳۰ دقیقه برگزار شد و سه نفر بازیگر با معلولیت جسمی حرکتی و کوتاه قامتی در این تئاتر ایفای نقش کردند.

وی با اشاره به مشکلات افراد دارای معلولیت و عدم وجود زیرساخت ها برای استفاده این افراد از امکانات ادامه داد: هدف از نوشتن این نمایشنامه، بیان مشکلات اجتماعی، فرهنگی و امکانات رفاهی در سطح جامعه برای افراد دارای معلولیت از طریق اجرای تئاتر بود به همین دلیل، این نمایش نیز با موضوع مناسب سازی خودروهای ویژه افراد دارای معلولیت و کوتاه قامتان نوشته شد.

این هنرمند تهرانی با بیان این سوال که آیا افراد دارای معلولیت حق استفاده از خودروی شخصی را ندارند؟ بیان کرد: ما برای استفاده از خودروهای موجود در بازار دچار مشکل می شوید و به طور کلی بسیاری از این افراد دارای این معلولیت، توانایی استفاده از پدال اتومبیل ها را ندارند و این وسایل باید مناسب سازی شوند اما به دلیل هزینه های بالا، امکان این مناسب سازی توسط خود افراد مذکور وجود ندارد و نیازمند یک حرکت و اقدام‌ ملی است.

علیزاده با بیان اینکه ما مشکلاتی مانند کم بینایی و کم شنوایی نداریم اما کوتاه قامتی مانع از برخورداری از امکانات می شود، عنوان کرد: وسایلی که نیاز و حق جامعه افراد دارای معلولیت است چرا نباید به راحتی در دسترس ما قرار گیرد؟ ما برای حضور در بیمارستان ها و اماکن عمومی با مشکلات زیادی مواجه می شویم اما تلاش می کنیم از طریق اجرای نمایش فریاد خود را به گوش مسئولین و متولیان امر برسانیم.

وی مطرح کرد: بیان و تکرار مشکلات جامعه معلولین از طریق همین نمایش ها باعث فرهنگ سازی در برخی شهرها و استان های کشور شده و بسترسازی مناسب صورت گرفته و مناسب سازی هایی نیز در برخی زمینه ها انجام شده است. در شهر همدان به دلیل نرسیدن قد افراد کوتاه قامت به دستگاه های عابر بانک، ارتفاع این دستگاه ها کاهش یافته و افراد دارای این معلولیت می توانند از آن ها استفاده کنند.

این کارگردان عنوان کرد: روی سخنم با آن دسته از افرادی است که به دلیل وجود برخی معلولیت ها خانه نشین و گوشه گیر شده اند، به آن ها توصیه می کنم از محدوده خود خارج شوند و اگر به اجرای تئاتر و فعالیت های هنری علاقه مند هستند، وارد میدان شوند تا یکصدا با هم بگوییم ما کوتاه قامت اما بلند همت هستیم.

فریادهای بی صدای افراد دارای معلولیت را باید شنید

مژگان جوهری، کارگردان نمایش «کسی شبیه تو مرا به دریا برد»، در پایان اجرای این تئاتر صحنه ای که توسط هنرمندان اصفهانی در سالن فتحعلی بیگی تئاتر شهر کرج برگزار شد گفت: متن این ‌نمایشنامه توسط قطب الدین صادقی نوشته و توسط ۶ نفر از افراد دارای معلولیت های جسمی حرکتی، ذهنی، نابینا و یک بازیگر مهمان اجرا شد.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۹ کار با افراد دارای معلولیت را آغاز کردم و تاکنون در ۶ دوره جشنواره حضوری و یک دوره مجازی شرکت کرده ایم. موضوع این نمایش نیز در مورد پسر نابینایی است که بر اثر یک اتفاق، بینایی خود را از دست می دهد و افسرده و خانه نشین می شود و تلاش خانواده برای بهبود او نتیجه نمی دهد تا جایی که خانمی با تعریف سرگذشت برادرش برای وی، باعث خروج این‌ پسر از خلوتش می شود.

این‌کارگردان با تاکید بر بهسازی و مناسب سازی اماکن عمومی جهت تردد این افراد و نیز تغییر رفتار و نگاه مردم نسبت به افراد دارای معلولیت، تلاش برای زنده کردن ‌امید در دل این عزیزان را ضروی دانست و بیان کرد: با بهبود شرایط موجود، زمینه برای درخشش افراد دارای معلولیت در همه عرصه های اجتماعی، فرهنگی، هنری و حتی ورزشی فراهم می شود.

جوهری اظهار کرد: یکی از بازیگران این نمایش از حضور در جمع استرس داشت و با کسی صحبت نمی کرد اما پس از حضور در نمایش ها به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می کند. یکی دیگر از این افراد منزوی و خانه نشین بود اما به واسطه شرکت در کلاس های آموزشی، جشنواره ها و کسب جوایز، شرایط روحی خوبی پیدا و توانمندی های خود را باور کرد. علاوه بر این، رفتار برخی خانواده ها که وجود چنین فرزندانی را مخفی می کردند، نیز تغییر کرده و به آن ها انگیزه مضاعف داده است.

وی خطاب به مسئولین و متولیان امر گفت: توانایی های افراد دارای معلولیت را باور و روی آن ها سرمایه گذاری کنید، فریادهای بی صدای آن ها را بشنوید و به آن بها دهید، فعالیت ها و موفقیت های آن ها را رسانه ای کنید؛ قرار دادن امکانات در اختیار آن ها باارزش و لذت بخش است. شاید هنوز فردی با این شرایط در منزل باشد و جرات حضور در جمع را نداشته باشد اما با تغییر طرز فکر جامعه، می توان از پتانسیل های آن نیز استفاده کرد.

افراد دارای معلولیت، یک پله به خدا نزدیک تر هستند

آخرین نمایش اولین روز جشنواره تئاتر منطقه ای آفتاب نیز، با عنوان «پچ پچ های زیر خاک» با هنرنمایی ۹ نفر از هنرمندان دارای معلولیت های ذهنی و جسمی حرکتی و دو بازیگر مهمان از استان چهارمحال و بختیاری و به کارگردانی ایمان حیدری امروز در سالن ‌میلاد کرج با حضور مسئولین استانی، هنرمندان، افراد دارای معلولیت و عموم ‌مردم به روی صحنه رفت.

کارگردان این نمایش در مورد داستان آن توضیح داد: چِنار و کُنار، زوج ایل نشین با معلولیتی خفیف هستند و تانک باقیمانده از دوران‌جنگ را به عنوان غنیمت جنگی در محل زندگی خود نگه داشته اند و مرد تصور می کند خودش آن را از عراقی ها گرفته لذا به آن علاقه فراوانی دارد و خاطرات تخیلی زمان‌ جنگ را کنار آن ‌مرور می کند.

وی در خصوص میزبانی استان البرز از هنرمندان و افراد دارای معلولیت استان های شرکت کننده در این جشنواره ابراز رضایت کرد و گفت: کادر اجرایی، فعال و برنامه ریزی ها بسیار خوب و رضایت بخش و فراتر از حد تصور ما بود و امیدواریم ‌تا انتهای جشنواره نیز به همین روال پیش برود و خاطره خوبی را برای هنرمندان دارای معلولیت رقم بزند.

این کارگردان تئاتر در بخش دیگری عنوان کرد: از زمانی که مربی این افراد بودم و با آن ها کار کردم شاهد پیشرفت های روز افزون آن ها هستم. برخی از آن ها پیش از این، حتی تمایلی به برقراری روابط اجتماعی اولیه نداشتند اما اجرای این ‌نمایش ها باعث شد خود را با دیگران و شرایط روزمره وفق دهند و امروز روی صحنه بدرخشند و رضایت اهالی هنر را جلب و به خود افتخار کنند.

حیدری با اشاره به روحیه خوب افراد دارای معلولیت پس از آمدن روی صحنه های نمایش، خاطرنشان کرد: باید به این افراد بها داد. من معتقدم افراد دارای معلولیت یک ‌پله به خدا نزدیک تر هستند، ما نیز برای عبور از این پله و رسیدن به این جایگاه می توانیم کنار این عزیزان باشیم و در برقراری ارتباطات اجتماعی آن ها در جامعه موثر واقع شویم.

تهیه گزارش: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=11991

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.